170 Reacties
één jaar geleden
Reactie op LaraW
Hier zegt ons zoontje sinds gisteren ZIT, met stemverheffing. Heel komisch. ...
Haha! Ik hoor hier vanuit het bedje nog vaak 'miaauwww'
één jaar geleden
Amper. Hoor al twee maanden “kijk” en wijst nu ook alles aan.
Hij begrijpt wel echt veel. Als hij over z’n broer hangt en ik zeg “zachtjes aaien”, aait hij over z’n hoofd 🥰
Klanken veranderen wel en brabbelt steeds mee, dus ik wacht met smart 😇
één jaar geleden
Zijn er nog meer mama’s die hun kinderen twee of meertalig opvoeden? Dan schijnen de kindjes wat later te beginnen met praten. Hier nog maar een paar woordjes maar ze begrijpt wel veel van wat wij tegen haar zeggen. Hoe is jullie ervaring hierin? 14,5 maand nu.
één jaar geleden
Reactie op Ninanonowars
Zijn er nog meer mama’s die hun kinderen twee of meertalig opvoeden? Dan sc ...
Ik praat regelmatig ook Engels tegen mijn zoontje. Heb hem alleen nog geen 1 woord hoort horen uitspreken 🙈
één jaar geleden
Reactie op Ninanonowars
Wij voeden onze zoon 2 talig op, ik spreek alleen maar Fries tegen hem en mijn man Nederlands. Hij zegt ook nog niet veel, maar begrijpt zo goed als alles wat we zeggen. Hij zegt wel wat dingen zoals die/daar en soms horen we wel woorden maar die zijn vaak eenmalig 😅. Zo zei hij gisteren vis en hert, toen hij een vis zag en zijn houten hertje kreeg, of hij zegt soms ineens lekker als hij eet. Ach zolang hij ons zo goed begrijpt komt dat praten van zelf wel🤷♀️
één jaar geleden
Nu bijna 15 maanden en zeg vanalles; ja, nee, jatsen, hoihoi, kiek (limburgs voor kijk), beer, ban (banaan), bal, toet (speen) en zo nog allerlei kleine woordjes.
Oh vergeet ik het belangrijkst papa en voor heeeeeeeeel vaak mama haha
één jaar geleden
Reactie op Ninanonowars
Wij praten Fries thuis, maar mijn vader en broertje praten Nederlands tegen mn zoontje en de opvang is ook Nederlands. Hij zegt wel wat woordjes, maar soms ook niet heel bewust. Wat hij zegt is: hap (eten), mem, heit, hier, die, daar, iets wat lijkt op auto en huis.
één jaar geleden
Reactie op Ninanonowars
Oh ja, hier thuis engels, in de creche Spaans, bij oma Nederlands en bij de andere oma Roemeens. Ze begrijpt alles, maar écht spreken nog niet, hier en daar krijg ik er gelijk wel iets dat op’t Spaans trekt uit
één jaar geleden
Reactie op Ninanonowars
Hier Nederlands, Italiaans en Engels. Ze kletst ons vaak echt de oren van het hoofd, maar wel vooral nog in haar eigen brabbel taal. Mama en papa is dada. Maar veel verder dan dat komt ze niet, en ik vind dat ook niet erg. Komt vanzelf wel :)
één jaar geleden
Reactie op Amootje
Oh ja, hier thuis engels, in de creche Spaans, bij oma Nederlands en bij de ...
Hier ook 3-4 talen. Met mama Nederlands en Filippijns, met papa en opa oma Koreaans. Met de andere oma Filippijns en met de andere opa Nederlands. Partner en ik spreken met elkaar voornamelijk Engels thuis, dus dat pakt ie ook geregeld mee😅
Hij noemt mij eomma (Mama in het koreaans) en papa is gewoon papa.
Hij spreekt voornamelijk Filippijnse en Nederlandse woordjes uit.
één jaar geleden
Het is de afgelopen maand ineens heel hard gegaan met kleine woordjes 😍 mama, hee, dag, hoera, die en auto zegt hij al een tijdje, maar nu o.a. ook: papa, oma, koe, doei, bah, auw, oh no, aan, uit, klaar, mooi, goal, amen, huis, kaas, ijs, ja, tadaaa, NEE (hij is ook lekker aan het peuterpuberen😅), woef, nijnie, himme (Zeeuws voor 'gaan we?) en zijn eigen naam: Kai. Hij zingt ook heel graag woordjes uit liedjes mee. Zo gezellig!