15 Reacties

één jaar geleden

Mijn zoontje praat ook nog niet echt hoor. Het zijn voornamelijk wat woordjes, en een hele eigen taal 🤣, hij brabbelt wat en lacht er zelf heel hard om. Hij kan bal, bah, wauw, mama, baba, auw, jamjam🤣 en nog wat van zulke woordjes zeggen. Hier word er ook 2talig opgevoed, maar wel net meer Nederlands. Als ik zie dat andere kindjes van zijn leeftijd wel veel meer kunnen zeggen word ik ook wat onzeker, maar dan bedenk ik me maar weer dat elk kind z'n eigen tempo aanhoud en het vanzelf wel komt.

één jaar geleden

Nee hoor zelfde hier! Zijn woordenschat is: lamp, aardbei, eten, papa en mama. That’s is. Maar daarentegen is hij motorisch weer heel goed. Dus denk indd dat elk kindje anders ontwikkelt!

één jaar geleden

Is helemaal niet gek hoor. Zeker kindjes die tweetalig opgevoed worden hebben vaak een lange "stille periode" waarin ze heel veel taal opslaan, verwerken en linken aan de juiste taal(NL bij NL en ENG bij ENG bv) en daarna gaan die kindjes ineens ontzettend veel spreken. Mensen, ook pedagogisch medewerkers/sommige bij het cjg, vergeten dat vaak. Denken dan dat kindjes achterlopen maar eigenlijk hebben ze gewoon wat langer de tijd nodig om de talen te ordenen en gaan dan ineens sprongen maken.

één jaar geleden

Hier ook niet veel hoor, hooguit een woord of 10 die hij regelmatig probeert en de rest alleen brabbelen

één jaar geleden

Whut?! Nee joh 🤣 geen zorgen maken. Dat verschilt zo veel per kind. Pas vanaf 2,5 is taalontwikkeling iets waar ze wat van gaan vinden, heb ik de ervaring van andere kinderen. Alle tijd nog hoor! Flint kletst je de oren van de kop, maar zijn nichtje is 2 weken ouder en zegt nog helemaal niks 🤷 is allebei helemaal oke

één jaar geleden

Zoontje word 2 in augustus en zeg tutu en papa en mama meer niet en hij liep ook pas rond 13 maanden maar hier gaat die niet naar opvang hij blijf thuis tot die naar 1 ste kleuterklas gaat

één jaar geleden

Geen zorgen om maken! Wat je zelf zegt, ieder zn eigen tempo en het speelt zeker een rol dat je kindje 2 talen mee krijgt. Mijn dochter is van sept 2021 en spreekt echt al heel veel (met 3 woordjes mini zinnen maken) Mijn beste vriendin voedt ook 2 talig op, zoontje even oud en kan 5 woordjes, vooral door middel van geluidjes maakt hij duidelijk wat hij bedoelt. And it’s all good!!

één jaar geleden

Zoontje word 2 in augustus en zeg tutu en papa en mama meer niet en hij lie ...
Lopen met 13 maanden is niet pas hoor! Dat is hartstikke gemiddeld. En ons kindje is ook lekker thuis en praat al heel veel. Dus niet denken dat dat ligt aan dat hij thuis is! Ze gaan gewoon in hun eigen tempo.

één jaar geleden

Hoewel ik me nu nog geen zorgen zou maken, is het wel iets om in de gaten te houden. Elk kind ontwikkelt zich in zijn/haar eigen tempo, maar sommige kinderen hebben wat extra hulp nodig. Niet bij alle kinderen gaat het praten vanzelf, weet ik uit mijn werkervaring. Daarnaast zijn de wachtlijsten bij logopedisten enorm lang. Je kunt je eens verdiepen in de Hanen principes, daar hoort het boek praten doe je met z’n tweeën bij. Daarmee kan je de taalontwikkeling van je kind stimuleren. Mijn dochter van 1.5 praat ook nog heel weinig. Ik maak me nog geen zorgen, maar ben wel alert en ga op tijd contact opnemen met een logopedist als ze onvoldoende vooruit gaat.

één jaar geleden

Onze dochter begon pas met 2 te praten hoor. 1,5 is nog heel jong :)

één jaar geleden

Reactie op kkeller

Nee hoor zelfde hier! Zijn woordenschat is: lamp, aardbei, eten, papa en ma ...
Grappig. Dit zegt mijn zoontje ook gevolgd door appel, die hebben, die, ja, sok en meer kleine woordjes. Afgelopen week zei hij iets wat leek op “mag ik die hebben”. Motorisch is hij ook goed, hij loopt pas net bij 19 maanden los. Maar brabbelt we veel en speelt lekker zelf of heerlijk samen met andere kindjes. Praten komt vanzelf. Wordt trouwens ook tweetalig (Fries en NL) opgevoed

één jaar geleden

Hier ook nog geen prater hoor… naast mama, oma, die, daar, hey, ja en alsj (alsjeblieft bedoelt hij) heeft hij verder nog niet veel praatjes, wel kan hij heerlijk in zichzelf brabbelen 😂 vaak als ik vraag of hij iets kan zeggen zegt hij de eerdte letter (tuttie en toen zei hij allee de letter t). Ik maak me niet veel zorgen en hoor in mn omgeving nog niet echt dat hij achterloopt oid. Ik dacht zelf ook dat echt praten pas rond hun tweede kwam. Maak je vooral geen zorgen, uiteindelijk praten wij ook allemaal toch 😊 (zo denk ik met alles weet niet of het goed is maar maak me een stuk minder zorgen!) succes mama!

één jaar geleden

Hier een aardige prater. Zegt steeds meer na en maakt ook al combinaties wat combinaties. Maar echt nog geen zinnen of dat ze alles duidelijk kan benoemen haha. Bij 2 talig hoor je vaker dat het wat later komt. Vooral niet druk om maken

één jaar geleden

Hier een kwebbelaar. Elke dag komen er wat woordjes bij en af en toe combineert ze er nu twee. Ze zegt heus niet alle woorden perfect (moow is molen bv) en ze brabbelt of zingt er ook graag onverstaanbaar op los. Ik zou me geen zorgen maken, alles op zijn tijd en al helemaal als ze twee talen onder de knie moeten krijgen. Begrijpt hij wel veel? Bv als je vraagt om een bepaald object aan te wijzen? In dat koppie zitten vast al heel veel woorden die er gewoon nog niet uit komen via het mondje. Veel blijven aanwijzen, lezen en vertellen en dan komt het vanzelf!

één jaar geleden

Reactie op Mara21

Hier een kwebbelaar. Elke dag komen er wat woordjes bij en af en toe combin ...
Ja, begrijpen doet hij heel goed