429 Reacties

2 jaar geleden

Reactie op Eline2811

Och meen je. De schil van watermeloen is ook nog eens keihard 😅. Hoe oud i ...
Ja, daarom leek me watermeloen ook best veilig. Mijn dochter is bijna acht maanden en sinds een paar dagen kan ze stukjes brood met haar vingers pakken en in haar mond stoppen. Soms verdwijnt er nog wel een in haar vuistje en dan help ik haar. Banaan lukt niet op deze manier, dat is te glibberig.

2 jaar geleden

Ja, daarom leek me watermeloen ook best veilig. Mijn dochter is bijna acht ...
Oh ja dat snap ik wel.. fijn dat jullie een manier hebben gevonden die voor jullie allebei werkt 👍🏻

2 jaar geleden

Reactie op Eline2811

Ons zoontje zit eindelijk goed rechtop in zijn stoeltje en dus zijn we bego ...
Ja, ik zat de eerste weken ook met klotsende oksels naar hem te kijken 😅 Hij propte ook altijd z'n hele mond vol en daarna kwam de helft er weer uit 😬. En ik moest laatst m'n schoonmoeder tegenhouden, die wilde al op z'n rug gaan kloppen toen hij zich verslikte - en dat mag natuurlijk echt niet! Maar het gaat steeds beter, zo grappig om te zien hoe hij nu snapt wanneer en hoe hij iets door kan slikken!

2 jaar geleden

Reactie op Jilster25

Ja, ik zat de eerste weken ook met klotsende oksels naar hem te kijken 😅 H ...
Ik volg geen rapley maar lees dit. Het zou ook mijn neiging zijn om op de rug te kloppen bij verslikken. Waarom mag dit niet? En wat dan wel?

2 jaar geleden

Reactie op September2109

Ik volg geen rapley maar lees dit. Het zou ook mijn neiging zijn om op de r ...
Als iemand, kind of volwassene, zich verslikt en nog kan hoesten komt er nog lucht door de luchtwegen. En kan die persoon het waarschijnlijk zelf nog ophoesten. Als je op de rug klopt dan kan de blokkade verder wegzakken en kan de persoon stikken. Tevens wordt het hoesten een stuk minder krachtig als er tegelijk geklopt wordt. Kokhalzen: niks doen, laten gebeuren. Verslikking: Hoest de persoon? Dan laten hoesten en aanmoedigen. Hoest de persoon niet meer en is de luchtweg geblokkeerd? Dan 5 rugstoten (palm van de hand, tussen de schouderbladen, van onder naar het hoofd) afgewisseld met 5 buikstoten (achter de persoon, duim in je vuist, vuist onder de ribben, andere hand eroverheen en schuin omhoog duwen). Tot het losschiet of de persoon weer gaat hoesten. Bij flauwvallen reanimeren. Bij baby's en kleine kinderen is het net even anders, kijk dit na!

2 jaar geleden

https://www.24baby.nl/baby/veiligheid/verslikking-en-verstikking/ Deze staat het goed uitgelegd voor de kleintjes Als kinderen zelf goed kunnen staan kun je er ook op je knieën achter gaan zitten en dan hetzelfde als bij de volwassenen.

2 jaar geleden

Reactie op Jilster25

Ja, ik zat de eerste weken ook met klotsende oksels naar hem te kijken 😅 H ...
Ja herkenbaar! Mijn schoonmoeder wou met haar vinger in zijn mond om een stuk brood er uit te halen.. ook aangegeven dat dit erg gevaarlijk is om te doen en dat je pas moet ingrijpen als het écht mis gaat. Zolang die geluid maakt en het zelf nog probeert niet ingrijpen. Dat blijft toch lastig 😅. Mijn moeder durft zich er sowieso niet aan te wagen dus bij haar krijgt tie gewoon geprakt fruit vind hij overigens prima haha

2 jaar geleden

Wij hebben nu een momentje gehad dat hij zich goed verslikte, maar ook toen redde hij het zelf en begreep hij heel goed wat hij moest doen. Mijn man en ik hebben ook allebei ehbo en ehbo aan kinderen.

2 jaar geleden

Reactie op ROF

Als iemand, kind of volwassene, zich verslikt en nog kan hoesten komt er no ...
Dank voor je uitgebreide reactie!

2 jaar geleden

Lekker vindt hij het wil nog wel stuk🙈 Hij lost het zelf op met grote stukken in zijn mond al vondt ik dit in begin super eng. Hij eet fruit/brood gewoon in zijn handje. Avond eten met een lepel🥰

2 jaar geleden

Reactie op wianne

Lekker vindt hij het wil nog wel stuk🙈 Hij lost het zelf op met grote stuk ...
Zit hij in een wipstoeltje? Dat is volgens mij niet veilig als je hele stukken eten geeft. Een kind moet goed rechtop (kunnen) zitten. Solid starts heeft hier duidelijke informatie over.

2 jaar geleden

Groente frietjes uit de oven aangevuld met een hapje mamaborst 😅🥰. Kind was moe na de opvang.

2 jaar geleden

Zit hij in een wipstoeltje? Dat is volgens mij niet veilig als je hele stuk ...
Nee is zijn kinderstoel. Zeker wel veilig. Hij zit rechtop anders doen we dat natuurlijk niet.

2 jaar geleden

Reactie op wianne

Nee is zijn kinderstoel. Zeker wel veilig. Hij zit rechtop anders doen we d ...
Top.

2 jaar geleden

Ik heb het kleintjes boek gelezen en vind het een mooi concept. Echter in de praktijk met allebei een drukke baan vond ik het toch lastig te realiseren en doe ik dat alleen op vrije dagen thuis. Ik heb nu via mamaroos kookt hapjes gemaakt en in de vriezer zitten. Nu ben ik echter op vakantie en heb ik potjes van Bonbebé. Ze doet alleen tot nu toe dr mondje nog steeds niet open voor een hap🤷🏼‍♀️ Alleen als ik haar een lepeltje aangeef dan stopt ze de lepel in dr mond. Maar goed dan wordt het dus iedere keer een enorme bende haha. Iemand nog tips voor mij?

2 jaar geleden

Reactie op Irisje123

Ik heb het kleintjes boek gelezen en vind het een mooi concept. Echter in d ...
Zo werkt het hier ook 🤷 zelf doen. Voordeel is dat ze ook beter kunnen aangeven wanneer ze genoeg hebben Flint heeft een schortje met lange mouwen in plaats van een slab. Het helpt ook om een babylepel te halen. Bv: https://www.mamaloesbabysjop.nl/baby-ono-ergonomische-bestekset-969?gclid=Cj0KCQjwma6TBhDIARIsAOKuANyo-8qs4Zt-BwsCNQf674MERy1rUb89Yfm1w3xnEwJ3LMGBbp9_USsaAiDcEALw_wcB Als je een lange lepel gebruikt kun je ook het uiteinde zelf nog even tussen duim en wijsvinger vasthouden, terwijl je kindje helemaal vooraan vasthoudt. Je kan dan iets bij sturen.

2 jaar geleden

Reactie op ROF

Zo werkt het hier ook 🤷 zelf doen. Voordeel is dat ze ook beter kunnen aan ...
Haha echte ontdekkers zijn het! Dacht al wel dat mijn kleine hierin vast niet de enige was, maar fijn om te horen! Zo’n schortje en bestekje heb ik idd! Lange lepel had ik nog niet aan gedacht! Ga ik nog ff proberen. Wellicht dat er dan wat meer in dr mondje beland haha!

2 jaar geleden

Reactie op ROF

Zo werkt het hier ook 🤷 zelf doen. Voordeel is dat ze ook beter kunnen aan ...
Ik heb je al veel voorbij zien komen ROF, maar toch nog even zeggen dat ik Flint echt een hele leuke en mooie naam vind 🤗

2 jaar geleden

Reactie op Irisje123

Ik heb het kleintjes boek gelezen en vind het een mooi concept. Echter in d ...
Ik geef stukjes rijstwafel zodat ze zelf daarvan kan ‘happen’ maar dan schuif ik tussendoor een lepeltje eten naar binnen. Werkt top!

2 jaar geleden

Reactie op wave

Ik heb je al veel voorbij zien komen ROF, maar toch nog even zeggen dat ik ...
Hihi dankje 🥰 Flint is van flint & steel - vuursteen en staal. Oftewel: a spark of life 'Helaas' zeer toepasbaar 🙈😂