429 Reacties
2 jaar geleden
Reactie op Kikkerdansje
Goede vraag. Het past niet in het idee van de methode, nl dat je zoveel mog ...
Kun je misschien een lijst geven met dingen die ze wel mag? En als ze haar iets anders willen geven, ze jou dan even bellen?
Dan is het voor iedereen duidelijk 😊
Ik zou ook not amused zijn als ze mijn zoontje dingen te eten geven die wij zelf nooit aan hem zouden aanbieden.
2 jaar geleden
Reactie op Rijan
Wat is het voorbeeld menu dan?
Ik vind het wel lastig om hem genoeg aan te ...
Ik vind dit ook moeilijk hoor! Heb soms het idee dat we de hele dag bezig zijn met hem eten geven. Is hij net lekker aan het spelen, moet hij weer in z'n stoel... Gelukkig wordt hij meestal wel blij van eten, vooral bananen, gaan echt hele trossen doorheen hier in een week 😅
2 jaar geleden
Reactie op Rijan
Wat is het voorbeeld menu dan?
Ik vind het wel lastig om hem genoeg aan te ...
Denk dat de meeste mensen het zo doen als jij: je doet je best ;) Doe er niet te gestresst over, komt vast helemaal goed. Hier slaan we ook nog wel eens wat over, maar probeer er regelmaat in aan te brengen omdat rond de 1e verjaardag het gewone eten belangrijker wordt dan de melk :)
2 jaar geleden
Reactie op Jilster25
Kun je misschien een lijst geven met dingen die ze wel mag? En als ze haar ...
Ik heb inmiddels met haar mentor gesproken. Ze gaan haar geen vlees meer geven en ze vertelden dat zoetigheid niet aan de orde is omdat ze daar beleid op hebben. Een aantal andere dingen laat ik zelf wat meer los, bijv. dingen die ik niet zo snel zou geven/die niet volgens de methode zijn en waar ik ook geen kwaad in zie zoals een gemengd vers fruithapje, soepstengel en maïsvingers.
We doen nl al een aantal dingen anders en ik wil het wel werkbaar houden.
2 jaar geleden
Reactie op wave
Denk dat de meeste mensen het zo doen als jij: je doet je best ;) Doe er ni ...
Zo inderdaad. We geven drie tot vier keer per dag iets te eten. Gaat zoals het gaat. Ze is nu niet fit, dus vandaag bestaat het menu waarschijnlijk vooral uit borstvoeding. Ook goed.
Hier werkt een uurtje na de borstvoeding ook niet altijd. Soms draai ik het om zodat ze wat meer eet.
Ik vind het trouwens geruststellend om te lezen dat het zo verschilt per kind hoeveel er gegeten wordt.
2 jaar geleden
Reactie op Kikkerdansje
Zo inderdaad. We geven drie tot vier keer per dag iets te eten. Gaat zoals ...
Hier verschilt het ook nog wel per dag hoeveel er gegeten wordt. En ze lijkt bij mijn ouders veel meer te eten dan thuis. Geen idee wat oma in het eten stopt, maar ze geniet er iig van.
Vandaag voor het eerst sperzieboon gegeten (ook bij oma), vond ik heel eng vanwege de vorm. Ze waren goed zacht en dat ging heel goed.
2 jaar geleden
Reactie op ROF
Gisteren bij het cb geweest. Ik heb nu andere arts die wel kennis heeft van ...
Nou dat dus! Zolang ze blij en gezond zijn: lekker laten gaan. Is niet altijd makkelijk, maar komt vast goed 💕
(Dat heb ik ook wel geleerd na de eerste consternatie toen ze rond vijf maanden ‘te slank’ zou zijn en ik allerlei adviezen kreeg die hier niet opgingen. )
2 jaar geleden
Reactie op Rijan
Ja, het is ook nog vooral ontdekken natuurlijk, maar als ik dan hoor over k ...
Hier was het een week of 3 nauwelijks iets eten en nu ineens wil hij alles weer. Of nou ja, hij heeft interesse en stopt het in zijn mond, kauwt en dan komt 90% er weer uit 🤪. Nog een maand of 3 voor onze baby's 1 zijn; dat is in babytijd echt lang (kijk maar naar een foto van 3 maanden terug 😉).
2 jaar geleden
Reactie op wave
Hier was het een week of 3 nauwelijks iets eten en nu ineens wil hij alles ...
Ja, echt bizar, maar ook zoals vanavond kroop hij opeens, i.p.v. dat hij zich meer aan z’n arme vooruit trok, het kan opeens heel snel gaan ja!!
En sinds afgelopen week kan hij opeens wel z’n mond open doen voor iets wat gepureerd is, maar het wisselt zo hard en soms kan ik heel hard m’n best doen met m’n stukken voedsel, maar lijkt hij gewoon echt beter potjes te eten, dus ik wissel het maar braaf af!
2 jaar geleden
Ik durf mijn zoontje geen stukjes te geven (klein groot maakt niet uit.) ik ben super bang dat hij gaat stikken en ik weet echt wel dat ze een goede reflex hebben maar ik durf het gewoon echt niet. Ik geef hem wel brood in stukjes maar soms krijgt hij het jiet weg en dan raak ik direct in paniek, vandaar dat ik zijn fruit/groente nog steeds geprakt geef. Mijn zoontje is al bijna 10 maanden… iemand tips 🥺
2 jaar geleden
Reactie op mommyx1509
Ik durf mijn zoontje geen stukjes te geven (klein groot maakt niet uit.) ik ...
Durf je hem wel bijv een maisvinger te geven? Dat smelt in zijn mondje en dan kan hij wel vasthouden en afhappen. Vanaf daar mss naar een reepje pannenkoek, omelet en daarna naar bijv een reep avocado of rijpe banaan/perzik? Zelf vond ik het minder eng om af te laten happen dan meteen kleine stukjes te geven.
2 jaar geleden
Reactie op enigma
Durf je hem wel bijv een maisvinger te geven? Dat smelt in zijn mondje en d ...
Ja dat durf ik wel en dat geef ik hem ook al sinds 6 maanden maar ik durf die stap niet te zetten naar wat anders..
2 jaar geleden
Reactie op mommyx1509
Ik durf mijn zoontje geen stukjes te geven (klein groot maakt niet uit.) ik ...
Een tip van mijn kant is zeker om een baby en kinder ehbo cursus te doen! Ik had in het begin ook wat angst, maar door te weten wat je moet doen in het geval als er iets niet helemaal goed gaat, voel je je wel wat zekerder. Bij een aanvullende zorgverzekering wordt het zelfs vergoed.
En je kunt rapley ook helemaal aanpassen op wat jijzelf fijn vindt. Zo had ik een keer gekookte wortel (langere stukken) gegeven, maar vond dat eng en nu geef ik wortel meestal geraspt. En tomaat heb ik ook een keer gegeven (gehalveerd) en toen at ze ineens in een keer het hele “hart” eruit en zat dat in haar gehemelte. Dus tomaat geef ik nu meestal als tomatensaus bij pasta of in dunne reepjes of gekookt zonder schil. Dus er is enorm veel variatie maar het is ook een beetje trial and error: wat vind je zelf oké en wat niet? Zo zijn wij ook steeds meer gaan uitbreiden.
2 jaar geleden
Reactie op Ninanonowars
Een tip van mijn kant is zeker om een baby en kinder ehbo cursus te doen! I ...
Ik heb al eens een cursus gehad omdat ik zelf op een kinderopvang heb gewerkt voor me zwangerschap, dus het klinkt heel gek dat ik daar dan wel allemaal kindjes van alles heb aangeboden en het nu gewoon helemaal niet durf..
Ik merk bij me zoontje als ik iets in zijn hand geef dan stopt hij direct een heel groot stuk in zijn mond en heeft dan niet door dat dat te groot is totdat hij er dus door begint te kokhalzen. Hij heeft ook nog maar 1 voortandje. Het zit denk ik gewoon heel erg in mijn hoofd, als het aan mij ligt blijf ik hem gewoon gepureerd aanbieden maar dat is natuurlijk niet oké en dat maakt me verdrietig. Voelt een beetje als falen!
2 jaar geleden
Reactie op mommyx1509
Ik heb al eens een cursus gehad omdat ik zelf op een kinderopvang heb gewer ...
Ik ben het met Wave eens, het is geen falen! Alles op zijn tijd, als jij en je zoontje er klaar voor zijn toch ❤️
En ik denk dat er op deze leeftijd veel babies zijn die veel te grote happen nemen, inclusief de mijne! Dus ik vind het juist prettig om kleinere (rapley-proof) stukjes aan te bieden per keer, en ik blijf bij mijn geraspte wortel; dat kan ze heel moeilijk veel in een keer pakken dus dat gaat ook heel gematigd 😉 Maar gewoon doen wat goed voelt! Wij zijn zelf ook grootgebracht met purees en we zijn er niet slechter om toch ?!