429 Reacties
2 jaar geleden
Reactie op mommyx1509
Ik heb al eens een cursus gehad omdat ik zelf op een kinderopvang heb gewer ...
Mijn dochter propte ook grote stukken in één keer in haar mond en ik heb echt doodsangsten uitgestaan. Wij hebben toen ook vaker geprakt eten gegeven of kleine stukjes. Inmiddels gaat het veel beter en kan ze stukjes met haar handen oppakken en grote stukken rustiger zelf eten.
Doe wat bij jou en jouw kind past op dit moment. Als dat nog even gepureerd of grof geprakt is, ook prima. Geraspt ging hier ook al eerder beter (appel en biet bijv). Zoete aardappel ging ook goed omdat het heel zacht is. Zoek naar dingen die wel goed gaan en ga vandaaruit verder.
2 jaar geleden
Mijn baby geniet van de eetmomenten op een dag, maar er belandt nog veel op de grond 🙈 ik vraag me af of hij dan wel genoeg binnenkrijgt? Ik geef nog borstvoeding op verzoek.
2 jaar geleden
Reactie op Eline2811
Doen jullie die geraspte wortel dan rauw of gekookt? Ik heb ook een beetje ...
Ik kook hem gewoon eerst, vaak als ik ook andere groenten kook bij de mealpreps voor de week. Rauw heb ik nog niet geprobeerd, maar ik denk eerlijk gezegd dat dat eigenlijk niet zoveel uit maakt. De structuur zal nagenoeg hetzelfde zijn.
2 jaar geleden
Hoihoi, ik vroeg me af of er al meer kleintjes kieskeurig aan het worden zijn. Ons zoontje at alle groenten tot voor kort met smaak op maar sinds we wat regelmatiger zijn gaan introduceren van volledige maaltijden zoals aardappel, rijst, ei, vis en met name tofu laat hij de groenten links liggen. Ook wanneer we allen groenten aanbieden. Ik had voor mezelf gepland in de toekomst met een dithoefiknietbakje te gaan werken maar nu hebben we een dithoefiknietvloer. Is dit herkenbaar? Had dit nog niet zo vroeg verwacht, hoe gaan jullie hier dan mee om?
2 jaar geleden
Reactie op Eamve
Hoihoi, ik vroeg me af of er al meer kleintjes kieskeurig aan het worden zi ...
Nog geen ervaring mee (hier nu nog een kleine vuilnisbak waar alles in gaat), maar misschien eerst de groenten aanbieden en als hij daar wat van op heeft de rest erbij geven? Ik roep maar wat hoor!
2 jaar geleden
Reactie op Eamve
Yes hier ook. Alles wat ze niet (meer) wil belandt op de grond. Gister pakte ze eerst de broccoli en zonder deze überhaupt te eten gooide ze het al op de grond. Ik probeer het op te vangen (ik vind het zo zonde) en zeg tegen haar dat ze het aan me mag geven of mag laten liggen. Dat snapt ze natuurlijk nog niet, maar dat wil ik haar wel leren. Ik wil idd ook zo’n bakje doen.
2 jaar geleden
Reactie op Mara21
Nog geen ervaring mee (hier nu nog een kleine vuilnisbak waar alles in gaat ...
Dankje! Ik zie dat ik een typfoutje heb gemaakt, er moet staan ook wanneer we alleen groenten aanbieden. Dit doen we dus al vaak maar gaat alles direct de grond op en dan gillen dat hij honger heeft natuurlijk🙈
2 jaar geleden
Yes hier ook. Alles wat ze niet (meer) wil belandt op de grond. Gister pakt ...
Haha herkenbaar mijn schijnbewegingen worden ook beter en redden ook veel groenten van de vloer. Bied je een alternatief aan daarna? Vaak heeft hij namelijk nog wel trek nadat hij alles wat hij niet wilde op grond heeft gegooid namelijk, hij krijgt c.a. een uurtje later voor het slapen nog wel een fles maar het begint een beetje een drama uurtje te worden met een hongerige baby.
2 jaar geleden
Reactie op Eamve
Haha herkenbaar mijn schijnbewegingen worden ook beter en redden ook veel g ...
Ja dat doe ik wel. Ik laat haar niet met honger van tafel gaan. Vandaag wilde ze geen broccoli, wel aardappel en ei. Gister had ik de aardappel en broccoli geprakt en daar balletjes van gemaakt, daar heeft ze er een paar van gegeten (er komen een aantal tanden door, ik dacht dat ze daar mogelijk ook last van heeft). Vandaag trapte ze daar niet in. 😉 Wij aten maïskolven en dat vond ze wel interessant, daar heeft ze toen een stukje van gegeten. Als ze het allemaal niks vind, maar ik heb het idee dat ze wel wil eten geef ik haar ook wel een soepstengel (grote favoriet) of een toetje.
2 jaar geleden
Reactie op Eamve
Dankje! Ik zie dat ik een typfoutje heb gemaakt, er moet staan ook wanneer ...
Aah, ik had het ook al gedacht. Misschien als middagsnackje alvast komkommer aanbieden als hij dat wel lust? Dan zit er in ieder geval alvast wat in. En waarschijnlijk vloeken in de rapleykerk 😅, maar wij maken ook altijd zelf pastasaus van groenten naast haar gewone groente zodat ze wat extra binnenkrijgt.
Misschien zijn we ook gewoon te soft en moet je ze gewoon een keer met honger naar bed laten gaan, maar ze zijn nog zo klein. En dan kan het juist ook een strijd gaan worden. Dilemma's 🤣.
Ik heb verder geen tips, maar ik blijf even volgen zodat ik tips van anderen kan pikken voor de toekomst 😁
2 jaar geleden
Reactie op Eamve
Hier hetzelfde en er valt geen peil op te trekken. Ik laat het. Soms helpt het hier om twee keer aan te bieden, bijv. om half vijf en om zes uur, dan wordt er beter gegeten. Brood en fruit gaat er eigenlijk altijd in, de avondmaaltijd is nu vaak “verloren “. Ik denk dan bij mezelf: Komt wel weer.
2 jaar geleden
Reactie op Eamve
Ooh ik moet zo lachen om je tekst! De ‘dithoefiknietvloer’. Zo passend! Ook hier een ‘dithoefiknietvloer’😂😂. Al bedenkt ie dan een minuut later dat hij het wél wil hebben en gaat dan uit z’n stoel hangen in de hoop er bij te kunnen. Babies…. 😂
2 jaar geleden
Wat trouwens werkt is heel enthousiast roepen: voor mama! En dan aanpakken.
Dit doen wij met de beker en scheelt al behoorlijk aan op de grond landen.
Maar uhm met honger naar bed? Nou dat lijkt me niet hoor. Hier is bv nog steeds de hoofdmoot en daarnaast lekker dingen proeven en proberen. Zo niet, dan niet. Wij hebben verschillende opties savonds waarvan altijd 1 goed is (yoghurt met granen of cracker).
Gisteren hadden wij pasta met vissalade en voor Flint dan met yoghurt gemaakt en ander formaat augurk. Hij vond het helemaal geweldig. Het stuk augurk wat hij tegenkwam was uhmm... Apart...🤣
2 jaar geleden
Iemand toevallig nog tips voor recepten? Meneer wil de laatste tijd absoluut geen geprakt/potjes eten. Mijn inspiratie houd na groentenfritatta en aardappels groenten vlees wel een beetje op 😬😬. Pasta lijkt hij geen fan van te zijn of hij snapt niet wat hij er mee moet 🤷🏼♀️. Potjes pasta lustte die wel altijd.
2 jaar geleden
Reactie op Eline2811
Iemand toevallig nog tips voor recepten? Meneer wil de laatste tijd absoluu ...
Pannenkoekjes met banaan, bloem en moedermelk (of een ander soort melk)
Risotto met kip, paprika en tomaat is hier favoriet
Pasta op verschillende manieren bereid.
Aardappels en groente
Omelet met groente
Couscous met groente en kip
Op Instagram zijn ook allemaal accounts die je kan volgen: Etenmetjuda of even zoeken op kleintjesmethode
2 jaar geleden
Reactie op Eline2811
Iemand toevallig nog tips voor recepten? Meneer wil de laatste tijd absoluu ...
Nog wat inspiratie van instagrampagina’s: yummy_little_belly, startingsolidswithsunnie en kleinebuikjesvullen. Voor mij voldoende ter inspiratie ☺️