79 Reacties

2 jaar geleden

Lott is 31 weken (6 september) en ze kan recht op alleen zitten, ook in een winkelkar zitten. Ze kan van der rug na buik rollen.

2 jaar geleden

Flint is geboren op 21 september. Heeft van de week bedacht dat hij ook overdag op zijn buik kan rollen om vervolgens het schapenvacht uit te pluizen. Paar weken terug is een oefentherapeut langs geweest ivm een niet gelijk lopende ontwikkeling links - rechts. Gelukkig viel het mee (rugspier die vast zit waardoor links niet echt lekker beweegt) en zijn ontwikkeling zat op eind 7 maanden. Hij trekt zich tot staan op aan je handen, wil het liefste zitten en probeert dit door zijn benen te zwiepen en met zijn buikspieren zichzelf omhoog te gooien. Als hij een beetje minder een hoek ligt dan lukt dit ook. Hij kent het gebaar voor melk en zet dit in als hij wil eten onder begeleiding van 'mmmmmmm' dat wordt vast een keer mama 🤷 hij heeft hele 'verhalen' tegen zijn kikker en nijn.

2 jaar geleden

Nova is van 23 september en kan sinds 4 maanden alle kanten op en sinds een maandje tijgeren/ buik schuiven. Zitten ze nog niet , alleen met ondersteuning.

2 jaar geleden

Ik denk dat het belangrijk is voor mensen om te weten dat ieder kind de ontwikkeling “kiest” die bij hem past. Uiteindelijk kunnen ze op éénjarige leeftijd ongeveer allemaal hetzelfde. De één is alleen sneller met bijvoorbeeld kruipen? En de ander met praten? Verder denk ik dat het interpreteren als “opscheppen” meer met ouders zelf te maken heeft, dan met ouders die gewoon heel trots zijn op het moment dat hun kindje een nieuwe vaardigheid onder de knie heeft. Je hoeft denk ik niet onzeker te zijn over je eigen kind, of de ontwikkeling te zien als “een wedstrijd.” Want dat is het niet. Mijn zoontje was een beetje een dieseltje betreft ontwikkelingen. Hij moest “op gang komen.” Hij was laat met het optillen van zijn nekje (of dat ook met zijn relatief grote hoofdomvang te maken heeft, geen idee? 🤣). Omrollen deed hij met 4 maanden van buik naar rug en van rug naar buik. Hij kan nu de kruiphouding aannemen, maar nog niet kruipen, wel tijgeren. Verder heeft hij vandaag zijn eerste woordje “mamma” gezegd. Hij kan zelfstandig zitten. Deze foto heb ik vanmorgen ontvangen van het kinderdagverblijf 🐰 😅🤭.

2 jaar geleden

Ik denk dat het belangrijk is voor mensen om te weten dat ieder kind de ont ...
Ja daar sluit ik me volledig bij aan! Ieder kind doet het op zijn of haar eigen tempo. Een is misschien in grove motoriek sneller dan de fijne motoriek of andersom. Of is alles snel of juist laat. Maakt allemaal niet uit! Maar wat ik merk aan ouders om mij heen bijvoorbeeld is dat wanneer de een zegt dat hun kindje ‘al’ met 6 maanden kon zitten dan moet een andere ouder daar vaak weer overheen want hun kindje kon met 6,5 al kruipen of weet ik het wat. Dus of het aan een onzekere ouder ligt dat durf ik echt niet zo makkelijk te zeggen. Je bent als ouder zijnde altijd trots op je kind en natuurlijk al helemaal wanneer je kindje iets nieuws geleerd heeft maar ik merk echt wel een goed, beter best mentaliteit. En wat een onwijs schattige en knappe foto! Echt een schatje 😍

2 jaar geleden

Hier van 25-09, ze rolt van rug naar buik maar nog niet andersom haha. Kan ook rechtop zitten; voor de rest wacht ik rustig af. T gaat al veel te snel allemaal 😊

2 jaar geleden

10 september geboren. Vanaf +- 5,5 maand van rug naar buik (terug nu ook nog niet) pivotteren met 7 maanden. Dus naar achteren schuiven en naar links of rechts bewegen. Zo vond ik hem vorige week dus ineens naast de speelmat🤣 Heel soms momentjes los zitten, wel al in de kinderstoel met ondersteuning. Laat het hem lekker op zijn eigen tempo doen en ondersteun als ik denk/het idee heb dat hij dat fijn vindt.

2 jaar geleden

Mijn zoontje is van 23 aug. Vanaf zijn 3 maanden kon hij van zijn rug naar buik en terug. Vanaf zijn 5 maanden al lopen en racen met een loopstoel. Bij 6.5 maand zelfstandig zitten en kruipen. Nu trekt hij zichzelf op om te staan en wilt zichzelf voeden met een lepeltje

2 jaar geleden

mijn dochter is van 30 september en kan sinds een week van rug naar buik draaien. van buik naar rug kon ze al met een maand want ze wilt niet op haar buik liggen. nu ze ontdekt dat dat ook leuk is huilt ze als ze er klaar mee is en wilt ze dat wij haar terug draaien. eten vind ze heel interessant en ze wilt zelf eten met een lepel. als ze op haar buik ligt probeert ze haar knieën onder haar te krijgen maar weet dan niet wat ze er mee moet. ze wilt heel graag zitten en staan maar zelfstandig lukt dit nog niet en waarschijnlijk gaat ze ook nog niet zelfstandig staan op korte termijn. ze is wel heel druk met geluiden maken maar nog geen mama

2 jaar geleden

Hier ook 1 van 30 september, van buik naar rug en andersom al ff, begint nu steeds meer bewegingen te maken tot kruipen, kont omhoog en benen onder zijn buikje schuiven. Hij kan zelf zitten maar laat zich nog naar achter vallen soms, doodeng vind ik dat! Voor de rest gewoon een enorm vlugge en gaat het me veel te snel!

2 jaar geleden

Zoontje van 27 september. Hij kan heen en weer rollen, draaien als hij op zijn buik ligt. Hij beweegt wel maar echt (doel) bewust is 't volgens mij nog niet. Zitten kan hij soms zelf, als we hem toevallig goed neer zetten. 😆 Praten nog helemaal niet. 😅

2 jaar geleden

Zoontje is van 4 september. Met 9 weken rolde hij van buik naar rug, met 6 maanden ook van rug naar buik. Op zijn buik ronddraaien deed hij met 5 maanden. Hij kan nog niet zelfstandig zitten, maar wel met ondersteuning. In de kinderstoel zakt hij nog wel onderuit Hij staat met ondersteuning al heel stevig op zijn benen.

2 jaar geleden

Lieke is geboren op 3 september. Rollen van de rug naar de buik kon ze al met 3 maanden, maar van de buik naar de rug kan ze pas sinds een paar weken. Ze is sinds een week druk bezig met tijgeren, gaat nog niet zo snel. Ze kan goed op handen en knieën zitten, maar nog niet kruipen. Zitten in de kinderstoel kan ze goed, ze kan nog niet goed zonder ondersteuning zitten. Ze probeert langzaamaan wel zelf te gaan zitten, maar dat lukt nog niet erg. Hier zijn trouwens nog geen tandjes te zien!

2 jaar geleden

Giulia is nu bijna 6.5 maand. Ze lijkt soms snel te gaan, rolt van rug naar buik en andersom, komt van buikpositie naar zittend. Verder tijgert ze tot haar grote frustratie alleen achteruit, staan (met mijn ondersteuning) doet ze alleen als ze écht niet in bad wil en wordt heel boos als ze niet zelf mag eten met lepel. Alleen komt het eten dan overal, echt overal behalve in de buurt van haar gezicht. Ik vind het wel echt knap dat ze anderhalf uur kan spelen en dan ook echt al haar speelgoed aan de beurt komt. Ze zegt regelmatig mama, of althans, dat wil ik graag geloven maar ze ontdekt meer haar stem door mamamamamam te zeggen. Zoals ik al zei, soms denk ik dat ze ineens heel snel gaat, maar daarna moet mijn schoonmoeder even opscheppen over haar andere kleinkind “die al met 5 maanden het hele huis doorkroop en al mom en dad zegt sinds 6 maanden en sinds 8 maanden zelfstandig staat”. Maar gelukkig is het geen wedstrijd!

2 jaar geleden

Mijn dochter (7Sep, prematuur) kan nog niet rollen (maar ze haat op haar buik liggen). Ze rolt dus tot haar zij en dan snel terug. Daarnaast kan ze wel goed zitten in de kinderstoel, zelfstandig nog niet. Maar haar lievelingsding is ‘staan’ en dat wil ze het liefst de hele dag 😅 Dat kan ze ook nog niet alleen.

2 jaar geleden

19-9 actieve dame en tijgert lekker door huis

2 jaar geleden

Hier een dochtertje van nu 6,5 maand. Sinds 2 weken rolt ze van rug naar buik. Andersom lukt af en toe. Het zelfstandig blijven zitten lukt steeds beter maar ik moet haar wel in zit houding zetten. Brabbelt er op los en probeert tijdens de hapjes zelf mee te helpen 😂 drinkt behoorlijk goed uit een tuitbeker. Ook probeert ze te tijgeren maar ze komt nog niet vooruit haha. Het is een heel tevreden meisje wat alles wel goed vindt, dus ze is niet mega gemotiveerd om ergens veel moeite voor te doen 🤣

2 jaar geleden

Mijn meisje is van 26/9, dus nu 6,5 maand. Rollen doet ze af en toe per ongeluk als ze haar frustratie tijdens het buikliggen gebruikt om om te rollen, verder niet echt nog. Vandaag heeft ze voor het eerst laten zien dat ze zelfstandig kan zitten (ik zet ze in zithouding en dan hoefde ik voor het eerst haar niet echt te ondersteunen, totdat ze zich enthousiast naar achter gooide). Ze duwt zich op haar buik sindskort echt op middels haar armen en trappelt dan soms hevig met haar beentjes, maar ze komt niet vooruit. Ze wilt het liefst de hele dag staan, dan giert en brult ze het uit. Haar wawawadadawawa is ook nieuw en het lijkt hierdoor net alsof ze echt wat aan het vertellen is. Qua hapjes lust ze best veel, ze heeft meestal rond etenstijd wel trek en wordt ook boos als het eten te langzaam gaat. En bekers water moet ik er niet bij zetten want dan wil ze alleen die nog maar 😉

2 jaar geleden

Reactie op Zomie

10 september geboren. Vanaf +- 5,5 maand van rug naar buik (terug nu ook no ...
Hi! Ik ben op zoek naar zo’n speelmaat, mag ik vragen waar deze van is?

2 jaar geleden

Zoontje is van 14-09 en draait sinds 01-01 van buik naar rug. Ligt al tijden graag op z’n buik te spelen. Toen kon hij ook op z’n buik van links naar rechts bewegen en draaien over de vloer. Sinds 14-04 draait hij van rug naar buik. Hij kan over z’n schouders steeds verder over de grond draaien en schuiven op z’n rug. Probeert al wel een tijdje te kruipen ipv omdraaien, maar is niet sterk genoeg. Zitten kan hij we, maar na een tijdje valt hij om. Ondersteunt zich wel met z’n handjes of valt van zitten gecontroleerd terug op z’n buik. Zitten bij anderen of in de kinderstoel met kussens vindt hij prachtig.