33 Reacties

2 jaar geleden

Hi! Wat is precies je vraag, hoe organiseren andere ouders wat? Het laten wennen aan eigen kamer/andere plekken slapen?

2 jaar geleden

Ik heb nooit met mijn dochter geslapen in 1 bed. Puur omdat ik zelf bang ben dat ik op haar ga liggen ofzo haha. En nu niet omdat ik bang ben dat ze wakker wordt en van bed kruipt. Wel heeft ze tot dat ze ongeveer 4.5 a 5 maanden oud was bij ons op de kamer geslapen in een wiegje naast ons bed. Ze is toen naar haar eigen kamer gegaan omdat ze steeds wakker werd van ons en iedereen zn nachtrust werd verstoord 🤭 Ik denk dat je zelf heel goed kan bepalen dat hoe jullie samen slapen veilig is of niet. En als het voor jou en je partner fijn voelt en niet als vervelend dan moet je daar zeker niet mee stoppen! Wil je terzijne tijd toch dat je kindje in zijn bedje gaat slapen kan je dat altijd opbouwen met eerst het middagdutje etc.😊 en denk dat het daarbij vooral belangrijk is dat hij weet dat zijn eigen ledikantje een veilige plek is. Hem helpen in slaap te vallen door aanwezig te zijn de 1e tijd zal denk ik beter werken dan hem te laten proberen alleen in slaap te laten vallen. Dan lijkt mij dat de overgang zo groot is en het als onveilig kan aanvoelen. Maar ook dit kan jij als zijn moeder zijnde het beste aanvoelen 🥰

2 jaar geleden

Wij co-sleepen ook nog steeds. We zijn op een gegeven moment gestart met het begin van de nacht in haar ledikant. Zodra ze wakker wordt voor de eerste avond voeding (rond 22:30) dan ga ik naar bed en leg ik haar in de aanschuif ledikant. We hebben nacht weg gehad in juli. Mijn ouders kwamen bij ons slapen. Toen heeft ze wel hele nacht in haar ledikant geslapen. Onze dochter sliep veel beter/langer door dan bij ons. Alsof ze aanvoelt dat we er niet zijn.

2 jaar geleden

Qua tips.. wat lukt er niet precies in het ledikant op het moment?

2 jaar geleden

Ons zoontje heeft toevallig al 2 nachten een deel tussen ons ingeslapen. Hij was ziekjes en zo sliepen we allemaal tenminste. Vond het stiekem zo voor een keer wel gezellig 🥰

2 jaar geleden

Ons zoontje hebben we langzaam laten wennen. Het begon vooral op vakantie toen hij 11 maanden was. Daar hebben we hem geprobeerd telkens in het campingbedje te leggen. Daarna thuis in het ledikant op onze kamer. Meestal werkt het en af en toe ligt hij nog bij me. Op de opvang wilde hij nooit slapen, alleen dutjes in een wipstoel. Nu gaat dat ook beter.

2 jaar geleden

Wij slapen weleens samen als het zo uitkomt. Als hij niet lekker in z’n vel zit bijvoorbeeld. Dan wil hij continue drinken aan de borst en bij ons zijn. Hij maakt me dan wakker als hij van borst wil wisselen of weer naar z’n bed wil. Hij moet goed voldaan zijn wil hij dan ‘s nachts terug naar z’n eigen bed gaan. Voor een keer maak ik dan een uitzondering, maar we slapen alledrie anders beter.

2 jaar geleden

Wij slapen ook samen! Dus maak je vooral niet druk! Mijn oudste sliep tot zijn 15de nog regelmatig bij mij (toen ik geen vriend had) mijn middelste word nu 15 en als me vriend in het buitenland zit komt die er ook nog bij! Mijn jongste komt elke nacht tussen 1 en 4 bij mij liggen . Maar wij slapen dus wel in het ledikant 😅 en hij slaapt ook bij ons op de kamer . En wij hebben oma als oppas en daar slaapt die dus niet in ledikant (behalve als die blijft slapen ) En hij logeert 1 x per maand bij oma soms 2x .. Je moet echt doen waar jij je goed bij voelt! En miss moet je gewoon proberen te laten logeren.. als jullie gewoon thuis zijn.. kan je hem altijd weer ophalen als het niet lukt ! Meestal slapen ze bij een ander makkelijker !

2 jaar geleden

Hier precies hetzelfde. Het plan was om niet samen te slapen. Ik had gelezen dat dat niet veilig was. En eenmaal dat ze er was sliep ze eerst in cosleeper naast ons en uiteindelijk ook steeds vaker in bed. Super makkelijk met borstvoeding. Zo krijgen we allemaal onze nodige slaap. Nu is ze 1 jaar en slaapt ze meestal in der eigen kamer. Maar soms heeft ze even extra contact nodig en komt ze lekker mee in bed. Vooral doen waar jij je goed bij voelt!

2 jaar geleden

Wij doen ook aan bedsharing. Ik geef nog borstvoeding maar onze dochter heeft 's nachts ook vaak behoefte aan contact. Overdag slaapt ze wel in haar eigen bed.

2 jaar geleden

Reactie op rileyK

Qua tips.. wat lukt er niet precies in het ledikant op het moment?
schreeuwen, staan, overstuur, alles eruit gooien.. hij gaat helemaal in de stressmodus in t ledikant en ik heb geprobeerd om hem steeds iets meer 'los' in slaap te laten vallen maar hij heeft echt nog handje vast enzo

2 jaar geleden

We willen het eigenlijk niet maar halverwege de nacht komt hij tussen ons in liggen. Onze slaap is ook belangrijk want we trekken het niet om een paar keer per nacht naast z’n bedje te zitten. Dus ja we doen aan co sleeping 😂

2 jaar geleden

Tegen de ochtend ligt hij ook vaak tussen ons in :) heerlijk vind ik dat stiekem :) Nu ook niet meer zo eng als toen hij zo heel klein was.

2 jaar geleden

Misschien helpt een ander soort bed. Het ledikant voelt hij zich zo te horen niet veilig maar misschien krijgt hij andere associaties bij een camping bedje of een vloerbed

2 jaar geleden

Je bent niet de enige. Dochterlief begint 's avonds in haar ledikant naast ons bed. Wanneer ik ga slapen en ze wakker wordt (soms meteen en soms als ik zelf al slaap), dan leg ik haar aan en val zelf ook (weer) in slaap. Het lukt mij niet eens om mijn ogen open te houden, dus we slapen ook samen. Is ook wel makkelijk met borstvoeding, zodra ze een kik geeft krijgt ze de borst en we slapen weer verder. Ik hou wel een aantal dingen aan, nl. maternale houding en het dekbed leg ik alleen tot mijn middel (ze draait niet als ik er naast lig). Als je borstvoeding geeft ben je ook meer op je kindje afgestemd en andersom (dus is dat veiliger). Van te voren had ik dit niet gedacht, maar het voelt voor mij onnatuurlijk om haar nu ze nog zo klein is in haar upje op een eigen kamer te leggen. Ach, in elke cultuur gaan ze hier weer anders mee om. Thuis kan ik haar tijdens de dutjes niet in haar ledikant leggen (meteen huilen). Op de opvang slaapt ze wel goed alleen.

2 jaar geleden

Ja hoor zeker wel. Al weer even wel zijn eigen mega vloerbed maar regelmatig nog samen in 1 bed. Geen ledikant hier, niet eens geprobeerd. Enorm blij met het vloerbed. Ik kan er lekker bij liggen en bv geven en als hij contact wil slaap ik (een deel van) de nacht bij hem.

2 jaar geleden

fijn om te horen allemaal ja ik gaf borstvoeding maar al een tijdje niet meer.. dat heeft wel heel erg geholpen met een goede slaap en ook inderdaad veilig samen slapen.. nu voelt hij veel groter en robuuster, minder kwetsbaar ik heb wel met hem samen bij mn ouders gelogeerd en dan leg ik t matras gewoon op de grond.. inmiddels kan hij erg goed zelf veilig van meubels af, dus de angst dat hij uit bed valt is wel veel minder naja inderdaad uitvogelen wat de volgende stap is 1p vloerbed in z'n eigen kamer en dat ledikant maar gewoon overslaan is wel een idee.. hij slaapt altijd al als een zeester

2 jaar geleden

Reactie op Bougainville

fijn om te horen allemaal ja ik gaf borstvoeding maar al een tijdje niet m ...
Ik heb een klimmer dus een ledikant is nooit echt een optie geweest. Ik vond het altijd enorm spannend, toen ik hoorde van het vloerbed en de voordelen was ik gelijk om. Hij slaapt er heerlijk in, kan er veilig in en uit en hij kan lekker naast mij in slaap vallen. Hij heeft nu waterpokken en is er goed ziek van (39,5gr), vannacht dus lekker naast hem geslapen kn zijn bed. Wij goed geslapen en papa ook.

2 jaar geleden

Alsof ik mijn eigen verhaal lees. Het was ook niet mijn plan om samen te slapen. De eerste maanden wilde hij nog af en toe in de co-sleeper. Maar toen die te klein was installeerden we het ledikantje op onze kamer. Maar dat was een drama! Krijsen, tieren… nog steeds wil hij niet in een ledikantje. Daarom hebben we de ledikant omgebouwd tot een co-sleeper. Ik voed hem meestal in slaap. Het logeren idd niet simpel. Hij is al twee keer elders gaan slapen. 1 keer bij oma en die heeft een matras op de grond gelegd en erbij geslapen en 1 keer bij een vriendin en dan mocht hij bij haar slapen in een 2 persoonsbed. Hij is toen 2x wakker geworden, beetje afgekolfde melk en toen weer verder slapen. Ik heb de strijd opgegeven met het ledikantje. Ooit op een dag zal hij wel alleen kunnen slapen, maar nu is hij er nog niet klaar voor, en dat is oke! Elke seconde dat hij tegen me aanligt geniet ik, want ooit op een dag zal hij dat niet meer willen.

2 jaar geleden

Ik ben heel benieuwd hoe jullie samen slapen. Ik ben alleen met 3 kindjes, van 7 (slaap goed door) 2 (wordt soms wakker s'avonds/snachts) en een van net 1 jaar, de kleinste slaapt lekker bij mij, wel in een ledikant, maar ik merk dat hij enorm goed slaapt gewoon lekker naast mij in bed (2 persoons) maar ik moet er soms uit voor de middelste en ik durf het dan niet alleen te laten, omdat ik bang ben dat hij wakker wordt en eruit valt, vandaar het ledikant, maar hier slaapt hij zo slecht in tips🤷‍♀️ En hoe doen jullie dat met een vloerbed, ik ken dat nog niet, foto's? Ik ben erg zoekende naar een veilige maar ook fijne slaapplekje🤷‍♀️🤷‍♀️