7 Reacties

2 jaar geleden

Met je moeder bespreken wat je dag schema word. Op basis van wat zij ziet en op basis van wat jij ziet. Aangezien zij 4 dagen oppast denk ik dat je lastig je eigen schema kan maken of ritme kan maken. Ik denk dat je dit moet bespreken met je moeder en uit moet leggen dat ritme reinheid en rust erg belangrijk zijn. Dus ook dezelfde manier van naar bed brengen of de zelfde activiteiten doen of de volgorde van voedsel.

2 jaar geleden

Lijkt me het meest effectief als je moeder en jij op 1 lijn zitten. Goed communiceren en afspraken maken kunnen daarin helpen. Concreet zou je bijvoorbeeld elke dag als je je kindje komt brengen en halen, een soort van 'overdracht' doen? Dus bespreken wanneer je kindje wakker was en wanner die weer moer gaan slapen. Zelfde voor drinken en eten. Bij het ophalen kan je bespreken hoe de dag is gegaan, en of het schema fijn was. Oma's doen uiteraard ontzettend hun best en 4 dagen oppassen is best een flinke taak, dus ik denk ook belangrijk het te brengen op een positieve manier, dat het haar ook zal helpen. Dat ze bijvoorbeeld geen moeite meer hoeft te doen op deze manier om extra flessen te maken, en bij ritme en regelmaat waarschijnlijk beter zal slapen. En soms zal een dag niet altijd perfect gaan zoals de planning. Dat is verder ook heel normaal, heb ik hier ook vaak. En dan probeer ik ook tegen mezelf te zeggen, het gaat zoals het gaat. Het zijn geen robotten, gelukkig ;) Good luck!

2 jaar geleden

Wij hebben het hele schema losgelaten en voeden allemaal op verzoek. Mijn ouders, schoonouders, man, gastouder en andere verzorgers kijken gewoon naar de behoeftes van mijn zoontje. Ik geef bv op verzoek en vaste hapjes volgens rapley daarvoor of daarna. Als er een fles afgekolfde melk warm is en hij hoeft het niet wordt het bewaard en later gegeven. Het motto is: er wordt geen melk weggegooid 😅. Door het voeden op verzoek sliep hij 5-6 uur door na 3 maanden en bij 6 maanden 9 van de 10 nachten 7-10 uren. Doordat we geen schema hebben kan iedereen ontspannen met hem omgaan en doen waar diegene zich prettig bij voelt. In ons geval een rustige baby. De beste plek voor mijn zoontje om in slaap te vallen is aan de borst, heerlijk tot rust komen. Bij anderen krijgt hij dit minder en zoekt hij de geborgenheid bij de fles en een lekkere lange knuffel. Maar ook dat kan ik niet van iedereen verwachten die oppast. Bespreek gewoon je rituelen en je schema met je moeder, maar ik zou er niet teveel de nadruk opleggen. Anders past ze wellicht minder ontspannen op en dat heeft ook weer invloed op je kindje.

2 jaar geleden

Jeetje wat lastig. Ik zou uitleggen waarom je graag een schema volgt en haar daarom dan ook vragen om het te volgen. Al ben kan je natuurlijk ook vragen waarom zij geen schema volgt. Ik heb thuis een white board met daarop de tijden dat ze moet slapen en eten voor de oppas. En dat werkt goed want het hangt er maar net vanaf hoe laat ze s ochtends wakker is hoe de rest van de dag gaat zijn qua tijden. Veel succes!

2 jaar geleden

Jeetje wat lastig. Ik zou uitleggen waarom je graag een schema volgt en haar daarom dan ook vragen om het te volgen. Al ben kan je natuurlijk ook vragen waarom zij geen schema volgt. Ik heb thuis een white board met daarop de tijden dat ze moet slapen en eten voor de oppas. En dat werkt goed want het hangt er maar net vanaf hoe laat ze s ochtends wakker is hoe de rest van de dag gaat zijn qua tijden. Veel succes!

2 jaar geleden

Controle op je kind? Het is een baby.. Naar mijn mening is het het beste gewoon alles op vraagt doen. Ik gooi zo vaak (halve) flesjes weg omdat ik dacht dat hij honger had en dan toch niet. Verder moet je natuurlijk mst je moeder in gesprek over jouw wensen en hoe je het wilt. Jij bent tenslotte de moeder.. Maar zelf ben ik absoluut geen fan van schema's en dingen en zie ik wel hoe de dag verloopt

2 jaar geleden

Ik kan me goed voorstellen dat dit erg vervelend voor jou moet zijn en misschien ook verwarrend voor de kleine is. Hoewel sommige mensen het fijn vinden alles op verzoek te doen, ben ik zelf ook gebaat bij een schema. Ik volg de voorbeeldroutines uit de slaapgids. Stuur ze per maand ook door naar mijn schoonmoeder die oppast. Zo weet zij ook precies wanneer ze wat moet doen. Als er iets van wordt afgeweken is het niet erg, maar een leidraad is enorm fijn. Hopelijk kan dit je iets helpen!