29 Reacties

één jaar geleden

Ja, wij staan schermtijd toe. Ik houd niet bij hoe lang. Omdat het een meisje is wat super graag kleurt, buiten speelt, etc. doe ik er niet zo moeilijk over. Zo lang ze niet de hele dag naar een schermpje tuurt, vinden wij het oké.

één jaar geleden

Yes hier kijkt hij ook af en toe tv. Helaas is peppa het énige dat hij wil kijken, zet het nu af en toe op een andere taal voor de variatie 😂 Hij kijkt denk ik 3 keer per week een half uurtje oid, vooral als ik het gevoel heb dat hij even wat rust nodig heeft na een dag :) als hij ziek is dan kijkt hij wat meer, half slapend op de bank.

één jaar geleden

Eigenlijk nauwelijks..denk dat ie aan t eind vd week op 15min zit ofzo

één jaar geleden

Heel verschillend hier! Wij zijn vanaf heel vroeg al buiten (wij zijn allebei buitenmensen) De ene week zullen max 30 min schermtijd hebben.. De andere week kan ook gerust tot max 2 uur.. en dat komt dan door de regen (we spelen ook vaak in de regen buiten in plassen springen enzo) of ik moet helaas even koken en wil dan niet dat die erbij is Maar kan niet zeggen dat die iets speciaals leuks vind.. bv als die vandaag bumba leuk vind kan die morgen dat helemaal niet vinden En zodra 1 van me andere kinderen binnenkomt en hij zit net voor de tv nemen hun hem al mee om te spelen. Vind het ook helemaal niet erg heb liever nog minder.. maarja soms heb ik ook even me handen nodig voor iets anders. En hij kan heel goed alleen spelen maar altijd net die momenten dat je iets "moet" doen dan wilt die mijn aandacht 🤣🤣🤣

één jaar geleden

Ik zal zelf ook antwoord geven trouwens. Wij laten onze dochter ook tv kijken. Meestal ongeveer 2 afleveringen van een kinderprogramma (in totaal circa 20 min TV). Meestal als ik aan het koken ben!

één jaar geleden

Reactie op Applepie07

Ik zal zelf ook antwoord geven trouwens. Wij laten onze dochter ook tv kijk ...
Ja is toch handig als je aan het koken bent ! Ik snap je! En wat voor de ene veel is is voor de ander weinig! Ze zit er toch niet de hele dag achter 🤷🏼‍♀️ dus ik persoonlijk zie dan het probleem niet.

één jaar geleden

Hier maximaal 2 keer per dag +- een kwartiertje: Op het moment dat ik de lunch klaarmaak en wanneer ik kook. Het is voor haar zelf ook even een rustmomentje, anders staat ze constant 'aan'. Er zijn ook dagen dat ze niet kijkt of dat ze 1x een kwartier kijkt, bijvoorbeeld omdat we buitenshuis waren.

één jaar geleden

Oef hier echt veel meer dan jullie 🤡 niet iedere dag, maar als ze kijkt is het al snel een halfuur of meer en soms 2x per dag. Ik ben nu zwanger en snel moe en dat is echt ff een chill moment voor ons allebei. Wel vaak samen trouwens. Dan kletsen we ook tussendoor.

één jaar geleden

Dat verschilt enorm. Soms een week niet, soms meer dan een uur per dag. Belangrijkste vind ik dat hij zich kan vermaken zonder scherm. Hoe meer hij er om vraagt hoe minder hij aan gaat. Alleen de tv trouwens. Tablet of telefoon sowieso nooit.

één jaar geleden

Reactie op Joanna1988

Oef hier echt veel meer dan jullie 🤡 niet iedere dag, maar als ze kijkt is ...
Hier net zo hoor!

één jaar geleden

Mn vriend zet vaak iets aan als hij wil douchen in de ochtend Of als ie m niet in slaap krijgt, gaan ze samen pluk van de Petteflet kijken Hij kijkt ook wel eens met zn wat oudere vriendinnetje mee Ik eigenlijk nooit .. Soms in de auto En we kijken wel vaak met elkaar foto's is ook schermtijd natuurlijk

één jaar geleden

Sochtends vaak 2 afleveringen van iets dus max 20min. En dan eind van de dag voor het slapen na het eten . Maar dat zou het zelfde zijn. Soms ook helemaal niet.

één jaar geleden

Hier nog helemaal geen schermtijd. Dat komt uiteindelijk vanzelf. Nu hebben wij een meisje dat als het even kan de tuin in wil, goed zelf kan spelen en als het spelen niet zo wil op een leertoren in de keuken meekijkt met koken. Ze telt sinds deze week tot 10 en praat al zinnen van 7 woorden. Ik snap dat ze hier bovengemiddeld snel mee is. Haar neef van 3,5 keek al vroeg regelmatig tv en is met alles juist extreem traag. Hij is slechter te verstaan dan mijn dochter. En hij kan echt slecht zelf spelen. Een beetje schermtijd zal echt niet zo erg zijn, maar de contrasten dit wij bij meerdere kindjes zien die wel veel schermtijd hebben of geen schermtijd is echt groot. Douchen doen wij in de ochtend of avond en dan nemen we haar gewoon mee. Of douchen terwijl ze slaapt. Bijna alles is gewoon wel op te lossen. In het begin moest ik erg wennen dat ik zelf ook niet meer tv kon kijken als ik dat wilde, maar nu na bijna 2 jaar, ben ik dat zelf ook ontwend.

één jaar geleden

Wij staan schermtijd toe! Ik denk gemiddeld 15 minuten per dag maar met grote variatie. Op zonnige dagen vrijwel niet (dan zijn we alleen maar buiten), op dagen met slecht weer, als we een lang stuk moeten rijden of als ik gewoon heel moe ben en weinig energie heb een stuk meer 😅

één jaar geleden

Reactie op Jurst

Hier nog helemaal geen schermtijd. Dat komt uiteindelijk vanzelf. Nu hebben ...
In de openingspost stond graag zonder oordelen. Wat je in deze post dit, is nogal oordelend. En daarnaast ook gebaseerd op aannames dat het neefje van jullie dochter ‘extreem traag’ is door schermtijd. Dat kan door zo veel factoren komen.

één jaar geleden

Reactie op Applepie07

In de openingspost stond graag zonder oordelen. Wat je in deze post dit, is ...
Hierop aanhakend: mijn dochter en praat + telt even goed en dat *met* schermtijd.

één jaar geleden

Ik zeg ook juist dat een beetje schermtijd geen kwaad zal kunnen, maar dat veel schermtijd toch duidelijk effect lijkt te hebben. Ik heb het dan over hele disneyfilms voor de eerste verjaardag. Ik zie hier verder allemaal heel bewuste keuzes, en korte schermtijden, daar wil ik zeker niet over oordelen! Sorry als mijn post vervelend overkwam.

één jaar geleden

Verschilt per dag. Ze is heel graag buiten. Zelfs als het regent wil ze buiten spelen. Sochtends staat vaak wel even tv aan. Ene keer langer als andere keer. Tussendoor speelt ze ook gewoon de hele tijd. En ze heeft af en toe haar relax momentjes nodig. Dan kijkt ze filmpjes op telefoon. En ze heeft soms nachten dat ze aan spoken is. Dan geef ik ook telefoon. Dan kom ik tenminste nog beetje aan slaap toe ipv dat ze het hele huis wakker schreeuwt. Dus ja, als ik alles bij elkaar optel zal het wel teveel zijn. Maar ontwikkeld zich prima en praat oren van mn kop af.

één jaar geleden

Hier verschilt het heel erg. De ene keer een hele week niet en de andere keer drie keer in de week 20 minuten per keer ofzo (kan ook een half uur zijn). Mijn streven is ook niet om een scherm van haar weg te houden, maar vooral bewust er mee om gaan. Telefoon en tablet krijgt ze hier sowieso niet. En als ze tv kijkt zijn het liedjes. Daar geniet ze enorm van. Maar ze speelt ook heel graag buiten, met het keukentje, Duplo en haar pop. Ik zoek vooral de balans op. En dat voelt voor ons goed.

één jaar geleden

Wij geen hebben vaste hoeveelheid schermtijd, liefst zo min mogelijk. Meeste dagen kijkt ze (behalve een tandenpoetsliedje) niets, maar het hoort ook bij de moderne tijd en wil haar er langszaam en bewust mee laten kennismaken. Met tandenpoetsen kijkt ze standaard een liedje. En als ze bijv ziek is soms tiktak filmpje op NPO. Bij lange autoritten houden we de optie achter de hand om aan het einde kwartiertje tiktak, peppa of kikker te kijken wanneer ze het echt zat is. Opa en oma laten haar vaker iets kijken, maar ze houden er rekening mee dat we dat niet lang willen. Ik denk gemiddeld per dag max 5 a 10 min? Maar wisselt dus erg per dag.