19 Reacties
2 jaar geleden
45 minuten is 1 cyclus dus prima
ze wil overdag genoeg maar niet te veel slaapjestijd zodat je kindje genoeg 'slaapdrang' heeft voor de nacht. Hier is het 2 slaapjes van 1 a 2u (1 of 2 cycli dus)
2 jaar geleden
Eerst en vooral: knap van je om hulp te vragen, het is niet altijd simpel.
De wakkertijd dat je zegt lijkt bij ons wel te kloppen. Waar 3u al de max is want dan is ze helemaal moe gespeeld. Dutje in de voormiddag is bij ons vaak anderhalf uur. In de namiddag +- 2u. Alleen als ze slaapt als we op pad zijn (in de auto of buggy)dan zie ik die 45min cyclus vaak wel, maar voelt meer aan als bijtanken dan als echt goed slapen. Ik probeer de signalen voor te zijn, want als ze het aangeeft is het meestal al veel te laat en is ze helemaal op.
Schema:
6u30 opstaan
9u-10u30 ochtenddut
1u tot 15u middagdut
17u kleine cyclus vaak onderweg
19u bedtijd
Om 9u bijvoorbeeld leg ik ze altijd in bed, of ze nu aangeeft of ze moe is of niet. Valt altijd meteen in slaap.
Veel succes. 🍀
Meer slapen doet goed slapen. Ik zou ze niet perse wakker maken na 45min, maar wel altijd optijd terug erin leggen.
2 jaar geleden
Ik ben niet zo’n fan van baby wakker maken als ze slaapt, al adviseren veel coaches het wel. Ik zou het een tijdje proberen door alleen strenger op wakkertijden te letten, mocht dat niet voor verbetering zorgen of het middag slaapje wordt veel te kort kan je altijd nog wakker gaan maken!
2 jaar geleden
Wij hebben onze slechte slaper ook in een ritme "gedwongen". Ook met korte slaapjes waarvan ik dacht moet ik hem echt wakker maken? Maar ik heb het wel gedaan en nu is hij over het algemeen een goede slaper. Hij kan zelf inslapen, snachts slaapt hij door en zijn slaapjes zijn soms een half uur en soms 2 uur. Maar ik maak hem niet meer wakker omdat hij het zelf goed kan aangeven inmiddels.
Ik weet een beetje hoe je je voelt om die 45 minuten slaapjes, maar mijn ervaring is dat het juist kan helpen om er een betere slaper voor terug te krijgen!
Op het moment dat je denkt ze kan het, kan je het strakke schema en wakker maken misschien weer wat loslaten en kijken wat voor jullie werkt. :)
2 jaar geleden
Hmm onze slaap coach geeft juist heel andere dingen aan. Ochtend slaapje laten slapen tot ze zelf wakker worden. Ook al is dit 2 uur. Dan weet je in ieder geval zeker dat ze die dag 1 goede slaap hebt omdat je niet weet hoe de rest van de dag de slaapjes gaan. Idd een wakkertijd van 2 tot 3 uur
Hier merken we bijv dat ons zoontje na 2 uur helemaal kapot is.
Wij laten ons zoontje altijd slapen. De ene dag zijn het 3 x slaapjes van een uur. De andere keer 4 van een half uur en de andere dag 2 lange slapen van 2+ uur.
2 jaar geleden
Smorgens 30 tot 45min. Dit is zo'n 3 uur na het wakker worden. Soms als om 8u soms pas om 10.
Vervolgens is het rond 13u/14u echt wel tijd voor de middagdut. Met een beetje mazzel is dit zo'n 2-2,5 uur en kan hij door tot de avond. Hij gaat rond 19/20u naar bed. Als het smiddags maar 45min is (ik heb dan geprobeerd hem nogmaals te laten slapen) dan gaat hij om 16/17u nog een dutje doen.
Het verschilt dus heel erg in wat hij wil en aangeeft. Gisteren was hij wakker van 15 tot 20. Ging prima en sliep daarna binnen 5 minuten (goh wat gek 😂)
2 jaar geleden
Hier sinds kort twee slaapjes, die ieder wat langer zijn.
Tussen 7.00 en 8.00 wakker
Rond 9.30/10.00 dutjes van 1 a 2 uur
14.00 uur dutje van 2 uur
Tussen 18.00 en 19.00 naar bed.
Ze slaapt niet door s nachts en komt nog 1 a 2 keer voor een voeding. We maken haar eigenlijk nooit wakker, tenzij we de deur uit moeten. Ze is heel chagrijnig als we haar wakker maken, het is meestal geeb succes.
2 jaar geleden
Is het niet zo dat een baby tussen de 6-8 maanden juist geen 3e dut meer moet laten doen? Al helemaal niet 45 minuten. Hoogstens een power nap. Dit om ervoor te zorgen dat ze genoeg slaapdrang hebben om in te slapen en om de nacht door te komen.
Op een gegeven moment wordt het een soort van 2-3-4 schema van wakkertijden.
Sochtends slaapt hij hier ongeveer 35 minuten. Als dit langer is dan is de middagdut gegarandeerd een probleem. Ik maak hem niet wakker, hij wordt zelf wakker. Middagdut is hier ongeveer 1,5-1,75 uur. Al 2,5 maand geen namiddagdut meer en hij valt in de avond meteen in slaap ipv een tijdje wakker te blijven.
2 jaar geleden
Wat zegt je slaapcoach over die 45 minuten dan?
Wij hebben hier 2-3-4 ritme.
Na het wakker worden 2 uur later op bed.
Na dat slaapje ongeveer 3u later op bed. Bij wakker worden + 4u en dan naar bed. Ene keer gaat ze rond half 8 de nacht in, andere keer half 9/9u. Wij volgen haar, omdat ze het erg goed aangeeft!
Voor jullie een bepaald ritme/wakkertijden echt aanhouden?
2 jaar geleden
Reactie op Anouk1-24
Wat zegt je slaapcoach over die 45 minuten dan?
Wij hebben hier 2-3-4 ritme ...
Zojuist uitgeprobeerd om haar nog een namiddag slaapje te doen. Drama!!! Ze zegt dat een wakkertijd van 4 uur te lang is voor een baby van 9 maanden. Mja dat laatste slaapje is echt geen succes hier volgens mij.
2 jaar geleden
Ons zoontje doet sinds 7 maanden (en 1 week als ik het me goed herinner), geen derde dutje meer.
Schema:
7:15 wakker
9:15 - 10:00 slapen
13:00 - 15:00 slapen
19:00 de nacht in
Als hij eerder wakker is in de ochtend, tellen we de te vroeg tijd op bij z’n ochtenddut als max en gaat hij op z’n vroegst om 9u nog eventjes plat. Maar vaak wordt hij na ruim een uur zelf wakker. Uiterlijk 10:15 dat we hem wakker maken zodat hij daarna om 13u weer moe genoeg is.
Als hij korter slaapt in de middag, proberen we hem dat stukje eerder naar bed te doen.
Dit is ongeveer het 2-3-4 schema en komt hij aan de 2u 45min slaap die ze aanhouden voor een baby van 8-12 maanden.
Toevallig gisteren ook een slaapcoach gesproken omdat we issues hebben met inslapen ‘s avonds en zij legde ook uit dat op den duur dat slaapje korter wordt om te zorgen dat een baby wel kan overbruggen en ietsje oplaadt tot de middagslaap maar het niet afneemt van de slaapdrang die nodig is voor een goeie middagdut.
2 jaar geleden
Hier ook zo ongeveer het 2-3-4 schema van wakkertijden. Ze is nu 9 mnd en doet zeker al een maand of twee à drie geen derde slaapje meer. De wakkertijd van 4 uur redt ze niet altijd, dan leg ik haar gewoon eerder in bed voor de nacht. Ik maak haar bij het ochtenddutje pas wakker als ze langer dan twee uur ligt te slapen, maar dat gebeurt bijna nooit.
2 jaar geleden
Hier het 2-3-4 ritme. Ze doet ochtends een dutje van 2 uurtjes en smiddag 30 a 60 min. Soms draait ze het om is de ochtend kort en de middag lang. Ze is daarna ook vrolijk en niet meer moe.
De nacht slaapt ze door van 18.30 tm 6.00u a 6.30u.
Met 9 maanden hebben de meeste baby's gemiddeld maar zo'n 2.5u slaap nodig op de dag.
Ik maak haar overigens nooit wakker ze slaapt wat ze nodig heeft en pas mijn dag erop aan. Voor 9u niet naar bed vind ik overigens onzin moe is moe... als ze om 6u wakker wordt mag ze lekker om 8u naar bed als ze moe is.
Ze valt volledig zelfstandig in slaap. Ze heeft een knuffeldoekje en een speentje. Ook staat altijd haar hartslagknuffel aan met in slaap vallen en snachts de hele nacht. Soms op de dag ook maar alleen als er herrie is buiten
2 jaar geleden
Hier werkt een ochtend dut van 3 kwartier goed. Ik doe dat al een paar weken en vind het nog steeds zielig al ik hem wakker moet maken. Maar als ik hem gewoon laat slapen, dan wordt hij na 1,5 uur wakker ongeveer en slaapt hij de middag maar 45 min. Dus ja. En wakker tijd heb ik al lang over boord gegooid. Vaak is hij tussen 6.15 en 6.45 wakker en gaat dan pas tegen 10.00 weer naar bed
2 jaar geleden
Hier houden we ook ongeveer het 2-3-4 ritme aan, alleen 2,5u in de ochtend wakker in plaats van 2u.
Ze doet al zo'n 2 maanden (ze is nu 8mnd) nog maar 2 slaapjes, want de derde lukte op een gegeven moment vaker niet dan wel. Ik laat haar zelf bepalen welke van de twee ze 'langer' doet. In haar geval is dus één van de slaapjes 45 minuten want dat is een normale slaapcyclus, en het andere slaapje als het even meezit zo'n 1,5 uur. Soms is het de ochtenddut die lang is, soms de middagdut.
2 jaar geleden
Reactie op Eems88
Zojuist uitgeprobeerd om haar nog een namiddag slaapje te doen. Drama!!! Ze ...
Wij merkten dit ook. We doen nu ‘s ochtends een uurtje en het middagdutje wat verlaten. Van half 2 tot half 4. En dan rond half 7 de fles en naar bed. Zo is bij ons dat derde dutje eraf gegaan.
2 jaar geleden
Die van ons slaapt in de ochtend nooit langer dan 45 min, in de middag max anderhalf uur en dan om 7 uur weer naar bed en wordt tussen half 7 en 7 weer wakker. Sinds de sprong in n rustiger vaarwater zit heeft ze t dutje van t einde van de middag thuis ook laten vallen (op de opvang deed ze dat al enige tijd en houd ze t ook langer vol tussen de slaapjes maar nu thuis ook)
Dus voor mij is t niet gek dat er gezegd wordt 3 kwartier slaap. Rond de 8 maanden zeggen ze dat ze ongeveer 2.5 tot 3 uur slaap nog overdag nodig hebben dacht ik. De middagdut wordt steeds meer t hoofd dutje en die zou je dan moeten proberen te verlengen krijgen wij als opmerking van iemand die ook een slaapcoach had ingeschakeld.
Dus opzicht vind ik dit best "normaal" klinken buiten dat ze een 3e dut laten doen bij een kindje van 9 maanden🤔