26 Reacties

2 jaar geleden

Heel herkenbaar! Slaap ook al ruim 6 maand ongeveer 4 uur op een nacht. Kom zelf weer erg moeilijk in slaap, dus breekt me ook echt op. We moeten door, dus dat houd ik dan ook in mijn achterhoofd. Het zal uiteindelijk beter worden. Ik probeer als ik thuis ben, overdag ook even te gaan liggen als de kinderen ook gaan slapen. Vaak even een middagdutje van een uur. Daarnaast vraag ik op extreme momenten iemand om even op te passen, zodat ik een paar uur plat kan. Dat houdt me op dit moment op de been!

2 jaar geleden

Wat een fijn topic! Dochter weigert de fles dus de voedingen kunnen we helaas niet verdelen. Wat wij doen: we gaan meestal rond 20.30 / 21.00 uur naar bed, partner geeft dochter snachts aan als ze wakker wordt voor een voeding. 's Ochtends gaat hij er meestal om 06.00 uur met haar uit zodat ik nog 1,5 uur kan slapen. Als de nacht echt heel zwaar was geweest ga ik de volgende avond ook weleens om 19.00 uur met haar samen in bed. We wonen nu nog in een appartement met één slaapkamer. Zodra we verhuisd zijn ga ik denk ik een vloerbed plaatsen in haar kamer.

2 jaar geleden

Zeker herkenbaar. Mij helpt de podcast van liefde voor een moeder heel erg en ik heb enorm veel steun aan beide oma's. Mijn schoonouders passen hier op en mijn lieve schoonmoeder maakt dan regelmatig wat schoon, doet de vaatwasser of draait een wasje. Mijn mam wil altijd oppassen dus als ik het echt te zwaar heb gaan we daarheen en doe ik daar een tukkie. Wat hier helpt is een vloerbed van 120x180 ipv een ledikant. Ik kan dus lekker voedend liggen en ik kan ook lekker naast m slapen. Mijn man kan dan een nacht goed slapen. Dan slapen we maar een (halve) nacht niet in 1 bed 🤷 Ondanks de zeer gebroken nachten, soms wel 8 keer, heb ik er weinig alst van. Maar hij wordt wakker, zoekt me, vindt me en slaapt door. Dus dat scheelt enorm

2 jaar geleden

Hier hetzelfde liedje. Ik doe vaak de nachten en slaap zelf al bijna anderhalf jaar niet meer door. Bizar, maar waar. Dochterje is nu 7 maanden.. we proberen elkaar af te wisselen of doen het samen als ze in de nacht gaat spoken. Babynestje tussen ons in, in de hoop dat ze slaapt.. De laatste nachten is ze ziek en wil ze alleen in onze arm slapen. Heel pittig en zwaar! Af en toe vragen we mijn schoonmoeder of ze mag komen logeren. Ik vind dit altijd moeilijk, maar dan hebben we het ook echt nodig!

2 jaar geleden

Hier een meisje die best goed sliep op af en toe een speentje na. Maar nu al 7 weken ellende.. en nu ik weer zwanger ben kan ik t slecht handelen. S nachts loop ik altijd naar haar toe en mocht het echt niet lukken dan komt mijn man helpen en op vrije dagen neemt hij haar mee in de ochtend naar beneden dan kan ik nog even liggen. Ik zoek verhalen van andere zodat ik mij niet alleen voel en zodra zij slaapt pak ik nu ook een slaapje mee en vaak voel ik mij daarna een stuk beter en gaat het 2e deel van de dag beter. De dagen dat ik moet werken vraag ik mij soms af hoe ik die doorkom.. Ik ga erg vroeg slapen, lig meestal om 8 uur al in bed zodat ik nog wat extra slaap kan pakken.

2 jaar geleden

Samen slapen 😅 zo hou ii het vol. Ik geef bv en zo hoef ik dus niet uit bed, moet me amper verleggen en meestal val ik tijdens het voeden terug in slaap. ‘S ochtends weet ik dus ook niet meer hoeveel ik gevoed heb. Als ik kan dut ik overdag eens mee met men dochter🥰

2 jaar geleden

Wij slapen niet samen, maar sinds kort is het gelukt zoontje van z’n wieg naar z’n eigen kamer in het ledikant te laten slapen. Sinds 6 maand slaapt hij ook langer door en sommige nachten van 20.30 tot 06 a 07 uur. We houden overdag, ‘s avonds en ‘s nachts een flexibel ritme aan en volgen hem. Soms slaapt hij nog weer door tot een uur of 9 a 10 en wij dan dus ook. Dat vind ikzelf wel fijn, dat we dan beide kunnen uitslapen en ik niet om 6 uur al beneden zit. Mijn partner neemt hem soms ook mee naar beneden, zodat ik nog even kan slapen en geeft hem dan indien nodig een flesje afgekolfde melk.

2 jaar geleden

Hoi! Heel herkenbaar hoor. Hier slaapt mijn vriend meestal in de logeerkamer. Mijn zoontje slaapt bijna altijd de hele nacht tegen me aan. We hebben ook een co sleeper/ledikant. Daar slaapt hij ook soms in. Hij drinkt ook gemiddeld 2-4 keer per nacht. We hebben net 3 nachtjes op vakantie gegaan. De eerste nacht wilde hij tot 5u30 slapen, de tweede nacht tot 6.40u en vandaag tot 7.45u. 🙈 Ik geniet van de goede nachten en neem vrede met de korte nachten. Als het nodig is, doe ik soms nog een dutje mee in de namiddag. Of ik rust heel vaak een uurtje mee als hij slaapt. Hoe minder ik me er in opjaag, hoe beter. Ik vind dat jullie een heel goed systeem hebben! Ik geloof er ook in dat het wel zal beteren. Ik geniet er eigenlijk ook wel van dat hij mij nu zo nodig heeft. Er komen nog genoeg dagen waarop ik mijn zoontje zal moeten delen met de wereld.

2 jaar geleden

Reactie op Sien 3

Hoi! Heel herkenbaar hoor. Hier slaapt mijn vriend meestal in de logeerkame ...
Owja nog even aanvullen: om niet te veel slaaptekort op te bouwen, ga ik vaak ook vroeg mee slapen. Zeker als ik een paar mindere nachtjes gehad heb.

2 jaar geleden

ik heb zelf geen slaaptekort of vermoeidheid maar de nachten zijn altijd gebroken vanaf dag 1 ik doe de nachten en borstvoeding tips - verwachtingen bijstellen over babyslaap is minder teleurstellend - bv helpt de melatonine van jou en je baby dus daarmee val je sneller in slaap (ik vobd dit een supergeruststellende wetenschap) -de overtuiging 'ik slaap slecht' kan stress geven (= adrenaline) en dan wordt het een selffulfilling prophecy - neem riant de tijd voor je slaap bv van 22:00-8:00 als er dan een uurtje of wat wegvalt is dat niet zo erg - focus je vóór de nacht op je zenmodus.. zodat je niet gaat balen/stressen/etc (=adrenaline) - bespreek vooraf wie de volgende ochtend op zich neemt.. dat kan net een extra uurtje schelen - maak het jezelf en je baby zo aangenaam mogelijk..( ik heb hele dure 0 lichtdoorlatende gordijnen, een riant bed van 180 en een mega cosleeper.. maar whatever works voor jullie..) - kijk of je ouderschapsverlof kunt inzetten bij een van de twee om evt later te kunnen beginnen -wanneer je t echt niet meer trekt, ga dan een nacht elders slapen en zie dat als goed voor jezelf zorgen

2 jaar geleden

Als ik samen slaap met mn kindje slaapt hij stukken beter, ik heb geprobeerd hem in zn ledikant te laten slapen maar dan werd ik echt gefrustreerd als hij daar niet wilde slapen.. duurde allemaal veel langer snachts. Nu word hij nog maar 1 en soms 2 keer wakker snachts en slaapt langer uit (8:30) dus dit is echt mijn gouden tip: ga samen slapen!

2 jaar geleden

Wat ons helpt is inderdaad elkaar tijd geven om te rusten. En ook hem min 1x per maand bij mijn ouders te laten slapen. Dan hebben we echt even rust en tijd samen. We proberen elkaar te wijze op de kleine geluksmomenten met ons zoontje. Probeer kleine momentjes als gezin maar ook zeker als stel te zoeken

2 jaar geleden

We hebben hier een meisje die vaak 's nachts wakker is, of speen kwijt, of klem in haar bed doordat ze overdwars ligt, of gewoon 2 uur lang kletsen. Van de nachtfles zijn we wel af. We komen net uit een periode dat ze elk (half) uur wakker werd, dus behoorlijk intens... We wisselen hier de 'nachtdiensten' af. Wie de nachtdienst heeft gaat vroeg slapen, dan geeft de ander rond 22.00 uur een fles. 1 van ons slaapt ook regelmatig beneden bij hele intense nachten. Ik heb meestal de nachtdienst, omdat ik maar 2 dagen werk. Ik doe overdag ook nog wel eens een dutje op de bank. Ik merk dat mindset helpt. Niet dat dat alles heelt, zeker niet, want ik heb ook dagen dat ik me zo brak en/of duizelig voel alsof ik de avond ervoor 10 wijn heb gehad. Maar ik merk dat een nacht waar ik 5/6 uur slaap haal heel prima vind tegenwoordig. Daar red ik me wel mee en zo niet dan doe ik echt wel even wat rustiger aan.

2 jaar geleden

Reactie op ROF

Zeker herkenbaar. Mij helpt de podcast van liefde voor een moeder heel erg ...
Hebben jullie gewoon een matras op de grond gelegd, of een speciaal vloerbed gekocht ergens?

2 jaar geleden

Reactie op Satori

Hebben jullie gewoon een matras op de grond gelegd, of een speciaal vloerbe ...
Stevig kindermatras gehaald en deze op een zelfgemaakte bedbodem gelegd. Zodat er wel luchtcirculatie onder de matras is.

2 jaar geleden

Reactie op ROF

Stevig kindermatras gehaald en deze op een zelfgemaakte bedbodem gelegd. Zo ...
Thanks!!

2 jaar geleden

Fijn topic! Ik heb ook gewoon geaccepteerd dat mijn dochter gaat doorslapen als ze eraan toe is dus voorlopig nog gebroken nachten. Ik slaap gelukkig vrij vlot in na het voeden en bij koude nachten zet ik lekker het elektrische dekentje aan zodat ik terug in een warm bed kan 😄 baby en ik slapen niet samen omdat ik het idee heb dat we beide beter (dieper) slapen apart, maar het idee van een vloerbed spreekt me ook wel aan! Als ik niet hoef te werken kan ik altijd lekker uitslapen omdat m’n vriend dochter meeneemt, daardoor niet extreem moe

2 jaar geleden

Mijn zoontje sliep vanaf 4 weken al door tot een maand of 3/3,5. Daarna werd hij plotseling wakker in de nacht en ook echt huilen voor een fles. Vanaf dat moment zijn de nachten eigenlijk alleen maar zo geweest en dat vond ik wel zwaar omdat ik het doorslapen gewend was. Ik heb echt van alles geprobeerd zoals wel een flesje aanbieden, niet aanbieden, waterig aanbieden, juist vol aanbieden, speen geven, vroeg laten slapen, laat laten slapen, op de hoeveelheid slaapuren letten etc maar het doorslapen lukte gewoon niet. Nu heb ik het gewoon geaccepteerd en wacht ik geduldig af op de dagen dag hij weer doorslaapt.

2 jaar geleden

Door long covid heb ik zeer weinig energie. Mijn partner heeft ook erg weinig energie omdat hij al sinds de geboorte van ons zoontje voor hem en voor mij zorgt. Ik kon mijn zoontje niet tillen toentertijd. Wij hadden eerst een wiegje als cosleeper gemaakt, ons zoontje dronk toen meerdere keren per nacht. Mijn man lag vaak naast ons zoontje en deed alles. Behalve de borstvoeding, mijn man legde mijn zoontje dan bij mij neer. Inmiddels slaapt ons zoontje in een ledikant als cosleeper. Over het algemeen ligt mijn man naast ons zoontje en troost hem als hij wakker wordt, haalt hem uit beetje en legt hem weer in. Als het vaker op een nacht gebeurt, dan neem ik het over en wisselen we van kant zodat mijn man nog wat kan slapen. Af en toe is mijn man 's avonds eventjes weg, dan lig ik naast mijn zoontje en troost/pak ik hem en leg hem weer in bedje zo lang als het gaat. Zodra ons zoontje 's ochtends wakker is, houd ik hem vaak nog zo'n 45-60 min. bezig met (als het lukt) zachtjes spelen in bed en valt hij soms na een voeding weer in slaap bij mij. Hij blijft dan bij mij slapen. Dan kan mijn man deze tijd nog wat dutten/slapen. Zodra ons zoontje wakker is of er aan toe is om in de box te spelen, gaat mijn man met ons zoontje naar beneden zodat ik nog even wat kan chillen of slapen. Het is heel erg behelpen en we komen beiden niet aan genoeg slaap toe helaas. Soms regelen we oppas zodat we bij kunnen slapen. Gelukkig slaapt ons zoontje steeds beter en gaat het ietsje beter met mij waardoor we de zorg in de nachten/ochtenden iets meer kunnen verdelen en het beter te doen is 🙂

2 jaar geleden

Het bed van Flint met schommelstoel, kussen voor mama (die snachts aan de kant gaat) en uitzicht op de savanne 😂 Als hij ouder is komt er een tent omheen