41 Reacties

één jaar geleden

Onze man brabbelt enorm veel! Maar meestal onverstaanbaar! Langzaam probeert hij wel, op zijn manier, dingen na te zeggen. Maar daar tegen over staat dat hij enorm rent, klimt, zich zelf bijna zelfstandig aankleed en dat soort dingen. Niet alles kan tegelijk :)

één jaar geleden

Heel herkenbaar! Snappen idd echt heel veel! Maar we zeggen in principe alleen hai. We kunnen papa en mama zeggen.. maar dat zeggen we niet 🫣 Klimmen kunnen wij ook heel goed! Maar wij zijn ook te lui om te lopen 🤣🤣🤣 we kunnen dat wel.. maar waarom zouden we dat doen? Kruipen is veel sneller.. Maar de trap van het zwembad moet echt omhoog.. want daar zijn we zo op.

één jaar geleden

Hier nog helemaal geen enkel woord. Maar zelfde verhaal, begrijpt heel veel en weet hoe hij duidelijk moet maken wat hij wil. Dat vind ik prima, er zit dus wel iets van ontwikkeling in. Anders had ik me wel zorgen gemaakt. Ik probeer elke dag boekjes met hem te lezen in de hoop dat hij wat oppikt.

één jaar geleden

Heel herkenbaar! Onze dame snapt alles, praat heeeel weinig 😂 komt vanzelf!

één jaar geleden

Hier ook nog geen woord op papa na maar dat gebruikt hij bij alles🤣 maar rent,springt etc wel en doet bijna alles zelfstandig ze kunnen niet alles tegelijk

één jaar geleden

Hier nog geen enkel woord met 21 maanden. Helemaal niets, behalve hataaaaa. Maar hij begrijpt heel veel woorden. Als je zegt 'waar is je bal', dan haalt hij de bal op. En zo is dat met heel veel woorden (stoel, tafel, klok, poes, fiets etc etc). 'Nee' begrijpt hij ook haha.

één jaar geleden

Mijn neefje was echt laat met praten. Die is nu 3,5 en nu pas verstaanbare korte zinnetjes. Deel van de tijd. Mijn dochter van 09-'21 praat al zien van 6 woorden, kloppend en verstaanbaar. Zoontje van een vriendin van 1,5, kletst de oren van je hoofd in zijn eigen taaltje. De marge voor normaal is echt gigantisch groot. Zolang het taalbegrip er maar is, zou ik me niet teveel zorgen maken.

één jaar geleden

Onze dochter praat ook nog weinig. Ik doe gebaren met haar en hierdoor kan ze zich beter uiten. Rond haar tweede verjaardag gaan we kijken of ze logopedie nodig heeft of dat we de hanen cursus gaan volgen. Spraak- en taalproblemen komen voor in onze familie en vanwege de lange wachtlijsten overal wil ik niet te lang wachten met hulp zoeken. Het komt namelijk niet bij alle kinderen vanzelf goed.

één jaar geleden

Hier sinds ze 18 maanden is ging ze ineens praten. Daarvoor alleen mama, papa en die. Nu zegt ze +/- 50 woorden in zinnen van 1 tot 3 woordjes. Zou me niet al te druk maken! Zeker niet als hij je wel begrijpt!

één jaar geleden

Hier ook herkenbaar..

één jaar geleden

Mijn dochtertje van 21 maanden zegt ook nog vrijwel geen begrijpelijke woordjes. Brabbelt een eind weg maar weinig herkenbaars, wel papa, maar dat is ook voor mama. Ze begrijpt wel alles wat we haar vragen/ opdrachtjes. Ik denk dat praten voor haar nog niet echt nodig is met twee oudere broers, die konden op die leeftijd al veel meer woordjes zeggen. Komt vanzelf denk ik!

één jaar geleden

Onze dochter is ook 21 maanden en zegt vrij weinig. Wel wat woordjes en weet zich goed duidelijk te maken in haar eigen taal 😂 kletst hele dagen, je verstaat er alleen vrij weinig van. Komt vanzelf denk ik dan maar..

één jaar geleden

Zit er bij jullie al verbetering in? Onze zoon zegt nog steeds maar een handjevol woorden. En heel vaak niets. Ik was er van overtuigd dat ik me niet gek zou laten maken door het consultatiebureau. Maar nu ga ik me toch wel zorgen maken. Als hij over een half jaar nog steeds niet genoeg praat, moet hij 4 ochtenden naar de peuterspeelzaal. Terwijl hij al 2 dagen naar het kinderdagverblijf gaat. Geen idee hoe we dat dan moeten organiseren.

één jaar geleden

Reactie op MamaVanKris

Zit er bij jullie al verbetering in? Onze zoon zegt nog steeds maar een han ...
Hi, het woordje “moet” viel me even op je berichtje dus ik wilde toch even reageren :) Je hebt het over een vve-indicatie denk ik? Misschien zit ik ernaast, maar ik dacht dat je als ouders nooit verplicht kunt worden tot die 4 ochtenden peuterspeelzaal, maar dat dit dan puur een aanbod/advies is

één jaar geleden

Reactie op manon52431

Hi, het woordje “moet” viel me even op je berichtje dus ik wilde toch even ...
Ja, dat klopt. Het moet niet, maar het wordt wel verwacht. We moeten dan ook de helft zelf betalen.

één jaar geleden

Reactie op MamaVanKris

Zit er bij jullie al verbetering in? Onze zoon zegt nog steeds maar een han ...
Wij zeggen nog steeds helemaal niks.. Ja hai.. dat is het enige ! Wij hebben gelijk de vve indicatie gekregen 🫣 maarja ik vind het wel fijn. 4 ochtenden.. maar wij gaan niet naar het kdv, wij hebben oppas oma's . Wij gaan vanaf 7 november naar de psz beginnen met 2 ochtenden en vanaf januari met 4. Ze wouden eigenlijk dat we gelijk met 4 begonnen maar daar ging ik niet mee akkoord omdat wij nog wel vaak een ochtend dut nodig hebben 🫣 Maar als die al 2 dagen na het kdv gaat... kan die toch niet 4 ochtenden na de psz gaan? Of hoe zit dat dan ?

één jaar geleden

Reactie op Septbaby21

Wij zeggen nog steeds helemaal niks.. Ja hai.. dat is het enige ! Wij hebb ...
3 maanden geleden geleden schreef ik nog dat ontwikkeling in zit in z'n spraak. Maar sinds dien is er volgens mij meer achteruitgang. Hij gaat 2 dagen naar het kinderdagverblijf, omdat wij moeten werken en dan geen oppas hebben. We hebben het met het kinderdagverblijf al besproken. Misschien dat de peutergroep een optie is. We kunnen niet halve dagen gaan werken, maar ik wil m'n zoontje niet tekort doen.

één jaar geleden

Reactie op MamaVanKris

Zit er bij jullie al verbetering in? Onze zoon zegt nog steeds maar een han ...
Ik word een beetje getriggerd door het moeten. Je moet namelijk helemaal niets, er word hulp aangeboden. Het is aan jullie als ouders om te bepalen of je dat hulp pad wilt bewandelen of dat je wilt afwachten in de hoop dat de taalontwikkeling zelf op gang komt. Mijn oudste zoon is 3,5 en wat zijn wij blij geweest dat het cb al vroeg mee ging in ons gevoel dat de taalontwikkeling achter bleef. Er zijn namelijk ontzettend lange wachtlijsten voor logopedie, onderzoeksinstanties en vroegbehandeling. Onze zoon blijkt tos te hebben en overal horen wij dat het fijn is dat we er zo vroeg bij zijn. Dat komt ons kind alleen maar ten goede. Nogmaals: het is aan jullie als ouders om te bepalen wat je wel of niet doet voor / met je kind, maar zie de vve toereiking alsjeblieft niet als moeten maar als hulp.

één jaar geleden

Reactie op Leonore1985

Ik word een beetje getriggerd door het moeten. Je moet namelijk helemaal ni ...
Als je m'n andere berichten ook had gelezen, had je geweten dat het niet draait om moeten. Maar om dat ik onze zoon niets te kort wil doen, omdat in de afgelopen 3 maanden er meer achteruitgang zit in z'n spraak dan vooruitgang.

één jaar geleden

Hier ook een meisje van 2 jr. en een maand en ze zegt ook nog maar weinig. Soms maak ik mij wat zorgen, mijn twee zoontjes zeide al meer woordjes en praatten meer op die leeftijd, ook sprak de buurvrouw mij laatst aan dat het haar opviel dat ze nog maar amper sprak. Er komen wel woordjes, zoals wat dieren en dingen maar echt praten, nee. Ik ben even benieuwd, zijn jullie zelf naar het consultatiebureau gestapt? Want ik heb al in geen tijden meer hoeven komen met ons dochtertje. En om er nu apart een afspraak voor te maken. Zij is hier nummer 3, alles wordt aangereikt, het komt vanzelf wel denk ik dan. Ze begrijpt ons heel goed. Ze gaat twee dagen i.d. week naar de opvang.