18 Reacties

één jaar geleden

Krijgt ze gewone melk of met melkpoeder erin?

één jaar geleden

Wij doen het ook altijd zo. Eerst klaarmaken voor de nacht dan een fles en naar bed. Melk heeft een ph waarde van rond de 6.5 en dat komt dichtbij de waarde van 7 in je mond. Weet niet of dat echt zo werkt maar dat hou ik mezelf dan maar voor 😉!

één jaar geleden

kun je dan niet een extra tandenpoets moment verzinnen op de dag? bv voor t middagslaapje

één jaar geleden

Het probleem van nog eten na tandenpoetsen is dat het omgezet wordt naar suikers en dit bacteriën kan onderhouden. Maar eerlijk, ik zou liever een goed slapend kind hebben dame en krijsmoment voor het slapengaan. Je kan over tandenpoetsen (en hierover) ook eens overleggen met een mondhygiënist. Vaak hebben ze goeie tips en meer kennis dan het CB.

één jaar geleden

Mede om die reden met 15 maanden toch maar eens gestopt met de laatste fles. Nu lezen we een boekje en krijgt ze haar fopje al, gaat ook prima. Bedtijd is nu helemaal zo gedaan :D

één jaar geleden

Reactie op Izzy94

Krijgt ze gewone melk of met melkpoeder erin?
Melkpoeder dreumesmelk, maar we wilden net gaan overstappen op gewone halfvolle melk.

één jaar geleden

Reactie op Kseptember

Mede om die reden met 15 maanden toch maar eens gestopt met de laatste fles ...
Ja ik twijfel of ik moet stoppen. Ze eet goed maar vooral ‘s avonds minder. Ze is zeker niet dun, maar het is geen volle baby. Ze drinkt de fles ook altijd helemaal op. Voelt nog wat vroeg om helemaal te stoppen.

één jaar geleden

Als je de fles wil vervangen dan is het advies wel altijd om eerst het vervangende toe te voegen. Tussen de fles en slapen iets toevoegen zoals bv tutje inderdaad ofzo of een flesje water. Als dat goed gaat en gewend is dan kan je de fles ook eens verplaatsen naar voor het tandenpoetsen ofzo.

één jaar geleden

Ik kreeg hetzelfde van het cb te horen. Ik heb dit gevraagd bij de tandarts en die gaf aan dat je in de ochtend ook kan poetsen. Het is geen groot drama , wij eten tenslotte ook gehele dag nadat we gepoetst hebben in de ochtend. Het is vooral belangrijk dat er 1x per dag wordt gepoetst

één jaar geleden

Luier en slaapzak - fles - tanden poetsen (huilen) - boekje lezen (weer blij) - naar bed. In de nacht maak je minder speeksel en daardoor zijn je tanden minder goed beschermd. Daarom raden ze aan voor het slapen te poetsen.

één jaar geleden

Hier geen fles meer, maar we lezen na het tandenpoetsen een boekje. Dan sluiten we altijd fijn en rustig af.

één jaar geleden

Och ik heb ook zo gezeten.. hele routine op de schop en ik was er zoooo bang voor.. mevrouw zelf vond het helemaal prima, ik maak me echt drukker dan nodig hahaha.. Hier is het nu: flesje op de bank in pyjama met al een schone luier. Dan slaapzak aan en naar boven. Tanden poetsen, boekje lezen, naar bed :)

één jaar geleden

In melk zit lactose (melksuiker) en kan het gebit aantasten. Soms zo erg dat de tandjes zwart worden en afbreken. Dit noemen we zuigflescaries. Dus geen flesje met sap en zelfs niet met melk naar bed! Flesje (lauw)water is prima. Misschien slaapt ze daar ook lekker op! En 's avonds voor het slapen gaan tandenpoetsen! Gezond gebit = een gezond lichaam

één jaar geleden

Reactie op E-lijn

Wij doen het ook altijd zo. Eerst klaarmaken voor de nacht dan een fles en ...
Het gaat in dit geval niet om de ph waarde, maar om de melksuikers/lactose. Ook deze suikers zijn slecht voor het gebit. De suikers worden door bacteriën omgezet in zuren en dan kunnen gaatjes ontstaan. Je kunt ze beter uit een beker laten drinken. Sap of melk uit een fles kan zuigflescariës veroorzaken.

één jaar geleden

Onze zoon krijgt in de ochtend en avond nog een fles. Wij doen eerst tanden poetsen, uitkleden, luier verschonen of in badje. Dan slaapzakje aan, vitamines geven, lekker flesje, knuffelen en in bed. Hij doet het hier super goed op en hou voorlopig ook nog deze routine aan.

één jaar geleden

Oh hier precies zo. Badje aankleden slaapzak aan. Ondertussen tandenborstel klaar leggen. Flesje er in. Snel poetsen en in bed. 😂 we deden het lang zonder poetsen omdat ze pas later tandjes kreeg. Maar goed ik vind het belangrijk en als we het snel poetsen dan werkt het nog en valt ze wel in slaap. Ze heeft 2 boventandjes en 4 onder dus zo mega lang zijn we er niet mee bezig.

één jaar geleden

Reactie op Roos Anne

Oh hier precies zo. Badje aankleden slaapzak aan. Ondertussen tandenborstel ...
Dus wij poetsen heel snel na de fles. Maar goed ze heeft weinig tandjes dus het is niet heel veel werk. Ik denk ook eigelijk dat het de beste optie is ik zou geen ander idee weten 😅 Misschien overdag wat vaker oefenen dat het minder een strijd is.

één jaar geleden

Iemand nog tips die we kunnen proberen bij het poetsen? Het mondje gaat wel zoetjes open, maar ze hapt daarna direct toe en begint fanatiek te sabbelen aan de borstel ipv dat we kunnen poetsen. Hierdoor is alle tandpasta verdwenen voor we überhaupt de kans krijgen om te poetsen. We smeren het al uit in de borstel, maar dat maakt geen verschil. We zeggen ook aaah en dat doet ze na, maar als we eenmaal de borstel in haar mondje doen gaat het gelijk mis en vreet ze alles weer direct op. Alle tips zijn welkom 😅!