13 Reacties

2 jaar geleden

Heb je de berekening zelf gemaakt door de kosten van de opvang te verdubbelen of heb je echt bij de overheid ingevuld? Een 2de kind is namelijk wel iets voordeliger. Je krijgt meer terug dan voor de 1ste. Ik denk dat je zelf de enige bent die deze beslissing kan maken. Zolang het niet een moment opname is. Maar misschien paar dingen om rekening mee te houden(ik werk op een opvang). - Vaak als ze langer naar de opvang gaat wordt het makkelijker voor ze en uiteindelijk vinden ze het leuk en doen ze hun sociale contacten op. - goed voor de ontwikkeling. - aan de andere kant de tijd vliegt dus als het kan en je lekker samen tijd kan spenderen ook waardevol - houd er wel rekening mee dat in de winter hele dagen binnen zitten met 2 kids dat dat echt wel pittig is. - en als je weer wilt werken dat er lange wachttijden zijn vaak voor de opvang. Misschien minder werken? Ze gaan denk wel 3 a 4 dagen aan de kosten te zien? Misschien is dat nog een optie. Succes met je beslissing!!

2 jaar geleden

Wat een lastige situatie.. maar ik zou als ik jou was sowieso minder gaan werken, desnoods maar 1 dag als dat kan op je werk. Zeker als je man ook al zoveel werkt, dan snap ik dat het lastig is om alle ballen hoog te houden. En je houd idd niet veel salaris over. En als minder werken ook niet gaat, dan stop je eerst met werken, je kan later nog lang genoeg werken 😊 ik werk 2 dagen in de week en 1 van die dagen is mijn dochter bij mijn man en de andere dag is ze bij mijn moeder, dat werkt prima en als ze bij m'n moeder is dan eten we zelf ook mee, dat scheelt ook weer stres en tijd met eten maken. Succes met je keuze😘

2 jaar geleden

Wat pittig allemaal! Ik vind het sowieso al knap dat het je lukt. Ik ben na de geboorte van mijn dochter tijdelijk gestopt met werken want ik trok het anders niet. Reflux baby, kma heel veel ziek daardoor noem maar op. In maart ben ik weer gaan werken maar dan als flexer. Kan zelf mijn uren bepalen (ben verpleegkundige) en dat heeft mij heel veel rust gegeven. Sinds augustus gaat ze 1 dag in de week naar een kdv en vanaf januari komt mijn schoonmoeder (weer) een ochtendje in de week oppassen. Misschien kan je eerst minder uur gaan werken? Kijken hoe dat voor je is? Ik merkte toen ik helemaal niet werkte de muren echt op me afkwamen en ik geen timeout had voor mezelf. Ookal was het maar werken. Ik hoop dat je de juiste oplossing voor jezelf kunt vinden! En bespreek dit zeker ook samen met je man, misschien kan hij toch ergens mee helpen. Dagje in de week thuis werken of sochtends jou helpen in het huishouden of jullie zoontje klaarmaken en naar de opvang brengen zodat niet alles op jouw schouder rust!! Sterkte 😘

2 jaar geleden

Dank je wel voor jullie lieve reacties! Echt een goed idee om te kijken of ik wat minder uren kan gaan werken. Ik ga die optie overwegen en bespreken met mijn man en met mijn werkgever ... en ook kijken of mijn man toch wat meer kan doen. Ik merk dat het op deze manier echt te veel is, ik heb een overspannen gevoel en dat is ook niet goed... Nogmaals dank jullie wel voor het meedenken

2 jaar geleden

Ik sluit me aan bij de andere reacties. Enige toevoeging nog: minder werken gaat wel ten koste van je pensioenopbouw, wat betekent dat als jullie ooit uit elkaar gaan jij met de gebakken peren zit, volgens mij. Daar ga je natuurlijk niet van uit, maar je weet nooit hoe het leven loopt. Mijn enige verdere advies: vooral doen wat voor jullie gezinnetje het beste werkt!

2 jaar geleden

Oh wat heftig voor je, en wat een geld he? Ik denk dat het ook belangrijk is wat je uit je werk haalt. Ik werk ook 3 dagen, maar dat geeft me ook veel voldoening, maar wellicht is het voor jou alleen een last, dus daar zou ik even goed over nadenken. Als jullie het financieel kunnen dragen zou ik een schoonmaakster adviseren. Ik had ook last van dat alle ballen hoog houden gevoel. Nu er om de week een schoonmaker komt, valt dat iig al wel. Verder hello fresh helpt me ook om wat weg te laten vallen (nadenken over het eten en boodschappen vind ik belastend). Draagt bij aan me niet zo constant gespannen te voelen. Succes!

2 jaar geleden

Misschien niet het juiste topic om dit in te spuien maar bedenk je wel dat jij diegene bent die ‘levenslang’ inlevert (eigen loon, kansen in je verdere loopbaan en pensioen). Ik zou dit persoonlijk thuis bespreekbaar maken en toch er voor zorgen dat er een gelijkere verdeling komt tussen verzorging (en huishouden) tussen de partners. Ondanks dat ik er zelf ook van uit ga dat ik oud en grijs ga worden met mijn man, wil ik ten alle tijden op eigen benen kunnen staan.

2 jaar geleden

Vervelende situatie, sluit me aan bij de rest van de reacties. Kleine aanvulling: Als je kiest om minder uren te gaan werken zou ik in eerste instantie gaan voor ouderschapsverlof. Weet niet wanneer hij 1 jaar wordt, maar je kunt 9 weken betaald ouderschapsverlof opnemen tot het 1e levensjaar. En daarna onbetaald. Maar dan ben je in ieder geval niet gelijk je uren kwijt, mocht je toch beslissen om weer 3 dagen te willen werken.

2 jaar geleden

Vervelend voor je. Het klinkt alsof er wel heel veel op jou neer komt. Kan je man niet wat minder werken? Vergeet niet dat het niet alleen 400 euro per maand is. Het is ook je pensioen, toekomstig salaris en je carrière opbouw. Sterkte ermee

2 jaar geleden

Ik lees bijna m’n eigen verhaal.. alleen ben ik zelf fysiek vooral niet in orde en doet mijn partner vrij veel maar ik hij heeft een heel drukke baan en daardoor niet altijd even veel tijd. Ik heb de keuze gemaakt om van 36 uur (bij de overheid is dat dus fulltime) naar 24 uur per week te gaan nadat de 9 weken verlof zijn afgelopen. Ik krijg wel nog 13 weken betaald (50%) dus het is misschien een iets makkelijkere keuze. Ik vond het oprecht pittig. Mijn werkgever doet enorm z’n best en is erg flexibel maar het is even niet anders. We hebben er goed over gesproken. Ik heb duidelijk aangegeven het extreem te waarderen wat ze allemaal doen maar dat ik me echt toch heel bezwaarlijk blijf voelen. Het ouderschapsverlof inzetten maakt het makkelijk. Immers hou je je contract-uren en dat ik tijdelijk minder pensioen opbouw geef ik even niets om. Mijn zoontje gaat even voor en m’n gezondheid ook. Ik heb overigens zat collega’s die dat hebben gedaan. Deels zelfs contract lager gezet in de jaren dat hun kinderen klein waren. Nu een florerende carrière. Een van m’n directe collega’s wordt nu zelfs manager en heeft jaren voor haar kinderen klaargestaan totdat ze naar de middelbare school gingen. Dus laat je niet ontmoedigen… je stress en onrustig is niet van toegevoegde waarde 😘

2 jaar geleden

Ik zeg kort en bondig: stoppen met werken en lekker voor je kindjes en jezelf kiezen!! Is voorlopig nu en de komende tijd het allerbelangrijkste!!!🙏🏻🙏🏻🙏🏻

2 jaar geleden

Het ligt er nogal aan hoe erg je die 400 euro nodig hebt. Het zijn toch behoorlijk wat boodschappen. Als je die 400 euro niet hebt, want moet je dan laten? Of heb je dat ruimt over een het einde van de maand? Als je het niet nodig hebt en kan leven en sparen van het loon van je man is het, het zeker waard om samen te overleggen. Het heeft, naast 400 euro, een behoorlijke impact in jullie gezinsleven en jouw sociale contacten. Houdt ook daar rekening mee. Ik ken een vrouw die het gedaan heeft, die kreeg aan loon net zo veel als de opvang kostte🤷 ik snap haar keuze heeft goed. Als de jongste 4 is gaat ze weer werken.

2 jaar geleden

Niemand kan dit voor jou beslissen. Ik zou zeggen volg je gevoel dan zit je altijd goed. Ikzelf werk nu momenteel niet ivm gezondheidsklachten en geniet echt van alle eerste momenten die ik anders misschien gemist had. Aan de andere kant, zodra het kan zou ik het ook weer fijn vinden om te werken. Wellicht kan je even een break nemen. Even stoppen en opladen en misschien wil je straks na de geboorte van de 2de wel weer gaan werken. Succes met je keuze en geniet van je zwangerschap en kindje