17 Reacties
2 jaar geleden
Oja, ik zag bv dit schema. Onze dochter zit aan de ondergrens qua groei maar lijkt meer te eten dan dit schema?
https://mobiel.voedingscentrum.nl/nl/zwanger-en-kind/eerste-hapjes/voorbeeld-voedingsschema-en-recepten-voor-je-baby.aspx
2 jaar geleden
Hier krijgt ze 2 flessen. Sochtends bij het ontbijt krijgt ze hem al in een rietjesbeker. Verder biedt ik haar continu water aan in dr beker. Het is vooral heel veel oefenen met de beker! Bij ons was de ervaring dat ze ook meer dorst kreeg toen we de melk gingen minderen
2 jaar geleden
Reactie op shauny1ebaby
Hier krijgt ze 2 flessen. Sochtends bij het ontbijt krijgt ze hem al in een ...
Dank voor je reactie! Krijgt ze alles in de rietjesbeker? Misschien moeten we die ook aanschaffen. Tuitbeker moet ze erg hard een zuigen en met de 360 beker wordt het 1 natte boel.
Hoeveel eet je kindje aan vast voedsel?
2 jaar geleden
Hier ook een slechte water/slappe thee drinker. Ik verdun de middag fles en doe nu 180+4 ipv 6 scheppen en gaat zonder moeite naar binnen. Binnenkort proberen nog een schep minder.
2 jaar geleden
Mijne krijgt ook nog 3 of 4 flessen. Die zijn gekoppeld aan haar slaapjes dus wil t voorlopig zo houden.
Als ze doorslaapt en om 7 of 8uur wakker wordt gaan we naar beneden voor ontbijt. Maar soms wordt ze om 5 uur wakker dan krijgt ze een klein flesje van 120cc. Drinkt vaak 100 cc of minder zelfs.
1edutje fles 180
2edutje fles 180
Voor het slapen 180
Ze drinkt lang niet alles leeg maar zo is ons schema
2 jaar geleden
Voor nu is water/thee nog niet belangrijkste, het is vooral het eraan wennen. Met 10 maanden is 3 flessen prima en mag je eventueel afbouwen naar 2 flessen.
Water en thee mag je gewoon aan blijven bieden. Het is herkenbaar dat ze daar nog amper van drinken. Ze krijgen namelijk genoeg vocht binnen via hun voedingsschema. Het gaat er voornamelijk om dat ze kennis maakt met de ‘smaak’ van water en/of thee, dit gaat namelijk meestal niet vanzelf/van harte. Rond het jaar gaat ze het extra vocht echt nodig hebben dus wanneer je nu alvast start met oefenen willen ze het dan waarschijnlijk wel drinken.
2 jaar geleden
Reactie op September2109
Dank voor je reactie! Krijgt ze alles in de rietjesbeker? Misschien moeten ...
Nee ze krijgt alleen sochtends haar eerste fles in de rietjesbeker en bij de lunch een beetje halfvolle melk om er een beetje aan te wennen. Water via de 360. Maar wel eerst met rietjesbeker begonnen!
Ontbijt 1 boterham en 1 fles 150
Fruit
Lunch 2 boterhammen eb paar slokjes gewone melk
Tussendoortje
Avondeten
Fles 150
Ze eet heel erg goed en dit hebben we ook al erg snel op kunnen bouwen
2 jaar geleden
Dit is ons schema misschien heb je er iets aan, ze krijgt de hele dag door water
6:30/7:00 brinta pap 25gram 160 cc kunst voeding
9:00 Fruit, aardbeien, kiwi, banaan ect
12:00 1x snee brood met korstjes
15:00 tusse doortje koekje, cragotte, soep stengel
17:30 Groente potje + toetje
19:45 Fles 220 cc met rijstebloem
2 jaar geleden
Hier ook een meisje van 10 maanden. Dit is ons schema:
07.00u 150ml kv
07.30u boterham + water
09.30u fruit + water
11.30u 150ml kv
12.30u boterham + water
15.00u 150ml kv
17.00u groente/warme maaltijd
18.30u 159ml kv
Over 2 weken gaan we proberen de flessen van 11.30u en 15.00u te combineren om 13.00u. Jij zou de fles van 08.30 weg kunnen laten en in plaats daarvan water geven. Dan de fles van 11u eventueel een half uurtje eerder geven. En daarna ook de twee middelste flessen combineren.
2 jaar geleden
Reactie op MeerieVonk
Hier ook een meisje van 10 maanden. Dit is ons schema:
07.00u 150ml kv
07. ...
159ml kv moet gewoon 150ml zijn. Ze drinkt water uit een rietjesbeker of uit een glas.
2 jaar geleden
Wat ik trouwens zie ik jou schema is dat ze s ochtends al 3 flessen krijg. Laat er eens echt 4 uur tussen zitten, dan merk je dat je al op minder flessen uitkomt en dan 180 geven.
Zou je kunnen proberen;
07:00 uur fles 180
09:00 uur fruit + water/thee aanbieden
12:00 uur fles 180 + boterham
15:00 uur tussendoortje + water/thee aanbieden
17:30 uur avondeten + water/thee aanbieden
19:00 uur fles 180
2 jaar geleden
Onze dochter dronk tot twee weken geleden 4x150 zijn nu net over naar 3x150 en haar plasluiers zijn nu voller dan voorheen. Opeens heeft ze het drinken ook helemaal door. Waar ze eerst drie slokjes nam neemt ze nu 2/3 van een 360 beker tijdens een maaltijd.
In het begin gaf ik in plaats van een fles soep, dat is natuurlijk ook makkelijke manier van veel vocht toedienen.
2 jaar geleden
Hallo,
Ik zelf geef nog 3x de fles
180ml 07.00
120ml 11.30
210ml 19.00
Ik heb eerst de fles van 15.00 vervangen door ong 120gram yoghurt.
En met de overgang naar 2 slaapjes ben ik voor het eerste slaapje fruit gaan geven (09.15) en nadat ze weer wakker is (11.30) een klein flesje 120 ml met een broodje. Zo kwam ik uit eindelijk uit op 3.
2 jaar geleden
Tussen 7 en 8 papfles of voeding en daarna een broodje
Rond 09.30 stukjes fruit en water
Rond 12.00 1,5 a 2 broodje en voeding 120cc
Rond 15.00 soepstengel of cracker of rijstwafel en water
Tussen 17.00 en 18.00 avondeten
Voor het slapen een papflesje 150cc
Avalyn kreeg eerst minder brood maar wij merken sinds zij meer eet ook wat rustiger is/ minder aanhankelijk is en de nachten doorslaapt💪🏻 Wij waren even vergeten dat ze ook meer energie verspilt aan het om de tafel lopen en kruipen😅
Drinken doet zij uit de rietjes beker of 360 graden beker. Pap krijgt zij nog uit de fles.
2 jaar geleden
hier is t heel geleidelijk gegaan
eerder waren t er nog 5 of 6 van 150
inmiddels 2 van 150 en 1 van 180 voor t slapen
soms snachts ook nog eentje trouwens
ik maakte me druk om teveel melk (mag niet over de liter) maar t werd vanzelf minder
vooral omdat hij echt wel serieuze maaltijdjes eet 3x per dag
water doe ik altijd in een kopje/mini kommetje en zeg ik 'slokje water' en dan weet ie t al
ik geef dat de hele dag door
met echt heet weer is er de hele dag een fles koud water voor m beschikbaar dat regelt hij zelf
je zou om 15:00 de maaltijd kunnen uitbreiden met een boterham/cracker/yoghurt/pannekoek etc?
2 jaar geleden
Ik heb hier geen schema, omdat schema’s nooit gewerkt hebben bij onze zoon. Het varieert hoe laat hij naar bed gaat en opstaat. Maar hij ligt wel altijd tussen 19:00 en uiterlijk 20:15 in bed. Ik kijk vooral naar wat hij nodig heeft. Overdag doet hij twee slaapjes, deze variëren ook van tijd. Als hij wakker wordt haal ik hem eruit.
Hij krijgt dus uiteraard wel een vaste hoeveelheid aan voeding aangeboden op een dag; maar hij is een beetje een kieskauw betreft fruit. In de ochtend start ik met een papfles van 150+5 die hij sporadisch opdrinkt (meestal laat hij 30 tot 50 staan). Dan krijgt hij in de loop van de ochtend nog fruit met water aangeboden. Daarna gaat hij meestal naar bed voor zijn eerste slaapje. Als hij wakker wordt krijgt hij twee boterhammen met fruitspread of Nutella (hij moet genoeg Hazelnoot eten in de week om het risico op allergie te voorkomen ivm eczeem en pinda waar hij wel allergisch voor is). Vaak biedt ik hem tussendoor nog wat knabbeltjes aan en op dit moment heb ik ook pannenkoekjes staan gemaakt van kunstvoeding, daar geef ik hem soms dan een stukje van. Voordat hij voor zijn tweede slaapje gaat krijgt hij nog een fles van 180+6, deze gaat meestal helemaal op. Als hij wakker wordt na zijn tweede slaapje biedt ik hem nog een tussendoortje aan (meestal wil hij dan nog niks). Dan gaan we avondeten, dat vindt hij héérlijke! Hij is gek op groenten en vooral op aardappel. Dus hij eet wel al zo’n 250 gram op een goede avond. Uiteraard krijgt hij daar water bij aangeboden. Dan gaat hij naar bed in de avond en om 22:30/23:00 krijgt hij nog een keer een droomvoeding van 210+7. Hier trekt hij de nacht goed op door.
Vaak bezig met eten vind ik op een dag. Maar onze zoon is helaas niet zo’n bodemloze put. Het kost veel moeite om hem goed op gewicht te krijgen/houden. Hij weegt nu 8,3 bij 75cm.