15 Reacties

2 jaar geleden

Hi, ik begon met 5 maanden mijn zoon in de zithouding te zetten met ondersteunde kussens. Met 6 maanden kon hij zelfstandig zitten, maar ieder kind is anders. Mocht je dit al hebben geprobeerd of bv een bumbo seat en hij kan het nog niet zou ik persoonlijk toch nog even afwachten. En indien je je echt zorgen maakt eventueel naar het cb bellen?

2 jaar geleden

Gewoon afwachten. Komt vanzelf. Elke dag even oefenen is niet erg natuurlijk bijv na luier verschonen. Maar niet forceren.

2 jaar geleden

Tja ik lees nu op allerlei forums dat mijn baby rond de acht maanden zou moeten kunnen zitten en kruipen. Dan maak ik me opeens weer zorgen... :-(

2 jaar geleden

Vooral niet forceren, ze gaan het echt doen als ze daar klaar voor zijn! Belangrijk is dat de spieren in de rug en zij sterk zijn. Veel spelletjes op de buik spelen, stimuleren om om de as te draaien. Soms zie je het helemaal niet aankomen en kunnen ze het opeens.

2 jaar geleden

Het is maar net wat je verstaat onder zelfstandig zitten…. Als ik mijn dochter in de hoek van de bank zet blijft ze zitten. Onder zelfstandig zitten versta ik dat ze zelf in zithouding kan komen en zelf kan blijven zitten zonder ondersteuning. Dat is ook het moment dat ze eigenlijk pas in een eetstoel, fietsstoel of draagrugzak mogen. Dat kan mijn dochter ook nog niet…. Ze trekt zichzelf op aan mijn vingers en dan zit ze even om te oefenen maar ik ga niets forceren…. Volgens cb kunnen kinderen later last krijgen van de rug als je teveel “oefent” of forceert.

2 jaar geleden

Komt vanzelf!

2 jaar geleden

Tja ik lees nu op allerlei forums dat mijn baby rond de acht maanden zou mo ...
Moet je je helemaal geen zorgen om maken… Mijn dochter was 8,5 maand toen ze begon te tijgeren… Alsof ze er een nachtje goed over geslapen en nagedacht had, ineens deed ze het…. Nu ben ik heel de tijd druk met barricades maken zodat ze ergens niet kan komen en in de avond dweilen om haar kweilsporen weg te poetsen… Komt goed 😉

2 jaar geleden

gewoon in eigen tempo laten gaan..

2 jaar geleden

Reactie op Jae-Lynn

Hi, ik begon met 5 maanden mijn zoon in de zithouding te zetten met onderst ...
Zelfstandig zitten wordt doorgaans gebruikt voor zelfstandig vanuit lig naar zit duwen gebruikt

2 jaar geleden

Meeste baby's kunnen pas zelfstandig zitten v.a. ongeveer 10 maanden.

2 jaar geleden

Ons kind kan met 9 maanden gaan zitten, maar nog niet heel lang stevig zitten. Vooral in de volgorde optrekken, staan, laten zakken kan hij zitten. Gewoon rustig afwachten, komt vanzelf!!

2 jaar geleden

Onze baby van 8 maanden kruipt sinds een week, maar gister was het consultatiebureau helemaal verbaasd dat hij dat al kon. Dus 8 maanden moeten ze het zeker nog niet!

2 jaar geleden

Hier net hetzelfde.. Onze baby is lui. Nu wilt hij wel telkens rechtzitten op de schoot en met ondersteuning oke maar maakt zelf nog geen verdere interesse.

2 jaar geleden

Mijn huisarts zei dat ze officieel tijd hebben tot 10maanden. En dat het ene kind sneller is dan het andere. Ook de tijd dat ze ziek zijn dat ze blijven stilstaan. Hier al heel vaak een ziek kindje gehad misschien daardoor maar ik snap de bezorgdheid want ben het zelf ook.

2 jaar geleden

Hier ook niet hoor. Probeer je niet te veel zorgen te maken. Als verder alles goed gaat qua ontwikkeling kun je er vanuit gaan dat alle babies een keer gaan zitten, kruipen en lopen. Onze dochter is heel nieuwsgierig en wil ook echt wel rechtop, maar als ik haar neerzet snapt ze t gewoon niet en kan ze ook echt niet zelf blijven zitten. Ze tijgert wel en probeert te kruipen. Soms denk ik dat het komt door de wasbare luiers, dat is toch wat stugger. Maar vroeger hadden babies ook hele dikke pakketten om de billetjes en die zijn ook gewoon gaan zitten uiteindelijk ;)