17 Reacties
één jaar geleden
Heel herkenbaar! Mijn zoontje van 3 doet dit ook al sinds hij ongeveer een jaar is. Dit gaat met vlagen. Hem pushen zijn groenten op te eten zorgt alleen maar voor strijd aan tafel en ik wil graag een positieve sfeer houden tijdens het eten. Dus we laten het gaan. Eens in de zoveel tijd eet hij super goed zijn groentes ook op. Maar vaak ook alleen het vlees.
één jaar geleden
Ik denk zelf dat kinderen eten wat ze nodig hebben. Soms een periode dat ze in de lengte groeien, soms wat steviger worden. Maar daarbij horen dan ook andere soorten voeding die ze willen, dus ene moment meer koolhydraten, dan meer eiwitten of vetten. Dus eigenlijk dus dat ze nemen wat ze nodig hebben op dat moment in hun groei.
Door er zelf op die manier naar te kijken, maak ik er minder strijd van en denk ik "alles komt wel goed".
één jaar geleden
Hier een kindje dat het avondeten helemaal ‘verspeeld’ door het uit te smeren over tafel of op de grond gooit. Op de opvang eten ze warm en daar eet hij netjes z’n bordje leeg! 🤨😂
Ik denk dat het al heel mooi is dat je kind vlees eet. Vooral ijzer is vaak een dingetje vanaf 6 maanden. Dat halen ze echt uit vaste voeding en dat zit voldoende in vlees dus dat is wel fijn. De hoeveelheid vitamines en mineralen die ze nodig hebben vallen mee, ze lopen niet direct een tekort op maar snap je dat wel wilt dat er gevarieerd gegeten wordt en daar hoort het avondeten ook bij.
Zolang je kindje niet afvalt en wel de andere dingen eet zoals brood en vlees, yoghurt of iets aan zuivel en wellicht fruit? Dan zou ik me niet teveel stressen en vooral blijven aanbieden. De koolhydraten van het avondeten komen via brood of iets anders wel binnen. Dan zit je met name op het stukje groente. Lust jij pannenkoeken? Misschien eens kijken of je groente kunt mixen en dan met banaan, eieren en meel een pannenkoek van maken? Tja. Vooral blijven aanbieden denk ik.
Hier maak ik wel verschil tussen zelf laten bepalen of en hoeveel ze ervan eten en het op de grond gooien. Dan zeg ik wel dat het op tafel/ bord hoort of in de mond. Als het op de grond gegooid wordt heb je kennelijk geen trek meer en dan haal ik het weg. Als hij dan later alsnog wil eten, krijgt hij dat bordje.
één jaar geleden
Reactie op Margaret81
Hier een kindje dat het avondeten helemaal ‘verspeeld’ door het uit te smer ...
Jij= hij
één jaar geleden
Mijn man maakt voor onze zoon speciale minihamburgertjes van gehakt met stukjes aardappel en wortel. Die vindt hij zo heerlijk dat ie ook eerst alleen maar die wil en pas daarna de rest eet. Gelukkig hebben wij een supergoede eter die tot nu toe pas twee dagen van zijn leven eten heeft geweigerd, dus ik mag niet klagen. 😅
Maar misschien is het een optie om ook dat soort minihamburgertjes te maken, want zo krijgt ie (ongemerkt) toch wat groente binnen terwijl hij geniet van zijn vlees.
En wat gebeurt er als jullie überhaupt geen vlees aanbieden? Eet hij dan helemaal niks?
één jaar geleden
Wij hebben dit ook. Ik had vorige week ook even bij het cb gevraagd wat we hieraan konde doen, wil ook niet dat hij met honger gaat slapen.
Zij zeiden vooral niet pushen maar blijf hem wel de groente aanbieden, wil hij niet is dat geen probleem. Zorg dat ze een gezonde beleving met eten ontwikkelen dat is belangrijker. Bied daarna gewoon yoghurt met eventueel wat vruchtjes en haver aan, zodat ze ook niet met een leegbuikje gaan slapen. Liever geen brood als vervanger want dan schijnt het later weer moeilijker te zijn.
En overdag lekker komkommer tomaatjes, paprika, enz als tussendoortje dan krijgen ze toch de vitamines binnen.
één jaar geleden
Wij hebben dit niet zozeer met vlees, maar er is altijd wel 1 favoriet op het bord. Dat gaat als eerste op, en dan is het huilen totdat ze daar meer van krijgt.
Wij zeggen gewoon rustig dat ze een refill krijgt als het hele bord leeg is. Dus we zitten regelmatig een boos kind aan tafel, maar meestal gaat ze na een poosje mokken (lees krijsen) wel de rest van het bord leeg eten.
En soms niet, dan is dus met een paar hapjes in de maag naar bed. Er komt geen boterham als aanvulling.
Soms is ze zo boos dat we haar een paar minuutjes op de gang zetten totdat ze weer is afgekoeld 🤭
één jaar geleden
Wat grappig om te lezen dat er meer kinderen zijn die juist vlees eten. Ik denk dat mijn dochter letterlijk nog nooit een stuk vlees heeft gegeten, al het vlees spuugt ze weer uit. Ik dacht eigenlijk dat baby s gewoon niet van vlees hielden, maar ligt dus aan mijn dochter hahah:
Verder denk ik dat het echt een fase is. Mijn dochter at eerst ook wel prima maar nu heel wisselend. Veel spelen met eten. Mijn tactiek is blijven aanbieden en er komt vast vanzelf weer een moment dat ze goed gaat eten.
één jaar geleden
Dankjewel voor jullie reacties en vele tips. Fijn om te lezen dat onze zoon hierin niet de enige is. We hebben hem nu aan tafel erbij gezet, dus het tafeltje van de trip trap eraf. En het lijkt erop dat hij dit fijner vind. We hebben zo'n bord dat plakt op tafel. En dit lijkt voor nu even te werken. Eet nog niet alles op, maar al meer als van te voren. Nogmaals dankjewel
één jaar geleden
Reactie op Deemsss
Wat grappig om te lezen dat er meer kinderen zijn die juist vlees eten. Ik ...
Haha hier ook een dochter die vlees niet zo lekker vind. Vis gaat er wel beter in maar de meeste soorten vlees spuugt ze ook uit. Pasta, risotto , avg , rijst, allerlei groente het gaat er verder allemaal in😂
één jaar geleden
Hier ook een carnivoor! Zolang er nog vlees op tafel is, dan wordt ze boos als ze niks meer krijgt. Als het op is op ieders bord, dan gaat ze de rest pas eten.