22 Reacties

één jaar geleden

Wat raar dat daar dan niet echt een duidelijk beleid voor is. Helaas (of gelukkig) geen advies of ervaring

één jaar geleden

Mijn broertjes zijn allebei dodelijk allergisch voor noten en pinda's, het is gedurende hun leven bij 1 wel iets beter geworden, bij de ander niet. Ik weet niet precies wat het beleid is, weet wel dat als je op latere leeftijd meermaals wordt blootgesteld aan een allergie, dat het dan erger kan worden. Het zou goed kunnen zijn dat je nu, zo jong, juist moet blootstellen, en dat ze er dan overheen groeien. Misschien kun je een doorverwijzing vragen naar een kinderarts/allergoloog, zodat je hier goed in geadviseerd en evt begeleid kunt worden? Een pinda allergie is niet zomaar een allergie, die kunnen best gevaarlijk zijn. Mijn dochter had dit trouwens ook met ei, rode plekken, heb haar toen een tijd geen ei meer gegeven en na een jaar weer geprobeerd. Toen was het er niet meer.

één jaar geleden

Mijn zoontje van nu 2jr heeft pinda allergie. Zelfde verhaal als jou. Doorverwijzing naar allergie poli gekregen, duurde 3 mndn voordat ik dat terecht kon, in die tijd kreeg ik geen hulp en vond ik vervelend (mijn zoontje had op meer reactie). In zkh heeft hij huidprikjes test gehad op beide armen. Omdat hij nog jong was (omg 9mnd) kon niet alles worden getest, dus dat was in overleg met mij. Daarna heb je direct uitslag, je ziet welke stofjes bulten worden. Bij een positieve test krijg je hulp van diëtist en allergologie verpleegkundige over hoe verder. En ik kreeg een epipen ivm heftige pinda allergie. Rond 2,5jr zou hij in zkh weer huidprik test krijgen voor pinda, om te zien of het minder is. In tussentijd mag hij echt niks van (sporen van) pinda. Als je nog vragen hebt, hoor ik het wel

één jaar geleden

Hier ook zoontje van 3,5 pinda allergie. Hij kan het wel eten maar krijgt vrijwel meteen uitslag en als hij aan zijn ogen zit zwellen deze meteen op alsof hij oogontsteking heeft. Bij ons wouden ze niks doen eerst, uiteindelijk bij dermatoloog gevraagd voor allergietest en die met moeite gekregen. Bleek toch dat hij voor een paar dingen allergisch was en toen doorgestuurd naar diëtist en ze zeiden dat ik het over paar maanden moest proberen aan te bieden weer. Hij is vrijwel over alles heen gegroeid behalve pinda. Ze hadden het ook over een dagopname waar ze hem dan de hele dag datgene geven waar ze allergisch voor zijn om te kijken naar de reactie hierop maar hebben we niet gedaan. Eczeem is hier ook zo goed als weg dus ik zou echt erachter aan gaan want zolang je niet doodvalt helpen ze je helaas niet verder

één jaar geleden

Ik las wel iets over schema’s op internet. Hoe je het het beste kan introduceren idd bij kindjes met eczeem. Ik was namelijk zo geschrokken toen ik last dat het goed mis gegaan was bij iemand, dat ik ben gaan spitten hoe je dit moet aanpakken. Ik ga het even zoeken!

één jaar geleden

Reactie op OpperdePop95

Ik las wel iets over schema’s op internet. Hoe je het het beste kan introdu ...

één jaar geleden

Reactie op OpperdePop95

Ik las wel iets over schema’s op internet. Hoe je het het beste kan introdu ...
Thanks!

één jaar geleden

Reactie op Mommyof3

Hier ook zoontje van 3,5 pinda allergie. Hij kan het wel eten maar krijgt v ...
Hoe zag deze allergietest eruit? Had je zoontje eerst erge eczeem? Ik moet woensdag naar de dermatoloog omdat het eczeem van m'n zoontje steeds erger wordt. Ze gooien het op erfelijke eczeem maar ik zou graag wat dingen willen uitsluiten.

één jaar geleden

Reactie op Merengue

Hoe zag deze allergietest eruit? Had je zoontje eerst erge eczeem? Ik moet ...
Het begon eigenlijk met droge plekken op zijn gezicht en uiteindelijk werden het wondjes en zijn eczeem is gaan ontsteken er kwam vocht uit en alles. Het was verschrikkelijk hij ging zichzelf helemaal open krabben zijn bedje en kleren zaten altijd onder het bloed. Uiteindelijk via huisarts bij dermatoloog terecht gekomen, eerst allerei cremetjes gekregen (cortisone, cetomacrogol, ..). Het werd beter maar als hij bepaalde dingen at kwam het gewoon terug. Bij dermatoloog geëist dat ze bloed prikken om te kijken en er kwam uit dat hij ei, melk en pinda allergie heeft. Maar je moet het echt afdwingen want hier zeiden ze ook erfelijk omdat de papa ook eczeem heeft gehad. Toen we stopte met de boosdoeners was zijn eczeem zo goed als weg en nu heeft hij af en toe wat uitslag rond zijn mondje maar het is echt helemaal weg

één jaar geleden

Reactie op Merengue

Hoe zag deze allergietest eruit? Had je zoontje eerst erge eczeem? Ik moet ...
Tja, wanneer is het erge eczeem. In zijn eerste week na geboorte had hij al veel plekjes, "baby acne" volgens kraamhulp en CB. Volgens de huisarts kon het geen eczeem door allergie zijn want ik gaf alleen maar borstvoeding. Vanaf 3, 4 begon hij echt wel last te krijgen van z'n eczeem, hij zat er helemaal onder. Ben 2 of 3x bij huisarts geweest hiervoor, maar steeds weg gestuurd zonder iets. Ik smeerde stiekem al de klasse 1 hormoonzalf die ik had van z'n broer op de heftige plekken, om hem een beetje een rustige nacht te gunnen. Uiteindelijk klasse 2 zalf nodig gehad om het onder controle te krijgen, nadat ik erop stond (toen was hij rond 1jr denk ik). Huid test is heel simpel, op z'n arm kreeg werden puntjes gezet, daarop werd een druppel van een bepaald stofje gedaan en vervolgens werd er een klein prikje in de huid gedaan, zodat je lijf in aanraking komt met de stof. Na x tijd wordt elke puntje opgemeten, bij tolerantie gebeurt er niks, bij allergie wordt het een bultje. Deze test vond ik reuze mee vallen, de provocatie testen die hij later kreeg vond ik spannender.

één jaar geleden

Weet niet hoe goed het te zien is, maar links onderop z'n arm 2x histamine. Dus altijd positief. En boven een grote plek, dat was op pinda. Vanwege de omvang kreeg hij een epipen en mag hij geen (sporen van) pinda eten. Kortgeleden thuis 'getest', 2x iets met sporen van pinda laten eten en z'n eczeem kreeg gelijk een flinke opvlamming, dus hij heeft het nog steeds

één jaar geleden

Reactie op Mommyof3

Het begon eigenlijk met droge plekken op zijn gezicht en uiteindelijk werde ...
Wat sneu zeg 😔 Hier ook krabben tot bloedend toe. Hoe oud was je zoontje bij de bloedtest? Onze zoon eet nog niks maar krijgt borstvoeding. Toen ik aangaf koemelkvrij te eten ivm zijn eczeem, werd er gezegd dat het atopisch is en ik gewoon koemelk kan eten "want hij krijgt niks binnen via borstvoeding." Sindsdien wordt het eczeem erger en heeft hij een nare hoest.

één jaar geleden

Reactie op MomOfL

Tja, wanneer is het erge eczeem. In zijn eerste week na geboorte had hij al ...
Ach wat sneu. Hier helpt klasse 1 ook helemaal niks. Als ik op zijn arm smeer komt het op zijn andere arm net zo heftig terug. Hier ontkennen zowel de huisarts als de dermatoloog dat het kan komen door wat ik eet. Hoe oud was je zoontje bij de huid test? Ik heb deze zelf ook gehad maar pas toen ik in de 20 was.

één jaar geleden

Reactie op MomOfL

Weet niet hoe goed het te zien is, maar links onderop z'n arm 2x histamine. ...
Ah gos, wat een grote plek ook. Wat sneu dat hij het zo heftig heeft maar wat goed dat jullie er bovenop zitten.

één jaar geleden

Reactie op Bloem____

Thanks!
Ik kan het helaas niet meer vinden. Mocht ik het weer een x tegenkomen laat ik het weten

één jaar geleden

Ik ben hiermee begonnen in overleg met de kinderarts allergoloog. Dit omdat ik zelf extreem allergisch ben. Er is een schema voor het opbouwen van pindakaas. Deze gebruiken wij. De kleine kreeg ook uitslag maar we moeten juist het schema blijven volgen zolang ze niet benauwd oid is. Een allergie is namelijk vaak niet aangeboren maar het eten is wennen. Ik zou het in overleg met een allergoloog doen ipv adviezen op te volgen van hier wat misschien helemaal niet handig is. Succes!

één jaar geleden

Ik heb altijd gelezen dat eczeem vanuit de darmen komt en als het daar niet goed zit reageert je lichaam hierop. Artsen geloven hier niet allemaal in en zeggen dat het erfelijk is en geven cortisone mee maar eigenlijk moet de oorzaak achterhaald worden om te kunnen genezen

één jaar geleden

Hoi! Wij hadden hetzelfde met ons zoontje. Het consultatiebureau gaf aan het weer op te pakken, omdat je zo de kans vergroot dat hij er overheen groeit. Omdat de uitslag ook de enige reactie was. Mochten we meer zien, dan moesten we weer stoppen. Als je voor de 8 maanden regelmatig pindakaas aanbiedt, hoop je dat een echte allergie uitblijft (is ons vertelt). Zij gaven aan: dag 1 halve theelepel, dag 2 twee theelepels, dag 3 drie theelepels. En dan elke week minimaal 3 theelepels aanbieden. Succes! En wij horen het graag als jullie andere tips kregen.

één jaar geleden

Het CB adviseerde ons het niet meer te geven en verwees ons naar de huisarts en die heeft direct een afspraak bij de kinderarts gemaakt, dus daar gaan we over 2 weken heen. Ook weer bijzonder dat CB weer iets anders zegt op verschillende plekken 😅

één jaar geleden

Hoi hoi! Hoe gaat het nu met je zoontje en de vermoedelijke allergie? Ons zoontje heeft het vandaag voor het eerst pindakaas gehad en zat plots onder de rode plekken die hem erg jeukten. Ook huilde hij veel, deed z'n handje in z'n mond en hield z'n lippen stijf op elkaar als we hem wat aanboden. We moeten nu wachten tot de uitslag weg is en het dan nog een keer proberen..