13 Reacties
7 maanden geleden
Als hij nog 3 uur overdag slaapt lijkt het me niet echt een goed plan te stoppen met zijn middagdut. Je zou hem eventueel iets eerder wakker kunnen maken, bijvoorbeeld na 2 uur slapen. Maar ik denk dat het gewoon te maken heeft met het verzetten van de tijd. Hier hetzelfde maar zie geen reden om te stoppen met zijn slaapje.
7 maanden geleden
Hier gaat hij nog steeds naar bed in de middag, tijd verschilt wel een beetje, maar het gebruikelijke is rond 12u half 1 naar bed tot half 3 3 uur.. en dan rond half 7 7 uur weer naar bed!
Sinds de klok is veranderd, kan hij makkelijk slapen van 1830 tot 0830/0900..
7 maanden geleden
Mijn zoontje slaapt vaak ook echt nog drie uurtjes. Alleen de mijne gaat tussen de half 11 en half 12 naar bed. Zodat hij dan ook weer 7 uur ongeveer erin kan liggen. Ik merk sowieso na half 3 nog in bed is een ramp voor 7 uur bedtijd.
7 maanden geleden
Lijkt me echt rigoureus om ineens van 3 uur slaap naar 0 uur slaap te gaan. Ik zie in mijn werk op de opvang zelfs kinderen van 3 die nog slaap nodig hebben maar van hun ouders maar één uur of helemaal niet mogen slapen omdat "ze dan savonds niet slapen".
Ik ben persoonlijk niet zo'n voorstander van wakker maken tenzij het echt moet. Slaap is essentieel voor de gezondheid en ontwikkeling. Kinderen die te weinig slapen, slapen slechter over het algemeen.
Ik jouw geval zou ik het even aankijken of het over een paar weken weer beter gaat. Het kan een sprongetje zijn, of wat hierboven al gezegd is het verzetten van de klok of iets anders waardoor hij even wat later inslaapt.
Daarnaast, is het echt zo'n ramp dat hij wat later slaapt? Persoonlijk vind ik het juist fijn om nog even met mijn dochter te knuffelen op de bank tot ze moe is. Of we lezen op haar kamer nog even of we stoeien een beetje om haar moe te maken. Ik vind het belangrijker om naar mijn kind en haar behoeftes te kijken en geniet van de momentjes savonds die we dan soms nog hebben. Zo slaapt ze dus bijna altijd zonder huilen in, ook bij opa en oma of op de opvang. En tenzij ze ziek is slaapt ze ook de nacht door in haar eigen kamer.
7 maanden geleden
Hier slaapt ze vaak van 12.00/12.30 uur tot 14.30/14.45 uur en gaat rond 19.00 uur weer naar bed. In de avond duurt het de laatste tijd ook eventjes voordat ze slaapt, maar het is altijd eventjes brabbelen en dan valt ze wel in slaap. Kan idd ook met de zomertijd te maken hebben, maar ik denk dat je pas met het middagslaapje "moet" stoppen als ze in de middag niet meer willen slapen en als het 's avonds en 's nachts gaan spoken. Ik teken er voordat ze hier nog eventjes haar middagdutje blijft doen haha!
7 maanden geleden
Reactie op YsabelleV
Lijkt me echt rigoureus om ineens van 3 uur slaap naar 0 uur slaap te gaan. ...
Er staat nergens dat ik het erg vind. Ik lig altijd zelf bij hem in bed en kroel nog met hem tot hij uiteindelijk in slaap valt.
Zelf ben ik ook geen voorstander van wakker maken.
Sinds de zomertijd slaapt hij tot 8 uur half 9 door en mag ik met geluk spreken dat mijn werkgever hier rekening mee houdt. Ik mag later op werk komen, zodat ik hem mag laten uitslapen.
Het gaat mij niet om mij zelf, het gaat erom dat ik het juiste wil doen voor hem. Dus nee het is zeker geen ramp, zelfs niet als ik 2 uur bezig ben met hem (met badje tijd erbij)
7 maanden geleden
Reactie op Livingforthemoment
Er staat nergens dat ik het erg vind. Ik lig altijd zelf bij hem in bed en ...
Dat wilde ik ook helemaal niet insinueren, meer dat het juist niet erg is! Ik weet niet wie ooit bedacht heeft dat kinderen om 19u moeten slapen tot 7u de volgende dag 😅
Ik geloof niet dat mijn dochter dat ooit gedaan heeft. Er zijn zo veel redenen dat een kind anders, meer of minder slaapt. Zolang ze aan haar slaap komt maak ik me geen zorgen en als ik jou zo hoor hoef jij dat ook helemaal niet te doen!
7 maanden geleden
Met een middagdut die 3 uur duurt lijkt het me niet handig om die eraf te halen.... De oplossing is dan; accepteren dat hij 's avonds wat later gaat.
Je kan hem ook proberen iets eerder op bed te leggen, waardoor hij wat vroeger weer wakker word. Of hem wakker te maken.
7 maanden geleden
Hi 😊
Ons zoontje kwam ook extreem moeilijk in slaap in de avond, wel anderhalf uur en 1 van ons ligt er naast omdat hij niet zelfstandig in slaap komt. Het was echt sneu om te zien, een soort strijd en duidelijk niet moe, nu maken wij hem inderdaad wakker na een uur of anderhalf uur slapen tussen de middag. Ik vind het een beetje vervelend om te doen maar nu slaapt hij savonds binnen een half uur ongeveer en lijkt veel meer tevreden💙 Ik probeer op de camera even te zien als hij wat beweegt en dan hem wakker te maken, soms lastig hoor want heb ook een baby van net 4 maand. Misschien toch het proberen waard om jullie zoontje wakker te maken.
Ieder kind is anders! Mijn man slaapt altijd heel weinig en barst van de energie, dus ik denk dat hij het daarvan heeft.
7 maanden geleden
Wat is je vraag precies? 🤪
Ik denk dat je hem best na 2 uur wakker kan maken als je denkt dat hij dan beter slaapt. Of probeer hem eens 2,5uur te laten slapen. Middagslaapjes zijn nog best lang normaal. En afbouwen is logischer om per kwartier te doen en dan te kijken hoe het in slaap vallen gaat.
Ik lees ook dat hij altijd lekker uit slaapt. Knijp in je handjes! Ik ben jaloers. Maar misschien werkt het allemaal ook beter als je hem dan juist om 7 of 7:30 wakker maakt. Dan is hij vast ook vermoeider.
Ik heb een tweeling. Ze zijn nu 18 maanden. Ik zit met het meisje zelfs nog op twee dutjes. Die trekt het anders niet. Mijn jongentje slaapt wel vaak één dutje. Maar ze zijn altijd om 5 uur wakker. En de slaaptijd overdag gaat is voor haar 2x 1 uur en voor hem 1x 1,5uur.
Ze gaan tussen 18:30/19u naar bed. Slapen dan dus tot 5/5:30.
Er zijn veel verschillen in kindjes. Stoppen zou ik sowieso niet (zoals je vraag suggereerd), maar ik denk ook dat je snel zal merken dat hij nog wel een dutje nodig heeft. Maar ik zou dan proberen in te korten.
Anderzijds, nogmaals, ENJOY dit, echt! Geniet ervan 🤪😂 je leeft qua slaap mijn droom😂
Never change a winning team (of manier, in dit geval) 😅
7 maanden geleden
Meeste kinderen slapen nog wel tot ze minimaal twee jaar zijn, soms wel tot drie of drieënhalf. Ik zou nu nog niet stoppen met het middagslaapje, maar misschien wat eerder wakker maken. Ze hebben dit echt nog wel nodig, dat blijkt ook uit dat hij nog drie uur slaapt overdag. Ik zou het nog een paar weken aankijken ivm zomertijd en anders na 2 uur wakker maken. Onze dochter slaapt vanaf 12.30/13u, de ene keer wordt ze na 1,5 uur wakker (vooral op de opvang), andere keer na 3 uur. In de avond gaat ze rond 19.30 naar bed en dat gaat altijd goed. Soms is ze wat eerder moe als ze te kort heeft geslapen
7 maanden geleden
Hier wel middag slaapje. Hierdoor gaat hij pas rond 20u naar bed. Lijkt me ook wel normaal als je in de middag al geslapen hebt. Overigens schijnt Nederland het enige land (of een van de weinige landen) te zijn waarbij kinderen om 19u naar bed gaan als een soort norm. Heb ik me laten vertellen dan. Zelf nooit ingedoken om uit te zoeken.
Sommige kinderen hebben minder slaap nodig. Niets is zo vreselijk dan naar bed te moeten terwijl je nog echt niet moe bent, lijkt me.
Ik begreep ook dat de meeste kindjes van deze leeftijd nog niet de gehele dag kunnen overbruggen en dat dit vaak pas na 2/2,5 jaar aan de orde komt.