10 Reacties
5 maanden geleden
Wat voor ons hielp in deze fase was in de middag warm en/of groente aanbieden. Dus soep, veel snack rauwkost en soms bijv. gebakken zalm of kip. En dan in de avond een boterham. Overdag wees ze het namelijk niet af. Als ze overdag haar brood kreeg en at en in de avond niet wilde eten dan ging ze gewoon met een melk flesje naar bed. Heb dan niet iets anders aangeboden maar ze werd dan ook niet wakker van de honger. Wij hebben ook niet elke dag dezelfde trek en zolang ze overdag goed genoeg at maakte ik me er niet zo’n zorgen om. Ze gaan vanzelf wel eten :)
5 maanden geleden
Als pedagoog zou ik zeggen: niks anders aanbieden dan wat de pot schaft. Ze zijn slim genoeg om te denken: als ik niks eet krijg ik toch wel die lekkere boterham. En dat is heel lastig weer uit het systeem te krijgen. Als moeder snap ik dat je ook je kind niet met honger wilt zien. Kinderen hongeren zichzelf niet uit, dus het is niet erg om ze een keer zonder eten naar bed te doen. Voor het eten kun je hetzelfde bord eten nog een keer aanbieden en als ze dan niet wil, jammer dan. Als ze echt honger heeft gaat ze dit wel eten. Je kunt haar evt nog iets van melk geven zodat ze wel iets in haar maag heeft
5 maanden geleden
Wij hadden dit een tijdje terug ook inderdaad. We probeerden wel elke avond geduldig en met een frisse blik het aan te bieden, ook wel proberen uit te leggen van "dit is wat we vandaag eten" en wel volhouden dat ze in ieder geval een hapje moest proberen. Soms bleef het bij 1 hap, soms ging wel haar halve bordje er in. Als ze echt nauwelijks iets binnen had gekregen boden we haar wel nog een broodje aan, dat ging er dan wel in. Ik vind het dan toch wel belangrijk dat ze niet met een lege maag naar bed gaat, maar we zijn wel vrij streng dat ze het wel eerst moet proeven en proberen, al is het maar 1 hapje.
Ik weet niet precies hoe lang die fase bij ons duurde, ik gok een paar weken, en daarna begon ze wel weer steeds meer te eten.
5 maanden geleden
Hier hebben wij al last van sinds de kiezen (half jaartje).
Hij at steeds minder en steeds meer in de stress bij het zien van eten. Behalve brood en bananen ging er niks in.
Laatst mee naar de logopedie geweest die gaf aan probeer het smiddags warm aan te bieden eet hij het niet dan 's avonds nog een keer warm aanbieden. Resultaat: zoontje heeft 1,5 week alleen ontbijt en flesje voor het slapen op + 1,5kg lichter. Logopedie complimenteerde wel zijn doorzettingsvermogen...
Het enige voordeel hiervan is dat hij niet meer in de stress zit en in iedergeval iets wil testen, vaak nog niet eten maar gaat al wel beter.
Tip vanuit hier is dus vooral niet in de stress te schieten. Als ze niks wel eten dan niks.
Onze logopedie gaf wel aan dat als je nog iets wil geven ter vervanging er genoeg tijd tussen moet zitten, anders linkt ze dit aan elkaar
5 maanden geleden
Wij geven volle kwark als toetje, dat eet ze eigenlijk altijd wel en dan weet ik dat ze iig iets vullends op heeft. 🤷🏼♀️ Verder probeer ik er vooral geen druk op te leggen, vaak gaat ze na een tijdje alsnog eten als we haar bordje laten staan en zelf verder eten. Soms ook niet, ik geef dan best wel eens iets vervangends want kan me best voorstellen dat ze sommige dingen niet lust. Vooralsnog probeert ze steeds vaker dingen dus kijk ik het niet al te erg verpest te hebben. 😂