30 Reacties

8 maanden geleden

Ik zou toch een inleg naar rato voorstellen. Hij verdient 2x zoveel, dus ook zijn inleg zou 2x zoveel moeten zijn. Doordat jij minder werkt, hebben jullie lagere opvangkosten, dus hij ‘profiteert’ daar toch ook van dan? Nu bouw jij én minder pensioen op, én kun je niet zelf sparen. Jij investeert jouw tijd in jullie kind, het is niet dat je nou lekker aan t chillen bent…

8 maanden geleden

In ieder geval goed om hier het gesprek over aan te gaan. Zeker ook omwille van wat je aangeeft met bijvoorbeeld je pensioen of je eigen carrière op de langere termijn. Wij doen zelf sinds het begin inleggen naar rato van inkomen. Moet wel erbij zeggen dat wij sinds de geboorte van onze oudste beide 4 dagen werken (en daarvoor beide 5), dus onze ongelijkheid zit echt in het inkomen zelf. Ik ben nu degene die het meest verdient en leg dan ook het meeste in. Mijn man heeft dan inderdaad ook ruimte om te sparen voor pensioen. Bij ik een tekort storten we ook naar rato. Alleen vakantie doen we meestal 50/50 (de reissom zelf).

8 maanden geleden

Wij betalen naar rato. Ik betaal 1600, hij 1900. Je bespaart daardoor inderdaad gewoon op kinderopvangkosten voor hem. Vind jou vaste lasten nog best meevallen, dat zou ik ook wel willen 😯

8 maanden geleden

Eens!! Als hij twee keer zoveel verdiend moet hij ook twee keer zoveel inleggen

8 maanden geleden

Om misverstanden te voorkomen.. wij kijken niet naar wie er meer verdient, maar naar de gewerkte dagen. In jullie geval zou jij dan €787,50 (afgrond 800,00) en hij € 1.312,50 (afgerond 1300) betalen. Dit is hoe wij het doen.

8 maanden geleden

Wij doen het ook naar rato. Ik werk nu sinds er een 2e kindje is (en we voor de 3e willen gaan) nog maar 2 dagen wat voorheen 4 dagen was en mijn man 5 dagen. Voor ons een bewuste keuze geweest. Hierdoor ben ik een stuk minder gaan verdienen, maar besparen we ook enorm op KDV kosten. Manlief maakt een mooie carrière en beiden vinden we dit voor in de tropenjaren een goede verdeling. Als de kids naar de basisschool gaan, is t plan dat ik sowieso weer naar 3 dagen (3-4) ga. Als we gelijk zouden inleggen zou ik alles moeten inleggen wat ik verdien terwijl mijn man een royaal bedrag zou sparen. Vanaf begin gaf hij zelf aan dat dit niet eerlijk is aangezien het een gezamenlijke keuze is hoe we werken en voor de kindjes zorgen, daarom andere inleg financiële lasten (rato). Ik zou inderdaad het gesprek aangaan en kijk hoe hij dit ziet en wat hij fijn en ‘eerlijk’ vindt :) jullie komen er samen vast goed uit

8 maanden geleden

Wij doen het ook naar rato, ga eerlijk met elkaar in gesprek. Wij hebben dit al voor de geboorte van onze dochter gedaan. En hebben nog regelmatig hier gesprekken over. Succes

8 maanden geleden

De hypotheek betalen wij 50/50. Ik heb over de rest een hele berekening gemaakt met de salarissen en dat kwam op ongeveer 1/3en 2/3 uit. Dus onder aan de streep betaal ik 1100 en vriend 1900 uit mijn hoofd.

8 maanden geleden

Wij zorgen dat we beide evenveel privé te besteden hebben. We houden beide 1000 op eigen rekening en de rest boeken we over naar gezamenlijk

8 maanden geleden

Wij zorgen dat we allebei evenveel overhouden aan het eind van de maand en dus allebei hetzelfde kunnen sparen (of uitgeven). Als je allebei de intentie hebt zo goed mogelijk je gezin te onderhouden (en dat is werk maar ook voor je kind zorgen!), is dit naar mijn mening het eerlijkst.

8 maanden geleden

Goed punt en goed om hier over in gesprek te gaan. Mijn man verdiend ook veel meer (accountant) dan ik (werk in de ggz). We hebben afgesproken allebei €500 op de eigen rekening te zetten om te sparen en de rest gaat naar de gezamenlijke rekening waar we alles van betalen. M’n man legt dus veel meer in, soms vind ik dat lastig maar ik doe daarentegen het gehele huishouden, grotendeels de zorg etc.

8 maanden geleden

Absoluut in gesprek gaan! Hij verdient bijna 2k meer maar jullie hebben vrijwel gelijke inleg. Vind ik persoonlijk absurd! 😅

8 maanden geleden

Bij ons komen beide inkomens binnen op de gezamenlijke rekening en van daaruit krijgen we allebei hetzelfde bedrag op onze eigen rekening gestort.

8 maanden geleden

Jij bent meer thuis en doet daar waarschijnlijk ook erg veel. Dus allebei hetzelfde kunnen sparen op eigen rekening lijkt mij eerlijker.

8 maanden geleden

Zou dat ook niet eerlijk vinden! Wij gooien alles gewoon op 1 hoop en doen dan alles ervan

8 maanden geleden

Stort allebei een percentage van je loon. Bijvoorbeeld 40 %.

8 maanden geleden

Hier wordt samen gespaard en samen uitgegeven. Maar als je het apart wilt doen zou ik idd ook meer kijken naar een percentage van je loon storten op een gezamenlijke rekening of andersom voor jezelf houden.

8 maanden geleden

Wij storten allebei ons salaris op de gezamenlijke rekening. Ik werk 32u, mijn partner 36u. We sparen ieder een gelijk bedrag. Ik soms minder (eigen keus) omdat ik al meer eigen spaargeld had opgebouwd voor onze relatie wat ook van mij blijft. Ik zou inderdaad het gesprek aan gaan, dit voelt wel scheef. Zoals al eerder gezegd besparen jullie nu ook opvang kosten doordat jij meer thuis bent. En thuis zijn met een kind is buiten dat niet echt ‘vrij’ zijn 😂

8 maanden geleden

Wij houden allebei een x bedrag op onze eigen rekening. We samen dus allebei evenveel. De rest gaat naar de gezamenlijke rekening. Mijn man stort dus meer dan ik. Maar ik werk minder en zorg meer voor de kleine. Je kiest samen voor een kind. Ik vind het oneerlijk wanneer de ene meer zorgt dus minder te besteden heeft.

8 maanden geleden

Reactie op IkPien

Wij houden allebei een x bedrag op onze eigen rekening. We samen dus allebe ...
Hier mee eens. Je kiest samen voor kinderen. Dus de zorg hiervoor (onbetaald) en het effect hiervan op inkomen zou naar mijn idee ook evenredig verdeeld moeten worden. Maar goed. Als het maar naar ieders tevredenheid afgesproken wordt.