Mijn dochter is nu bijna 15 maanden. Ze heeft nooit super geslapen snachts, maar sinds augustus sliep ze plots door, we waren zo blij!
Na 3 weken zonder fout doorslapen, is ze plots serieus ziek geworden (oor en keelontsteking) en sindsdien is het weer een stuk slechter. Ondertussen is ze daar ook al even van hersteld en nu kunnen de nachten zo hard verschillen. De ene nacht slaapt ze door (ik schat 1 a 2 nachten op 7) en de andere nachten wordt ze nog 1 keer wakker, maar is ze echt 2u aan een stuk wakker, vanacht zelfs 3u30 lang. Niks helpt dan, we weten gewoon dat eens we ze horen wenen, dat we vertrokken zijn voor minstens 2u. We pakken ze op, dan is ze rustig, maar van zodra je ze weglegt is het opnieuw wenen. We lopen er mee rond, wiegen,.. niks helpt. Uiteindelijk is ze zodanig moe, dat ze dus pas na 2u wakker in slaap valt. Ook als we ze vastnemen, wil ze voortdurend mijn hand vasthouden en ermee 'spelen', ze wrijft erover en ik mag/kan niet loslaten of het is ook wenen. Ze wordt ook als ze wakker wordt meestal rond hetzelfde uur wakker, rond 2u.
Het lastige is dat het onvoorspelbaar is telkens. We hebben een vaste slaaproutine, we hebben al gekeken of we toevallig iets anders doen overdag op de dagen dat ze doorslaapt vs wakker wordt, maar we zien geen verschil. Overdag gaan dutjes wel goed, ze slaapt ongeveer 3u nog verspreid over 2 dutjes. Het gaan slapen is ook echt geen probleem, we leggen ze wakker in haar bed en ze valt zelf binnen de minuut in slaap zonder wenen.
Een periode van meer nabijheid nodig hebben heb ik al aan gedacht, maar waarom slaapt ze dan soms wel door en soms niet?
We zijn wat ten einde raad, het is nu echt al maanden zo en we maken precies geen vooruitgang. Het is altijd een beetje 'bang' gaan slapen, of het een goeie of helse nacht wordt.
Iemand herkenning of tips?