13 Reacties
5 maanden geleden
Hier nooit besproken ook nooit gehoeven gaat gelukkig vanzelf hier
5 maanden geleden
Ik wil ook wel graag met alles op 1 lijn zitten. De lijn tussen details en hoofdlijnen vind ik ook wel lastig te bepalen, want iets kan voor mij heel groot zijn en voor mijn man weer heel klein. We proberen gewoon zo veel en goed mogelijk hierover te communiceren.
Om jouw voorbeelden te gebruiken: wij hebben wel vaste eetmomenten, maar krijgt ook wel eens wat van ons als wij op een ander tijdstip eten of wel iets tussendoor eten. Knuffels heeft hij wel, maar gelukkig geen lievelings. Gaat ook niks mee naar buiten, ook geen speelgoed (wel in de tuin)
En variatie vinden we gelukkig allebei belangrijk.
Verschillende regels vind ik ook verwarrend, zelfde geldt voor niet consequent zijn. Als je zegt "nog 1 keer", vind ik ook echt dat je nog 1 keer iets mag.
5 maanden geleden
Het allerbelangrijkste in deze vind ik dat je hierover in elk geval niet op het moment zelf in discussie gaat, maar altijd doet wanneer je kind hierr niet bij is.
Wat betreft jouw voorbeelden, gezond mag hier ook altijd, ben allang blij als ze dit überhaupt willen. Sowieso hebben wij geen vaste eet momenten, net als dat we geen vast slaaptijden hebben (voor dutjes dan).
Lievelingsknuffels gaan hier altijd overal mee naartoe. En thuis in de kast ligt altijd een reserve.
Variatie vinden we allebei ook belangrijk, maar aangezien ze beiden nogal kieskeurig zijn is dat soms ook lastig. Ik laat meestal de oudste (4 jaar) kiezen en let er dan wel op dat het niet elke avond hetzelfde is.
Hebben jullie elkaars argumenten besproken over de dingen waar jullie anders naar kijken? Er zal vast een goed doordachte redenatie zitten achter jullie eigen visies.
5 maanden geleden
Ja lastig. Ik denk dat het een beetje van beiden is? Ik ben het er wel mee eens dat een kindje waarschijnlijk veel heeft aan een mate van regelmaat en vastigheid, maar jullie zijn natuurlijk geen klonen van elkaar, het lijkt me heel natuurlijk dat er ook verschillen zijn.
Wij sparren best wel vaak met elkaar over de opvoeding, dat vinden we ook leuk en interessant. Daarin zitten we best vaak op een lijn, maar als dat niet zo is praten we over waarom we denken dat iets wel of niet goed zou werken voor onze dochter. Want dat is uiteindelijk toch het doel. En we hebben ook wel dingen die we net even anders doen, maar zolang dat op beide manier gewoon goed werkt en goed voelt voor haar vinden we dat niet zo'n probleem.
5 maanden geleden
Ik zou wel zorgen dat jullie op hoofdlijnen het met elkaar eens zijn. Anders is het voor je kindje ook niet duidelijk of krijgt voorkeur voor een ouder. Ons dochtertje heeft vaste eetmomenten (al ligt dat niet op de minuut vast, maar wel ontbijt - fruit - lunch - slapen - yoghurt - avondeten - fles melk voor het slapen). Ontbijt en yoghurt is iedere dag hetzelfde, broodbeleg en avond eten varieert. Knuffel en spenen blijven in bed. Andere knuffels heeft ze dan wel beneden om mee te spelen maar die gaan niet mee naar buiten. Op de opvang ligt een knuffel en speentje, die blijven daar.
Sommige dingen doen wij wel anders. Met aankleden bijvoorbeeld laat ik haar zelf proberen op de grond en verschoon haar staand, terwijl mijn man alles op het aankleedkussen doet.
5 maanden geleden
Ik ben voorstander van zowel op de hoofdlijnen als in detail op één lijn liggen. Je kan er natuurlijk over eens zijn om dingen losser te laten, maar dan doe je dat allebei. Het is anders erg verwarrend voor je kind, je krijgt discussies en het voelt oneerlijk voor haar.
Totdat ze ouder wordt, want dan zijn ze slim genoeg om in hun voordeel te gebruiken, want ze weet dat het één bij de ene ouder wel mag en bij de ander niet. Dat zijn geen leuke situaties voor ouders.
5 maanden geleden
Wij doen eigenlijk alles, ook de details, hetzelfde. We hebben vaste eetmomenten en bieden dan altijd hetzelfde aan (natuurlijk worden fruitsoorten, broodbeleg en de avondmaaltijd afgewisseld, maar het moment dat hij fruit krijgt is altijd rond 10 uur), avondritueel gaat altijd hetzelfde, favo knuffel blijft altijd thuis en bij mij gelden precies dezelfde regels als bij mijn partner. Dit is eigenlijk gewoon van nature zo gegaan.. Ik ben benieuwd of het lukt dit vol te houden.
5 maanden geleden
Dank voor jullie reactie! Het maakt me eigenlijk alleen maar meer aan het twijfelen... 😞
Ik begin er regelmatig over bij mijn parter, maar hij weigert om afspraken te maken. Omdat "ik het onnodig perfect wil doen en hij het toch nooit goed kan doen in mijn ogen". Dat vind ik onterecht; ik zeg helemaal niet dat alles op mijn manier moet, maar dat we 1 uniforme manier hanteren die de middenweg vormt tussen onze beide idealen.
En wat ik hier ook een beetje teruglees: als we er al niet uitkomen over dit soort kleine dingen (wel/geen koekje), hoe moet dat later met de echt lastige opvoedkwesties? 😞
5 maanden geleden
Reactie op Pufje94
Dank voor jullie reactie! Het maakt me eigenlijk alleen maar meer aan het t ...
Ik denk dat je al super goed op weg bent naar een oplossing door er überhaupt over na te denken! Hoeveel ouders zullen er wel niet zijn die totaal niet doorhebben dat dit speelt in hun relatie en wat voor effect het heeft.
Maar tegelijkertijd wil ik je meegeven: take it easy, probeer flexibel te zijn en dan zal je merken dat het al een hoop oplost.
Ik heb zelf ook perfectionistische trekjes, soms loop ik in zo’n strak stramien dat ik mezelf heb opgelegd en dan kijk ik naar hoe mn man dingen wat losser aanpakt en dan denk ik ja, zo kan het eigenlijk ook. Er is niet één waarheid als het aankomt op opvoeden, niets zo veranderlijk en uniek als de mens 😋 zolang jij aan het grotere plaatje denkt dan ben je al een heel eind! En misschien betekent het dat je je man wat meer de lead geeft om de regels te bepalen, je zou het uit kunnen proberen, misschien bevalt het je wel! En wie weet vindt hij het zo fijn dat jij hem het vertrouwen geeft, dat hij ineens bereid is jou tegemoet te komen.
5 maanden geleden
Hier gaat het vanzelf. 3 hoofdmaaltijden en tussendoortjes doen we niet altijd. Mijn man is meer van de tussendoortjes en zal snel eerder een koekje voor zichzelf pakken en onze zoon een biscuitje geven. Ik doe dat niet zo snel en ik vind prima dat hij dat wel doet. En ik ben meer van het experimenteren met ontbijt , en mijn man zal altijd brood geven, terwijl ik bijvoorbeeld als ontbijt ook een cracker geef, havermout of iets dergelijks. Bedritueel is gelijk en het geven van spenen is ook gelijk. Als we veranderingen willen aanbrengen, bespreken we dat altijd van te voren.
5 maanden geleden
Reactie op Isabelski
Ik denk dat je al super goed op weg bent naar een oplossing door er überhau ...
Lief, dank je! Ik kan de lat idd wel hoog leggen.
Moet mezelf er soms aan herinneren dat een kind geen project is dat je goed moet uitvoeren. Wat dat betreft past mijn man juist goed bij me met zijn "zal wel loslopen, zolang we maar veel samen lachen" visie 😀