29 Reacties

2 jaar geleden

Bij me dochter en pas geboren zoontje zit er 2 jaar tussen.. tis wel even pittig maar vind het wel leuk dat ze zo kort schelen dan hebben ze echt wat aan elkaar.

2 jaar geleden

Tussen de 1e en 2e zit hier 9jaar. Had 2 jaar kennen wezen maar hadden miskraam toen. Tussen 2e en 3e zit op 1 dag na 2jaar. Moet zeggen is soms wel pittig. Maar de jongste slaap inmiddels lekker door dus daar zijn we blij mee. En ze slapen Tussen de middag beide toch nog lekker in bed. De oudste is nu 11jaar, 2de 2j2,5maand en de jongste 2,5maand.

2 jaar geleden

Tussen de eerste en tweede zit hier 21 maanden. Ik hoop dat als we een derde kindje mogen krijgen dat het ongeveer hetzelfde verschil zal hebben. Ik vond de tweede zwangerschap wel wat zwaarder vanwege de rug- en bekkenpijn. Nou helpt mijn werk daar ook niet aan mee.

2 jaar geleden

Tussen de eerste en 2e zit 2 jaar en 2 maanden tussen. Zwangerschap was bij de 2e zwaarder. Een 3e kindje is zeer welkom maar gun mijn lijf nu eerst in ieder geval 2 jaar 'rust' (denk ik) 🙈

2 jaar geleden

Bij ons zit tussen de 1e en 2e 2 jaar en 2 maanden. Vond deze zwangerschap een stuk zwaarder door de peuterpubertijd van de oudste. Hij is zelf nogal actief etc en snapt nog niet zo goed dat hij op moet letten met mama's buik. Nu de kleine er is gaat het echt super goed en snapt hij nu ook eindelijk wat er in mama's buik zat. Hij is zo lief voor zijn broertje

2 jaar geleden

Bij ons zitten er 23 maanden verschil tussen. We zijn naar dat de eerste 1 jaar was geworden weer begonnen met het proberen om zwanger te raken. Achteraf gezien was dit erg pittig 2 kindjes onder de 2 jaar, maar als ik zie hoe broer en zus nu met elkaar om gaan is dit erg leuk. Ze hebben nu nog lekker de zelfde interesses, zoals peppa pig, paw patrol, vadertje en moedertje spelen etc. Hun broertje scheelt straks 5 en 3 jaar met hun, bewust de keuze gemaakt om iets langer te wachten ivm dat ik het anders te zwaar zou vinden. Maar als ik nu zie hoe bewust ze er van zijn dat ze een kleine broertje hebben, is dat echt super leuk! dit had de eerste dan weer niet met de tweede, hij dacht echt dat de kraamhulp vergeten was om de baby mee te nemen🙈

2 jaar geleden

Bij mij zit er 17 maanden tussen de eerste en de tweede. Dat is soms wel pittig, maar tot nu toe bevalt het goed (baby is nu 6wkn). We hopen dat ze dan straks meer samen kunnen spelen. Zwangerschap 2 was wel zwaarder dan de eerste (bevalling een stuk beter en sneller) Een mogelijk volgende zwangerschap zou ik iets meer tijd tussen laten, minimaal een jaar wachten voordat we weer gaan proberen.

2 jaar geleden

Bij ons zit er 15 maanden tussen. Niet gepland maar zou er als ik had mogen kiezen langer tussen gelaten. Lichamelijk wel zwaarder. Zwanger en zo’n kleintje hebben lopen is pittig vooral voor je rug etc

2 jaar geleden

Bij ons zit er 27 maanden tussen en had het meer ideaal gevonden als er iets langer tussen had gezeten maar het was ons bij poging 1 al gegund! Het was heel pittig zo’n zwangerschap met een peuterpuber. Ook nu na de bevalling vind ik t erg pittig maar hij is o zo trots op z’n kleine zus! Uiteindelijk vind je in iedere situatie uiteindelijk wel je draai denk ik. Elke fase zal z’n voor en nadelen kennen.

2 jaar geleden

18 maanden ertussen. Het is allemaal soms wat zwaarder maar ook prachtig! Mn zoon van 19 maanden is al heel wijs m’n z’n zusje en wil overal mee ‘helpen’. Maarrr ja soms moet 1 van de twee net even wat langer zeuren of huilen.. lichamelijk is het prima. Ik had wel veel hulp de eerste paar weken na de geboorte van de tweede om de dreumes bezig te houden dat was erg fijn! Kon ik even rustig aan doen en herstellen. (Keizersnede)

2 jaar geleden

Mijn dochter was 1 jaar en 9 maanden toen haar broertje werd geboren in september. Op het einde in mijn verlof werd het pittig. Flinke buik en een dreumes. Gelukkig een erg lieve en vrij zelfstandige dreumes. Die ook nog eens lief zelf kan spelen. Na de bevalling ging het wel, maar ze raden af om meer dan 5 kilo te tillen, de eerste 6 weken. Ik merk dat ik daar al in de eerste week me daar niet aan kon houden. Ik til mijn dochter gewoon, ik probeer het wel te beperken. De overgang van 1 naar 2 kinderen vind ik wel makkelijker dan van 0 naar 1. Al is het wel echt even zoeken hoe de aandacht te verdelen als je alleen met allebei bent.

2 jaar geleden

21 maanden exact er tussen, dochter pasgeboren heeft veel krampjes echt een huilbaby. Ik vind het vrij pittig maar straks is het natuurlijk super tof en ach ja, je doet het gewoon allemaal en komt allemaal goed

2 jaar geleden

Onze oudste is van 13 december 2020 en jongste van 7 oktober 2022. Beiden zwangerschappen waren heel fijn zonder klachten. Ik vind het tot nu toe ook goed te doen. We hebben met de oudste een ritme en de jongste beweegt er in mee. Waar men zegt, een tweede doe je erbij, is hier zo. Dit keer heb ik mogen ervaren wat een fijne bevalling voor vruchten afwerpt. Bij mijn eerste heb ik bijna 6 maanden moeten herstellen. Ik voel mezelf veel zekerder als moeder zijnde en zit niet meer zo strak op alles, je wordt makkelijker. Daar wil ik wel tegenover zeggen dat je soms met de een klaar bent, de andere gevoed wilt worden maar ze slapen hier al best wel vaak op dezelfde tijd tussen de middag en in de avond. Tussen de middag pak ik zelf dan ook echt de rust. M’n oudste gaat nu ook weleens dagje naar opa/oma en KDV. Het zijn twee meiden dus ik hoop dat ze later ook veel aan elkaar zullen hebben.

2 jaar geleden

Ons zoontje is van juli 2021 en dochtertje september 2022, de zwangerschappen gingen allebei goed al was de 2e ietsje zwaarder omdat je ook nog de zorg hebt voor een dreumes en dus minder kan rusten. Wij zijn er super blij mee en ze worden vast beste maatjes 🙂

2 jaar geleden

Reactie op Babyvdl

Bij ons zit er 27 maanden tussen en had het meer ideaal gevonden als er iet ...
Het is bij mij trouwens pittig omdat ik een medische zwangerschap had, erg veel last en laatste maanden niet kunnen lopen. De bevalling helaas met een vacuümverlossing waar ik nu nog veel last van heb. Denk dat dat ook niet mee help! iig niet in energie ;)

2 jaar geleden

er zit 22 maanden tussen onze kindjes. lichamelijk is het normaal verlopen. 2e zwangerschap vond ik wel zwaarder maar dit kwam doordat ik een dreumes had rondlopen. aan t eind van mijn zwangerschap vond ik dat wel moeilijk af en toe. ik wilde t liefst lekker wat rusten, Netflixen ed, Ik vond t ook moeilijk dat ik geen leuke wilde dingen kon doen meer met mn eerste. de bevalling ging sneller dan de eerste x en met minder schade dus dat was wel fijn.

2 jaar geleden

Onze dochters schelen 19 maanden. De zwangerschap van de tweede was zwaarder omdat ik een grotere buik had en zorg had voor mn eerste. Maar verder ben ik blij met dit leeftijdsverschil. De oudste is (nog) niet jaloers. En straks kunnen ze leuk samen spelen. En erg chill dat de oudste nog een middagdutje doet.

2 jaar geleden

24 maanden zit er bij ons tussen de oudste 2. Was goed te doen, zowel zwangerschap als de eerste maanden. Tweede zwangerschap is wel stuk pittiger omdat je er al een hebt rondlopen. Weer 23 maanden later kwam de 3e, iets eerder dan wij gepland hadden. Vond deze zwangerschap en nu de eerste weken wel erg pittig met twee kids onder de 4 jaar thuis hebben

2 jaar geleden

Reactie op Motherload

Onze dochters schelen 19 maanden. De zwangerschap van de tweede was zwaarde ...
Bij ons precies hetzelfde leeftijd verschil en ik ervaar dit ook zo!

2 jaar geleden

Tussen mijn eerste en tweede zit 1,5 jaar. Ik was zwanger toen de oudste 1 werd. Tweede is iets vroeger geboren (34wk). Dit beviel me erg goed. Ik was lichamelijk al helemaal hersteld en de oudste kon al veel zelf. Lopen, trap op. Tussen mijn tweede en derde zit 1 jaar en 1 maand. Dit was echt pittig. Lichamelijk was ik nog aan het “ontzwangeren” en tegelijkertijd alweer zwanger. Dus de hormonen draaiden overuren. De tweede was pas 4 maanden oud dus vollop baby nog en dan ook nog een peuter erbij van 2 jaar en 4 dagen in de week werken. Niet geheel praktisch maar wel overleefd. Ik herstel nu veel langzamer dan na mijn vorige zwangerschap. Nog lang niet zo fit als vorigjaar. Mocht je binnen een jaar weer zwanger zijn adviseer ik je naar de bekkenfysio te gaan. Pak goed je rust, weet niet of je kleine naar opvang of iets gaat? Dat is misschien wel handig al is het 1 dag of ochtend in de week. Voor rest je man vragen wat extra’s te doen in huis. Je lichaam vraagt veel van ontzwangeren en zwangeren samen 🙈 maar goed te doen. Wat ik wel jammer vond was dat de oudste niet veel mee kreeg toen ik zwanger was van de tweede. Dat is nu met de derde een stuk meer. Kusjes geven en aaien. Vasthouden, fles geven etc. Echt een lieve oude broer. Mijn tweede kijkt er maar beetje naar en wilt erop staan 🤣