15 Reacties
8 maanden geleden
Dit klinkt meer als het schema van een baby van 8 maanden... maar wat is je vraag hierover? Je kunt je kind niet dwingen om andere dingen te eten, maar voor de mondmotoriek zou ik wel stimuleren om stukjes te gaan eten. Ook zonder tanden moeten ze dat kunnen.
Onze dochter van 17 maanden eet al een aantal maanden:
7u ontbijt: volle melk met Ontbijtgranen en een beker water
9u: 1 stuk fruit
12u: 2 boterhammen en een beker water
Middagdutje
15.30: tussendoortje (cracotte/maiswafel/maisfinger)
18u: eet met de pot mee + bakje yoghurt
19.30: fles volle melk
Slapen
8 maanden geleden
Bij ons nu als volgt;
7.00 twee boterhammen in 4 stukken per boterham + koemelk
9.00 stukjes appel, banaan of peer + mariakoekje + water
12:00 drie broodjes met water
12.30 slapen
15.30 koekje, cracker of ontbijtkoek met water.
18.00 avondeten met ons + klein toetje
19.00 richting bed
8 maanden geleden
Hoi lieve mama,
Onze dochter heeft een poos sondevoeding gehad en at daardoor ook alleen maar gepureerd eten. Bij ons kijkt de logopedist mee met de voeding zodat ze leerde om eerst uit de fles te drinken en daarna brood en eten met structuur te eten. Misschien is dat een tip voor jou? Ik heb dat als heel positief ervaren. Bij mij is het via het ziekenhuis geregeld maar je kunt het ook via het consultatiebureau vragen volgens mij
Haar schema is als volgt;
8:00 havermoutpap met banaan en een beker karnemelk
10:00 rijstwafel
12:00 twee boterhammen met beleg en een potje nutrini (dieetvoeding voor extra calorieën)
15:30 fruit en een koekje of soepstengel
17:00 avondeten wat ze met ons mee eet en een potje nutrini
19:00 naar bed en nog een beker melk
8 maanden geleden
Om te knabbelen heb je geen tanden nodig. Beetgare groente en ook zacht fruit kunnen kinderen vanaf zes maanden prima op kauwen zonder tanden.
Voor de spraak is het wel volgens mij beter om over te gaan op stukjes ipv fruit of groentepap. Gewoon beginnen met grote stukken op laten kauwen of sabbelen. Net zoals je met bijvoorbeeld Rapley doet vanaf zo’n zes maanden. Je hebt de Solid start app waar ze goede tips geven hoe je dit het beste kunt aanpakken.
Onze schema:
Na ontwaken: ontbijt met brood, hummus of zuivelspread als belegd en soms nog volle kwark of yoghurt
9u fruit (banaan, peer, appel, mandarijn) of een dadel of vijg
Lunch is ook brood met beleg. Op de opvang is dit een warme maaltijd.
15/16 uur cracker, cracotte, andere snack
17u met de pot mee eten en afsluitend yoghurt
18/19u fles melk (dit is voor hem een rustmomentje en houden we erin met fles. Hij heeft nooit geduimd of gespeend met een fopspeen, enkel de borst gehad tot 16mnd)
8 maanden geleden
Je geeft trouwens aan dat je de hoeveelheden weinig vind.
Ik moet zeggen dat ik nooit heb afgewogen hoeveel groente of fruit hij nu werkelijk eet. De ene dag meer dan de andere. Er wordt gezegd door diëtisten dat het vaak vanzelf gaat, die overgang naar steeds meer vaste voeding en minder melk, mits er uiteraard niets afwijkende aan ten grondslag ligt.
Misschien een leuke boekentip: Eet als en Expert mini, van I’m a foodie. Wetenschappelijk onderbouwd door diëtisten en voedingswetenschappers met allerlei tips en trucs.
8 maanden geleden
Het schema hier:
8-9 uur : 1 geroosterde boterham met beleg (wisselend) 240ml melk en fruit
10-11 uur : 3 soorten fruit en kikkererwten wafel (kwart)
13-14 uur : 3/4 kikkererwten wafel met beleg, 1 geroosterde boterham
16.30: zelfgemaakte groenteburger of cripy bites of vissticks met beetbare groente zoals sperziebonen, broccoli of bloemkool en Danone toetje
18: snack zoals kikkererwten krabbels en 200ml melk
Tussen 19 en 21 uur slapen
8 maanden geleden
Wat een lieve foto! Qua schema zou ik ook verwachten dat dit bij een baby hoort en niet een dreumes van 15-16 maanden. Het is wel echt weinig inderdaad. Maar daarbij ook; ieder kind is anders natuurlijk. Al zou ik wel even kijken wellicht met behulp van een diëtist/logopedist hoe je dit wat kan gaan uitbreiden of hier mee aan de slag kan gaan.
Hierbij het schema van onze dreumes van 17 maanden. Wel goed om te vermelden dat hij echt van (veel) eten houdt:
Wakker: havermoutpap met melk, chiazaad, kaneel en geraspte appel. Daar bovenop nog plakjes banaan (dat eindigt in een hele banaan).
Tussendoor: wat druiven of een mandarijntje, vaak ook een stuk krentenbol.
Lunch: 2 boterhammen, een met pindakaas de andere met Philadelphia. Beker melk.
Tussendoor: volkoren koekje, cracker of soepstengel. Soms soep of een smoothie met wat groenten. Losse groenten hoef ik bij hem niet mee aan te komen.
Avond: wat de pot schaft. Gek op pasta of curry. Na het eten altijd een bakje skyr met klein scheutje siroop.
Tussendoor verder water of thee. Flessen al met 1 jaar mee gestopt.
8 maanden geleden
Ik zou logopedist vragen. Dit heeft niets te maken met tandjes. Onze dochter had ook pas bij een jaar een tandje. Nu met 1. 5 jaar zitten we pas op 6. 2 staan op doorkomen.
Ik mis in je schema ook het avondeten. Maissticks zijn leuk maar niet voedzaam.
Onze dochter eet momenteel wat minder door de doorkomende tanden. Dit eet ze gemiddeld.
Ontbijt brood 1-2 sneetjes
. 10 uur fruit
12.00 1-2 sneetjes +40ml melk aangevuld met water
15.00 snackje. Crackers, bananenbrood, zelfgemaakte havermout cake
17.30 wat de pot schaft + 100 ml griekse yoghurt
18.30 130 ml papfles (met gewone melk)
8 maanden geleden
Ja klopt, ik maak me ook zorgen i.v.m. voeding. Daarom dat ik ergens van mede leeftijdsgenootjes bevestig zocht. Bij deze heb ik alvast een afspraak bij de Kinderarts gemaakt. Zij kan me eventueel naar de beste opties doorverwijzen.
8 maanden geleden
Dochter is 17 maanden nu, zij had haar tandjes pas heel laat. Maar at al van alles al voor dat ze tanden had.
Elke dag is anders, maar vandaag:
Ontbijt: twee soep opscheplepels yoghurt soep met rijst erin
1e tussendoortje: hele banaan
Dutje
Lunch: 4 eetlepels pasta, 2 kippenvleugels, 3 plukjes broccoli 🥦 en 1 eetlepel Griekse yoghurt
2e tussendoortje: 1 walnoot, 4/5 amandelen en een mandarijn
Avondeten: 3 eetlepels bulgur, 3 plukjes broccoli, stukje zalm (ongeveer 2 eetlepels) en beetje mais uit blik 🌽
Meestal krijgt ze nog voor dat ze gaat slapen een hele banaan of havermoutpap. Vandaag wilde ze dat niet.
Hiernaast krijgt ze nog borstvoeding.
Ik merk wel dat ze sommige dagen ineens meer eet en soms juist veel minder. Verschilt echt elke dag en is echt elke dag een uitdaging.
8 maanden geleden
Reactie op melson
Dochter is 17 maanden nu, zij had haar tandjes pas heel laat. Maar at al va ...
Hoe geef je die walnoot en amandelen dan? Hele noten zijn echt heel gevaarlijk op deze leeftijd...
8 maanden geleden
vooreerst je dochter ziet er prima uit! lijkt me een schattig meisje, dus vooral niet stressen! enige wat misschien tip kan zijn is om haar wat te laten meeknabbelen als jullie aan tafel zitten? hier een jongetje vaneven oud, maar hij eet evenveel als zijn zus die ouder is dus denk niet dat het echt te weinig is! veel plezier!