38 Reacties
één jaar geleden
“Die” “bah” “dit” “neh (=neus😂)” dat is het eigenlijk wel 🙈 14 maanden.. En die van jou?
één jaar geleden
Reactie op 3jongensmama
“Die” “bah” “dit” “neh (=neus😂)” dat is het eigenlijk wel 🙈 14 maanden.. ...
Oja en natuurlijk mama papa opa en oma 😅. Voor de rest begrijpt ie wel veel, naar bed, luier verschonen, hapje eten, goed kauwen, dicht doen, open doen etc 😜
één jaar geleden
Qua spraak best ver: papa, mama, opa, oma, odin (neefje), Lea (meisje opvang), open, op, bah, ah oh, die, ze kan een hond, aap, leeuw en poes nadoen.
Grof motorisch en met lopen is ze juist weer minder vlot. Inmiddels wel achter dat alle kindjes zo op een andere manier ontwikkelen. 😅
één jaar geleden
Hier alleen nog maar mamma 😅🤭. Maar begrijpt wel terug en dichtdoen. De katten hun namen en opa en oma. Jeej juichen snapt en doet hij hihi.
Maar lopen, snel snellopen en klimmen kan de wel heel goed. En boos worden 😅.
één jaar geleden
Hij zegt niet zo heel veel, alleen mama (papa zei hij eerst de hele tijd, maar lijkt ie te zijn vergeten haha), wauwau voor hond, agua, bal, hola, en wat geluiden die lijken op adiós, dónde está (waar is het) en gracias.
Hij wordt tweetalig opgevoed en dan schijnt het sowieso vaak voor te komen dat alles langzamer gaat, maar ik vind het wel heel bijzonder om te merken dat hij dingen al in twee talen begrijpt. Zijn wereld is bijna volledig Spaans, alleen ik spreek Nederlands tegen hem. Als ik doei zeg, zwaait hij en zegt ajoh (adios), als ik vraag of hij water wil, zegt hij agua, dat soort dingen. Hij reageert ook prima op kusje, kom en lekker (dan zegt hij mmmmmm haha), en zo nog meer dingen.
één jaar geleden
Hier mama en dada, kennelijk makkelijker dan papa. Soms wel pa pa pa pa. Hij zegt ook iets dat klinkt als: hebbe. Maar heel vaak als hij eten wil hebben. Hij wijst ernaar en wil het dan dus denkt dat die wel klopt. Ook ete voor eten en veel smakgeluiden als ze bij de opvang bezig zijn met fruit klaarmaken etc. Lijkt wel alsof hij nooit genoeg krijgt hahaha. Kan goed nee schudden en ja zeggen. En veel gebrabbel waar we met z’n allen leuk aan meedoen. Ik ben zooo benieuwd naar hoe hij praat als hij meer woorden laat horen binnenkort.
één jaar geleden
Onze dochter van 13 maanden zegt nog geen enkel woordje, dus daar loopt ze misschien iets in 'achter'. Wij lezen veel boekjes, vertellen vanalles en zingen liedjes. Volgens mij kan ik ook niet meer dan dat doen om het te stimuleren. Aan de andere kant is haar begrip wel weer goed ontwikkeld en snapt ze korte opdrachtjes. Ook haar grof motorische ontwikkeling loopt voor.
Praten komt (hopelijk) vast vanzelf..
één jaar geleden
Reactie op Peet88
Onze dochter van 13 maanden zegt nog geen enkel woordje, dus daar loopt ze ...
Variatie is ruim. Sommige kinderen beginnen ineens te praten en dan komen er zowat halve tot hele zinnen uit 😟 dus ik zou niet snel zeggen dat een kindje ‘achter loopt’. En de een loopt al en de ander praat maar kruipt nog. Tja je kunt niet alles tegelijk ontwikkelen. En de een heeft een lange aanloop nodig voordat het eruit komt.
één jaar geleden
Onze dochter zegt een aantal woorden. Sommige al redelijk goed uitgesproken zoals: mama, aai, ja, nee en Hi. En bij andere woordjes is het nog niet echt de juiste uitspraak maar wel duidelijk wat ze bedoeld: baba (papa), Psss (poes), ba (bal), aa (aan), ui (uit), jam (voor lekker)
Verder doet ze een poes, hond, leeuw en vis na.
één jaar geleden
Onze dochter is nu 13 maanden en kan nog niet perse heel veel zeggen, maar wel veel duiden. Ze kan heel goed nee schudden als ze iets niet wil, we maken er een soort raad spel van. Wil je water drinken? Nee. Eten? Nee. Kroelen? Stil..., dus ja! Sinds deze week zegt ze "klaar" en gooit ze haar armen in de lucht als ze klaar is met eten. Daarnaast zegt ze papa, mama, Tys (hond heet Tyson, die is echt favoriet) en wijst ze alles aan met "die" en "dees"(deze). In boekjes weet ze wel dingetjes aan te wijzen als ik vraag: waar zijn de wolken? Of: waar is de zon? Ook bomen zijn favoriet. Wat ik heel leuk vind is dat ieder kindje zich op zijn/haar eigen tempo ontwikkelt! Ik zie echt dat mijn dochtertje van natuurthema's houdt, zo vindt ze elke boom, de blaadjes die waaien, beestjes en vliegende vogels echt prachtig. Wij hebben veel non-verbale communicatie die we goed oppikken, wellicht jullie kindjes ook wel!
één jaar geleden
Meisje van 13 maand zegt:
Papa, mama, bah, die, opa, eten, buiten, klaar, doei, hai, iets wat op hondje lijkt, kan een koe nadoen, mmwwwwaaahh als ze een kus geeft.
één jaar geleden
Hier is alles papa, en die die die. Mama heeft hij een paar keer gezegd maar is nu al weeeeeken vooral heel erg leuk om niet te zeggen ;)
Hij weet dan weer wel welk geluid de dieren van de boerderij maken..
Ik zit echt te wachten op het woordje mama, de rest volgt vanzelf een keer.