21 Reacties
8 maanden geleden
Hier langzaam het begin aan het maken. We hebben een potje boven in de badkamer staan bij de wc. Ze vindt het leuk om er op te zitten maar niet met blote billen 😅 deze zomer wil ik wat meer serieus beginnen en ook kijken hoe ze het doet zonder luier. Zonder luier voelt ze wanneer ze poept of plast. Ze moet zich eerst bewust worden van hoe het werkt en de connectie tussen hoofd en blaas moet tot stand zijn gekomen zodat ze zelf de signalen herkent en de plas op kan houden. Met lekker weer kan ze makkelijker afgespoeld worden als ze een ongelukje heeft gehad.
Ik vind het voor nu belangrijker om te werken aan haar zelfstandigheid, dus zelf aan en uit kleden. Ik vraag elke ochtend en avond of ze op het potje wil en respecteer dan ook wanneer ze nee zegt.
We gaan binnenkort ook over op hemd en onderbroek zodat ze goed kan oefenen met zelf aan en uitkleden. Ik wil het vooral ook aan haar over laten wanneer zij er klaar voor is. In mijn werk op de kinderopvang heb ik al meerdere keren gezien dat als kinderen er nog niet aan toe zijn dat ze gestresst raken en dat ze dan een terugval hebben en een soort fobie voor de wc kunnen ontwikkelen
8 maanden geleden
In het kort wil ik deze volgorde aanhouden om zindelijkheid te bevorderen:
Zelfstandigheid en autonomie
Routine opbouwen
Bewustwording van behoefte
Ik geloof dat je wanneer je met je kind bouwt aan tools om dingen zelf te kunnen, dat ze dit vanzelf ook leuk vinden en willen doen.
8 maanden geleden
Onze dochter geeft al heel goed aan wanneer ze moet poepen. We kochten laatst een opstapje voor bij de bank, maar die noemde ze steeds wc en dan ging ze erop zitten en zei ze poepen + poepte in haar luier. Dit hebben wij haar niet geleerd, dus zal ze hebben opgevangen op de opvang.
Toen hebben we dus ook een potje gekocht. Wanneer we thuis zijn dan trekken we haar luiertje uit als ze aangeeft dat ze moet poepen en dan poept ze ook daadwerkelijk op het potje. Plassen doet ze nog wel veel in de luier, al weten we ook soms een plasje op te vangen op het potje. Buitenshuis nog gewoon altijd de luier overigens.
8 maanden geleden
Ik lees even mee, ben ook wel benieuwd hoe anderen dit aanpakken.
Wij hebben al een paar maanden een potje in huis staan. Hij weet dat dit ding potje heet. Iedere keer als hij aan het poepen is, benoemen we dat hij aan het poepen is. En dat poepen op het potje hoort. Zo proberen we bij hem een link te leggen. Als hij eens plast bijv onder de douche benoemen we dit net zo. We laten hem regelmatig even zitten op het potje zowel gekleed als zonder kleding. Hij wil er niet lang op zitten, vooral niet zonder kleding. En we nemen hem soms mee naar de wc als wij even gaan plassen. Hij vindt het allemaal wel soort van interessant maar daar houdt het ook wel op. Weet nog even niet goed hoe verder. Denk sowieso veel blote billen tijd straks in de tuin als het lekker warm is en dan het potje in de buurt houden.
8 maanden geleden
Zoek eens op zindelijk maken is kinderspel. Op het forum is hier een topic over en ouders van nu heeft een podcast opgenomen met de auteur.
Dit heeft ons geïnspireerd.
Helaas gaat het bij ons niet zo snel en zit er nog geen structuur in. Soms 1x pd iets op potje soms 3x pd. Gelukkig vindt ze het potje helemaal leuk!
VRIEND
8 maanden geleden
Nee totaal niet nog 🙈 mn oudste was met 3 jaar en 4 maanden zindelijk en met 3,5 ook nacht zindelijk en heeft in de nacht nooit een ongelukje gehad. Overdag ook amper. Ik heb hem echt op zijn tempo laten doen. Potje stond al even in de kamer, lukte soms wel soms niet. En ineens was het zover en ook echt klaar. Ik zie het wel weer met de jongste, hij is pas anderhalf en vind het belangrijk er niet te snel mee te beginnen zodat hij het ook echt begrijpt, dat werkte bij de oudste perfect
8 maanden geleden
Wij zijn begonnen, maar vooral om haar de associatie te leren wat de bedoeling is. Uit onze reactie als ze iets doet en het gevoel dat ze dan heeft in haar lichaam met plassen of poepen. Ik geloof niet dat ze nu ook snel zindelijk is. Ze poept altijd na het ontbijt, dan vragen we of ze op het potje wil. De ene keer komt er iets, andere keer niet. Ze vindt het nu in ieder geval heel interessant. Het potje staat in een hoekje in de woonkamer, zodat ze kan wijzen als ze er op wil. Dat heeft ze overigens nog niet gedaan
8 maanden geleden
Wij hebben een dochter die zindelijk is en dat ziet ons zoontje (18 mnd). Dus hij wil ook meedoen. Dus het gaat automatisch. We hebben een toilettrainer met trapje en dat is reuze interessant om op te klimmen. Hij doet niet altijd wat, maar zo zijn we met ons dochter ook begonnen. Gewoon lekker wennen op de wc en ze ging vanzelf plasjes doen.
8 maanden geleden
Wij hebben eerst het potje een tijdje in de woonkamer gehad, er werd voornamelijk mee gespeeld, maar ze ging er ook wel af en toe op zitten. Sinds een paar dagen op haar kamertje gezet, met het idee om haar 's avonds en 's ochtends even zonder luier te laten oefenen, en een boekje over iemand die op het potje gaat erbij. Vanavond voor het eerst echt geprobeerd als onderdeel van het avondritueel en ze heeft meteen op het potje geplast 🥹 kan echt wel janken van trots haha.
Ik denk dat wij binnenkort ook op luierbroekjes overstappen, voelt dan ook wel als een logische stap erbij.
8 maanden geleden
Hier sinds een paar weken een potje in huis, wanneer ik haar verschoon en ze is in een goede bui zet ik haar op het potje en lezen we 1 of 2 boekjes, tot ze zelf opstaat. Tot nu toe nog niks gedaan, ook al juich ik haar wel toe dat ze erop zit. Vandaag bij de bieb geweest maar helemaal vergeten een boekje te halen
8 maanden geleden
Fijn om jullie ervaringen te lezen, ik zal ook even delen hoe het bij ons gaat. Een paar weken geleden merkten wij bij onze tweeling dat ze vaak aangaven wanneer ze moesten plassen of poepen. Dus leek ons het goede moment om een potje te introduceren. Dit gaat eigenlijk heel goed bij 1 van mijn dochters, de andere vind het heel spannend en daar laten we het even bij voor haar. Andere dochter gaat voor en na maaltijden en voor en na slapen op het potje, vaak moet ze dan ook plassen. Als ze niet wil of hoeft doen we haar weer de luier om. Paar dagen met onderbroeken geprobeerd maar dat vond ze niks en met luier om gaat het beter dan met een onderbroek om. Hopelijk wordt ze zo langzaamaan zindelijk, merk wel dat ze al langere periodes droog is dan toen we net begonnen zijn
7 maanden geleden
Hoe gaat het bij jullie?
Mijn dochter vindt het potje ook heel interessant en wil er nu sinds een week of 2 ook met blote billen op. De laatste dagen doet ze bijna elke dag wel 1 of 2 plasjes. Poepen durft ze nog niet en ze wil ook niet aldoor dus ze zit er nu 1-4 keer per dag op. Net hoe het uitkomt.
7 maanden geleden
Hier gaat het nogsteeds heel goed. Dochter loopt vaak thuis rond in de blote billen en gaat dan zelf poepen of plassen op haar potje. Bij poep moet ik uiteraard haar billen vegen, met plassen doet ze dat zelf met een wasbaar billendoekje. Vaak gaat ze uit zichzelf, en als het al een tijdje geleden is wijs ik haar erop of help ik haar op het potje. Als ze moet gaat ze dan ook plassen. Gisteren stond ze super trots bij haar potje, poepie! Super schattig 🥰 volgende stap is oefenen met een onderbroek aan.
7 maanden geleden
Reactie op Merengue
Wat knap zeg! Gebruik je luier broekjes of gewone luiers?
Wasbare luiers!
7 maanden geleden
Reactie op Merengue
Die optie is er natuurlijk ook nog, haha! We zijn nu laagdrempelig het potj ...
Oh jaa hier regelmatig potjesrace door de kamer (heb een tweeling). Ik denk dan maar, dan vinden ze het potje niet eng ofzo 😅
7 maanden geleden
Reactie op Merengue
Die optie is er natuurlijk ook nog, haha! We zijn nu laagdrempelig het potj ...
Mijn zoontje gooide er eerst ook mee, nu is het vooral een plek waar we z’n auto’s in terugvinden 😂