1142 Reacties

5 maanden geleden

Goedemorgen ☺️ sinds afgelopen week ben ik weer aan het werk. Ik had een flinke voorraad melk in de vriezer, nu nog maar 1 dag. Ik kolf op het werk, maar wanneer ik twee borsten kolf is dit nog niet voldoende voor 1 voeding. De tijd om over te stapen op kunstvoeding nadert snel! Nu twijfel ik om nu af en toe al die melk te geven afwisselend met moedermelk of wachten tot alle melk op is en dan de kunstvoeding? Wat is jullie advies/ervaring?

5 maanden geleden

Reactie op __Nomi

Goedemorgen ☺️ sinds afgelopen week ben ik weer aan het werk. Ik had een fl ...
Ik ben ook benieuwd! Ik zou zeggen afwisselen zo dat de baby langer nog de goede stoffen van de moedermelk binnen krijgt, maar ik kan nergens een bewijs kunnen vinden dat dit beter is of ee onderzoek is gedaan an de combo bv + kv.

5 maanden geleden

Ik meng het af en toe juist door de bv heen! Ik kolf al fulltime sinds de kraamweek en ons kereltje is dinsdag 15 weken. Hij wordt natuurlijk groter dus heeft ook meer behoefte aan vollere flessen. Hij krijgt 4 flessen van 180 en 1 fles van 210. Ik redt dit helaas niet allemaal met mijn productie dus ik geef hem nu 150 bv en doe dan 30 ml water met 1 schepje kv erbij! Dit hussel ik door elkaar heen en meneertje vindt het prima! Hierdoor kan ik nog zolang mogelijk bv geven en is het grootste gedeelte nog steeds mijn eigen melk 🙂

5 maanden geleden

Hi dames, ik geef al 9 weken borstvoeding. Het ging altijd supergoed, maar sinds een weekje is er iets veranderd. Mijn borsten voelen slap. Na 2 uur kreeg ik altijd last van stuwing, maar dat gebeurt ook niet meer, nu na 6 uur. Ze huilt veel en lijkt niet tevreden. We hebben haar een flesje kv gegeven en dan hoor je haar hele buikje knorren en geluiden maken alsof ze gewoon honger had. Ik zou het zo jammer vinden als ik nu al zou moeten stoppen. Fulltime kolven zie ik niet zitten. Zijn het regeldagen, sprongetje, of is mijn prodcutie gewoon heel erg omlaag gegaan? Oh de onzekerheid. Hebben jullie tips?

5 maanden geleden

Reactie op Suusepuus

Ik meng het af en toe juist door de bv heen! Ik kolf al fulltime sinds de k ...
Dank je!

5 maanden geleden

Reactie op Jamxo

Hi dames, ik geef al 9 weken borstvoeding. Het ging altijd supergoed, maar ...
Oh die onzekerheid. Ik snap het helemaal. Ik ben nu toch fulltime gaan kolven en leg m af en toe nog aan. Puur om zeker te weten dat hij voldoende krijgt. Daarnaast ben ik begonnen met boezemvriendjes plus. Op aanraden van de lactatiekundige ook neusspray oxytocine voor een goed toeschiet reflex. In die tijd dat t minder was hebben we een voeding gewisseld met kv. Maar ben ook heel benieuwd naar tips en andere ervaringen

5 maanden geleden

Reactie op Jamxo

Hi dames, ik geef al 9 weken borstvoeding. Het ging altijd supergoed, maar ...
Kan het zijn dat je menstruatie begint? Dan kun je een productie dip hebben. Ik zou vooral extra aanleggen en bij twijfel contact met een vrijwilliger van la leche league of een lactatiekundige

5 maanden geleden

Reactie op Jamxo

Hi dames, ik geef al 9 weken borstvoeding. Het ging altijd supergoed, maar ...
En niet (zomaar) aanvullen met kv, want dan kan je productie nog verder zakken. Hoop dat het snel bijtrekt! Hoe vaak komt je dochter nu voor een voeding?

5 maanden geleden

Hallo, Ik weet niet of iemand mij kan helpen of iets gelijkaardigs heeft meegemaakt. Mijn zoontje is momenteel 9 weken en sinds een tijdje laat hij na een tijdje te drinken los en overstrekt hij zich en begint heel hard te huilen. Soms wil hij nog verder drinken, soms niet meer. Ik word onzeker of hij wel genoeg binnen krijgt. Op aanraden van de osteopaat ben ik gestopt met koemelk omdat de papa allergisch is aan koemelk. Het ging een paar dagen beter maar nu is hij weer vaak aan het huilen tijdens voedingen. Iemand die dit herkent? Groetjes

5 maanden geleden

Hoi hoi! Onze zoon is 8 weken oud en ik vraag mij af of mijn productie aan het teruglopen is. Hij slaapt in de nacht sinds ongeveer een week 2x een blokje van +/- 5 uren (geweldig: 19.00-23.30 en 00.30-5.30 ongeveer), maar de eerste 3/4 nachten dat dit gebeurde werd ik wakker met een doorweekt T-shirt. Sinds 2/3 nachten heb ik dit niet meer en is de opbrengst met kolven na de ochtendvoeding veel minder (eerder zo’n 50/60ml en vanmorgen was dit nog maar 25-30ml). Moet ik mijn productie proberen op te hogen of is mijn lichaam aan het afstemmen op de vraag van onze zoon? Overdag komt hij om de 2,5-3,5 uur (voed ik op verzoek). Ik hoor graag wat jullie hiervan denken! Groetjes

5 maanden geleden

Reactie op Jokia

Hoi hoi! Onze zoon is 8 weken oud en ik vraag mij af of mijn productie aan ...
Heerlijk zeg! Klinkt eerder als goed afgestemd zijn. Hier is dat net zo. Ik werd eerst wakker met echt wel 2x een doorweekte pyjama maar dat gebeurd nu bijna niet meer. Drinkt normaal gesproken ook goed ‘s nachts maar mocht hij niet goed hebben gedronken of maar 1 borst dan kolf ik de ander af zodat ik zeker weet dat ik “droog” blijf haha. Hier ook overdag tussen de 2 en 3,5u op verzoek. Overdag lukt de 3/3,5 u soms wel maar ‘s avonds vaak korter en soms na 1 of 1,5u alweer honger terwijl hij echt goed gedronken heeft ervoor. Probeer dat soms te rekken tot 2 uur maarja dan is hij behoorlijk overstuur 😅

5 maanden geleden

Reactie op Jamxo

Hi dames, ik geef al 9 weken borstvoeding. Het ging altijd supergoed, maar ...
Ik herken je verhaal (en onzekerheid!) Helemaal dus ik lees even mee in de reactie want helaas nog geen tips ook

5 maanden geleden

Reactie op xDaphnex

Ik herken je verhaal (en onzekerheid!) Helemaal dus ik lees even mee in de ...
Ik had gebeld met een lactatiekundige die legde me uit dat het normaal is dat de stuwing nu voorbij is en dat je borsten zelfs een cupmaat naar beneden kunnen gaan. Dat je borsten slap zijn wilt dus niks zeggen over je productie. Ik heb mijn dochter gewoon veel aangelegd. Doe ik nog steeds. Elk uur. 'S avonds kolf ik nu met een handkolf. Ik merk al verschil. Mijn toeschietreflex is terug en ze drinkt nu meer met soms een spuugje. Ik denk dat ze in een sprongetje zat waardoor ze veel huilde want ze brabbelt er nu op los en het huilen is al veel minder. Het knorren van haar buik gebeurt soms nog wel, maar dan blijf ik gewoon van borst switchen tot ze inslaap valt of zelf uiteindelijk loslaat. Hoop dat je hier iets mee kan. Heb sowieso vertrouwen in je eigen lichaam, dat moest ik even terug vinden en over de onzekerheid heen komen. You got this!

5 maanden geleden

Reactie op Jamxo

Ik had gebeld met een lactatiekundige die legde me uit dat het normaal is d ...
Dankjewel voor je reactie! Ze is inderdaad een prima tevreden meisje dus zal genoeg binnenkrijgen verwacht ik. Ik ben nu regelmatiger aan het kloven geslagen, ook om een voorraadje op te bouwen weer dus hoop dat het gewoon even een dipje is en vanzelf weer opkrikt zodat ik ook wat meer kan kolven.

5 maanden geleden

ik word zo mega onzeker van al dat gepraat over 6 voedingen per dag rond de leeftijd waar mijn baby zit, 3 maanden. Ze drinkt gewoon vaker 🤷🏻‍♀️ Zeker nu ze even in een onrustige fase zit (verkouden, regeldag, sprong… weet ik veel). Maar eigenlijk redt ze het nooit met 6 voedingen.. eerder 7 of 8

5 maanden geleden

Reactie op Elnouk

ik word zo mega onzeker van al dat gepraat over 6 voedingen per dag rond de ...
Ik snap je hoor, maar probeer het je ook niet aan te trekken. Wat je al zegt zeker nu in een onrustige tijd komt ze vaker. En als jouw kleintje nog niet zover is kan dat ook toch. Zolang ze maar groeit. Wij zaten kort op 5 voedingen. Vandaag kwam hij weer 7-8 keer. You’ve got this momma

5 maanden geleden

Reactie op Elnouk

ik word zo mega onzeker van al dat gepraat over 6 voedingen per dag rond de ...
Oh dat zou ik willen! Ik zit op 8-10 voedingen per dag. Maar dat is voor borstvoeding echt heel normaal hoor, vergelijk jezelf niet met flesvoeding want dat is echt heel anders.

5 maanden geleden

Ik heb vandaag een kolfconsult gehad omdat dit nog niet heel soepel ging, dat was wel waardevol! Zo stom dat lactatiekundige zorg niet in de basisverzekering zit met hoeveel gezondheidsvoordelen het geven van borstvoeding heeft terwijl het echt best ingewikkeld kan zijn (zowel het voeden als het kolven). Nu ook starten met boezemvriendies voor de productie en oxytocine neusspray voor het toeschietreflex met kolven. Hoop dat ik hierdoor wat minder vaak hoef te voeden in de avond want ben steeds heel druk met clusteren en mijn dochter groeit nog niet super hard dus mogelijk blijft mijn productie in toch een beetje achter. Hoop dat het gaat helpen want wil heel graag bv blijven geven als ik in januari ga werken.

5 maanden geleden

Reactie op Elnouk

ik word zo mega onzeker van al dat gepraat over 6 voedingen per dag rond de ...
Hier ook gemiddeld 7-8 voedingen per dag hoor. Kleine man is nu bijna 2 maanden en er begint nu echt regelmaat in te zitten en begint ook steeds langer tussen zn voedingen te laten. Clustert niet meer ‘s avonds dus dat is zo’n verademing. Kwam van gemiddeld 9-10 voedingen dus dat gaat steeds beter.

5 maanden geleden

Reactie op hnnh89

Oh dat zou ik willen! Ik zit op 8-10 voedingen per dag. Maar dat is voor bo ...
ja ik nu ook 8-10, denk sprong ofzo. Wel irritant al die schema’s die je tegenkomt 😑 wat mij betreft zetten ze standaard er een disclaimer bij