660 Reacties
één jaar geleden
Reactie op Utrechtse92
Is er hier iemand die alleen kolft (en niet aanlegt) en op die manier bv ge ...
Ik zit met hetzelfde! Ons zoontje hapt niet zo goed aan. We blijven oefenen en soms lukt het, maar regelmatig lukt het nog niet.
We hebben een Medela kolf gehuurd die goed afkolft, maar mijn eigen kolf zie ik dat de productie een stuk lager is. Ik zoek ook nog een weg hierin; naar buiten gaan met melk en kolfspullen voelt nog ver weg 😔
één jaar geleden
Heb even niet gekeken en er is alweer deel 5! Wij genieten nu 2 daagjes van ons zoontje. Borstvoeding gaat nog niet heel lekker met aanhappen, meneer is een beetje ongeduldig en raakt heel snel overstuur als het niet in 1 keer lukt. Ben nu begonnen met afkolven, maar het wordt waarschijnlijk ook kunstvoeding bijgeven.
één jaar geleden
Reactie op C8L
Ik zit met hetzelfde! Ons zoontje hapt niet zo goed aan. We blijven oefenen ...
Ik gebruik nu idd ook een medela kolf van de thuiszorg en overweeg zelf iets aan te schaffen, weet nog niet welke. Welke heb jij zelf?
Ik vind onderweg kolven ook een beetje een dingetje idd, en dan tussendoor al die afwas ook..
één jaar geleden
Reactie op Utrechtse92
Ik heb dit gedaan, maar ben nu gestopt. Ik kolfde iedere 3 uur, dus 7-8x per dag ongeveer 20-25 minuten. Mijn productie was niet top en ik vond het mentaal heeeel zwaar, liep een beetje tegen postnatale depressie aan. Dus in overleg met de huisarts af gaan bouwen, eerst naar 4 keer per dag, toen 3, toen 2, toen 1, en daarna gestopt. Heb het een maand volgehouden, daar ben ik mega trots op. Had wel een dure medela aangeschaft, de swing maxi. Melk mee onderweg deed ik niet, en als ik dat wel deed nam ik kunstvoeding mee. Moedermelk kan een aantal uur op kamertemperatuur, en anders een klein koeltasje mee..
één jaar geleden
We mogen vandaag naar huis uit het ziekenhuis ❤️ dinsdag werd het uiteindelijk een keizersnede onder narcose. Hij kon de eerste 5 minuten niet zelfstandig ademen en hebben toen een nachtje op de neonatologie gezeten.
Hij is vandaag alweer terug bij aan het komen en de borstvoeding verloopt super! Moet hem nog wat helpen voor een grotere aanhap maar over het algemeen gaat het goed. Een heel tevreden en rustig mannetje 😇
één jaar geleden
Ik heb dit gedaan, maar ben nu gestopt. Ik kolfde iedere 3 uur, dus 7-8x pe ...
Zo dat is wel echt lang, 20-25 min per keer. Hier zeiden ze 15 en eigenlijk maar 10 min per keer maar zal ook aan je productie liggen. En dan kan ik me helemaal voorstellen dat dat mentaal heel zwaar is! Geef je nu nog alleen kunstvoeding en hoe bevalt dat?
één jaar geleden
Reactie op Utrechtse92
Ik kolf volledig en geef die voeding ik probeer om de 3 uur te kolven en heb nu na een week 100ml wat hij ook ongeveer per voeding uit de fles drinkt. Dit omdat mijn zoon niet goed aanhapt, ook na lactatiekundige niet voldoende verbetering waardoor hij niet genoeg aankwam. Nu een happy baby dus happy mom. Is wel een werkje maar ik heb de medela freestyle met ook de bijbehorende bh. ( handen vrij tijdens kolven) het is dubbel werk maar geeft mij veel rust dat ik weet dat hij voldoende voeding binnen krijgt.
één jaar geleden
Reactie op Mama1993-
Ik kolf volledig en geef die voeding ik probeer om de 3 uur te kolven en he ...
Fijn om te horen dat het nu goed gaat. Dus om de 3 uur kolven, en dan geef je direct de gekolfde melk? Hoelang ben je dan bezig per keer en huilt hij dan niet onwijs terwijl hij wacht zeg maar?
één jaar geleden
Reactie op Utrechtse92
Fijn om te horen dat het nu goed gaat. Dus om de 3 uur kolven, en dan geef ...
Hij komt nu om de 3 a 3,5 uur en ik probeer een halfuur vantevoren te kolven. Hij hoeft dus niet te wachten 😊. Doordat het ritme er lekker in zit komt dat steeds mooi uit en ik had ook een extra voeding gekolfd door een keer na een uur extra te kolven dit gaf de lactatiekundige als tip. Dus enkele dagen geleden toen we dat ritme nog niet zo hadden had ik backup , die heb ik toen nodig gehad toen hij dan extra kwam.
Ik kolf 15 minuutjes met voorbereiding en schoonmaken ben ik er 20 minuutjes mee bezig. Maar die kolf bh vind ik echt ideaal, zeker omdat ik ook een 2,5 jarige heb rond lopen. Dus mocht je wel volledig gaan kolven is dat echt wel een aanwinst
één jaar geleden
Reactie op Utrechtse92
Ik kolf ook volledig. De kleine man hapt alleen aan met Tepelhoedje. Maar mijn melk komt hem niet snel genoeg dus hij houd het niet vol. Lactatiekundige kundig ook op bezoek gehad. Hoewel na haar bezoek mijn productie juist is afgenomen 😅. Ik had 70-80ml per keer ongeveer wat hij dronk. Nu is het helaas maar 50ml met geluk 60ml. Ik doe elke 3u kolven voor 15min en dan in de avond powerkolven. Powerkolven is dan 10min kolven, 10 min pauze en dat een uur lang. Dit zou productie moeten stimuleren. Daarnaast oxcitocyne neusspray om het toeschietreflex te stimuleren. Ze raden ook nog aan fenegriek capsules en gezegende distel tinctuur maar dit gebruik ik nog niet. Die laatste is ook nergens te vinden.
Voor nu is het vol te houden maar dat is omdat mijn man de fles geeft terwijl ik kolf. Maar met maar de helft productie van wat hij nodig heeft begint het erg zinloos te voelen.
MOD
één jaar geleden
Reactie op Utrechtse92
Ja ik kolf volledig en ben er super tevreden over! Djoah drinkt om de vier uur en ik kolf nu gemiddeld ook om de drie a vier uur. Wel heb ik een draadloze kolf gekocht (Elvie) en kolf beide borsten tegelijk en heb hierdoor mijn handen vrij wat echt super fijn is! Ik heb een kolf tas met koelvak erbij gekregen en neem hierin alles mee! Heb je nog meer vragen evt? 🤗
één jaar geleden
Reactie op Vivi92
Ik kolf ook volledig. De kleine man hapt alleen aan met Tepelhoedje. Maar m ...
Bij mij werd het oprecht minder van de oxytocine, het deed niets voor de TSR en de productie liep ervan terug. Daar ben ik snel mee gestopt 😅
één jaar geleden
Reactie op Utrechtse92
Zo dat is wel echt lang, 20-25 min per keer. Hier zeiden ze 15 en eigenlijk ...
Ik geef sinds gisteren alleen nog maar kunst, maar omdat mijn productie niet zo goed was (TSR kwam ook pas na 5-10 minuten en dan kwam het goed op gang, dus moest wel 20/25 minuten kolven om er “voldoende” uit te krijgen), hebben we al een tijdje afgebouwd, ze kreeg steeds iets vaker flesje kunstvoeding. Dus eerst kreeg ze 7x borst en 1x kunst, dat werd steeds meer andersom, nu dus gewoon 8x kunst. Dat bevalt heel prima, ik heb het idee dat die overgang haar wel goed heeft gedaan dat het niet inene van het een naar het ander is gegaan. Ze drinkt er niet minder om en is er ook niet minder blij mee, en ze groeit als kool!
één jaar geleden
Bij mij werd het oprecht minder van de oxytocine, het deed niets voor de TS ...
Dat idee heb ik dus ook! Ga ik er ook maar mee stoppen. Paar dagen kijken wat het gaat doen zonder. Misschien dat het voor sommige vrouwen dan wel werkt. De huisarts wist ook meteen waar het voor was.
één jaar geleden
Hoe je ineens van je roze wolk getrapt kunt worden.. ons meisje heeft waarschijnlijk een virus te pakken (RS testen ze niet meer op maar lijkt er wel op). Nu opgenomen in het zkh met gelukkig hele lieve zusters! Maar zo zielig om je kleine meisje te zien liggen🙁😥
één jaar geleden
Ik kolf ook alles af.
Ik kolf nadat de kleine heeft gegeten. Na 3 uur komt hij ongeveer weer en krijgt hij melk van 3 uur geleden.
Zo doe ik t elke keer. Ik kolf soms meer dan wat hij drinkt en soms minder.
Ik heb ook wel eens een voeding ‘extra’ dan doe ik snachts niet kolven.
Bevalt het? Ja en nee.
Ik vind t snachts vermoeiend. Naar beneden flesje verwarmen en ‘maken’ want ik leg t altijd gelijk in de koelkast met dit weer.
Kolf schoonmaken, flesje schoonmaken. Baby ongeduldig
Borstvoeding js op dat gebied veeeel makkelijker.
Maar buitenshuis is zo afgekolfd melk ideaaaaal. Even verwarmen en je kan t ooveral geven. Papa kan flesjes geven terwijl ik uitrust.
Kleine heeft verborgen reflux, ik merkte dat hij teveel ging eten. Slikken schijnt verzachtend te zijn voor de pijn. Daardoor werd hij weer misselijk en niet lekker.
Dus door t af te kolven weet ik hoeveel hij drinkt en twijfel ik ook niet als hij zoekt naar eten. Ik geef m dan speen voor zijn zuigbehoefte. Met bv weet je het namelijk nooit, dus legde hem altijd aan voor t geval dat hij toch honger had.
Als de reflux fase voorbij is, ga ik denk ik alleen afkolven voor buitenshuis en thuis lekker aan de borst.
één jaar geleden
Reactie op Utrechtse92
Ik gebruik nu idd ook een medela kolf van de thuiszorg en overweeg zelf iet ...
Ik heb de Mom&e van mijn schoonzus gehad, maar daarbij dus een lagere productie dan de Medela Symphony… ik twijfel of we een kolfconsult moeten doen om de beste kolf uit te kiezen, maar zat zelf even naar de Medela’s te kijken. Geen idee hoe die het doen ten opzichte van de gehuurde.
Haha ja die afwas he… hoe moet je dat allemaal chef’en als je buiten bent? 🤷🏻♀️
één jaar geleden
Wat fijn al die reacties! Dankjulliewel 😃
@vivi92 ik voed nu ook met een tepelhoedje. Maar ik denk dat bij mij juist te snel te veel melk komt, heb een hele sterke tsr, mijn andere borst begint ook altijd direct te stromen, daar zet ik dan zo’n haakaa op om het op te vangen.. wat balen dat het na de lactatiekundige juist verslechterd is! Dat powerkolven klinkt wel pittig trouwens, je bent er super veel tijd mee kwijt alles bij elkaar. Snap dat het dan zinloos voelt voor je. Heb je zelfnal een idee over hoe je de komende periode ziet ?
@suusepuus thanks voor je reactie! Ben idd ook aan het kijken naar een handsfree kolf maar vind de elvie erg duur en lees ook negatieve reviews op bol. Jij bent er dus wel blij mee? Ga je ook door met dat kolven buitenshuis? Hoe zit het met de hoeveelheid afwas enzo? En ben je van plan dit lang te gaan doen?
@kikitn fijn dat de kunstvoeding nu goed bevalt. Lijkt me toch lastig als je een wens hebt om borstvoeding te geven en dat het dan zo loopt, maar het geeft je hopelijk wel rust en fijn om te horen dat de baby happy is (en hopelijk mama nu ook!)
@strawberrywater wat een goed idee, dan hou je de afwas ook overzichtelijk of niet? Telkens alles op kamertemperatuur houden? Hoe warm je de flesjes buitenshuis dan meestal op, heb je zo’n draagbare flesjeswarmer? Ik ben ook bang dat die van ons dat heeft, hij eet veel, spuugt veel , krampjes. Wel goede poep en plasluiers. Ik vind het idd ook erg lastig niet te weten hoeveel ml hij nou echt drinkt en wanneer genoeg genoeg is! Lijkt ook of hij troost zoekt aan de borst soms ?
@c8l wat raar eigenlijk he dat die kolfproductie zo verschilt! Kolf consult schijnt wel heel fijn te zijn, het is ook best een uitgave natuurlijk.
één jaar geleden
Reactie op am_elaine
We mogen vandaag naar huis uit het ziekenhuis ❤️ dinsdag werd het uiteindel ...
wat goed zeg! En hoe voel jij je??? als een echte moeder stap je volledig over dat punt heen 🫢😜
Hier zelfde verhaal qua, gaat goed. Maar wil wel dat ze een grotere hap doet, ten behoeve van mijn tepels 😅
één jaar geleden
Ik wil even zeggen hoe opgelucht ik ben om te lezen dat er meer mama’s zijn gaan kolven in plaats van aan de borst. Ik werd zo zenuwachtig van de borstvoeding, krijgt ze wel genoeg, heeft ze nu wel of geen honger. En dan het aanhappen wat opeens zo moeilijk ging, tot ze het bloed uit mijn tepels zoog…
Nu (al dan niet tijdelijk) aan het kolven, en dat geeft veel rust. Tegelijk merk ik dat ik het heel jammer vindt dat ik haar nu niet aan mijn borst heb liggen. Daarom, het doet mij goed om te lezen dat ik niet alleen ben