129 Reacties
3 maanden geleden
Twee jaar geleden is mijn dochter geboren na een heerlijke bevalling!
Met 40+2 dagen braken mijn vliezen savonds rond 23u. Omdat de baby nog niet was ingedaald kwam de VK langs voor controle. Toen was ze netjes ingedaald gelukkig!
Tijdens de nacht begonnen de weeën rustig op gang te komen. De volgende dag rond 11u sochtends zette het goed door. Toen de verloskundige rond 12u kwam controleren zat ik op 3cm ontsluiting. De weeën waren heel goed vol te houden, ik zat op de bank en keek een serie. Af en toe stond ik op tijdens een wee om een rondje te lopen en een beetje te wiegen met mijn heupen.
Rond 14u kwam de verloskundige weer controleren en zat ik op 6cm ontsluiting. Vanaf dat moment is ze bij ons gebleven en is ook de kraamhulp gebeld.
Mijn man heeft toen boven het "bevalbad" (Intex happy otter pool, aanrader!!!) opgezet en vanaf dat moment heb ik heeerlijk in bad gezeten. Dat was zo fijn. De weeën werden vanaf dat moment ook pittiger en heb ik flink alle ademhalingstechnieken toegepast die ik geleerd had.
Rond 17:30 waren de weeën echt niet meer fijn. Op dat moment kwamen de verloskundige en de kraamhulp ook naar boven en legde ze alles klaar. Na de controle bleek ik bijna op 10cm te zitten en mocht ik gaan persen. Eerst een aantal keren geprobeerd in bad, uiteindelijk op bed gaan liggen waar het persen veel beter lukte. Uiteindelijk is mijn dochter om 18:20 geboren.
Ook de nageboorte kwam vlot en gelukkig verder geen schade :)
Ik kijk met zoveel liefde en trots terug op deze bevalling. Geweldig wat het lichaam van de vrouw kan doen ♥️
Over 6 weken mag ik weer, en ik wens een soortgelijke bevalling.
Je weet natuurlijk nooit hoe de bevalling zal gaan. Maar mijn tip aan andere aanstaande moeders: creëer een omgeving die voor jou zo comfortabel mogelijk is, of dat nu thuis of in het ziekenhuis is. Een positieve mindset draagt zo veel bij!
3 maanden geleden
Ik heb 3 kinderen dit is nu mijn 4de zwangerschap. Nooit echt slechte bevallingen gehad maar de laatste 3 jaar geleden was gewoon de beste.
30 oktober zou ik ingeleid worden op 42 weken.
Ik had al 2 weken weeen die telkens stopte en had 2 weken lang 2cm ontsluiting maar het kwam maar niet op gang. 28 oktober een hele dag gaan shoppen dus heeeel veel gewandeld .
In de ochtend van 29 oktober om 5 u zijn alle weeen tegelijk gekomen zonder maar 2 min pauze echt alles meteen achter elkaar heel gek . Om 6 u aangekomen in het ziekenhuis en had al meteen 10 cm! Wat de VK ook gek vond en eigenlijk zelfs niet geloofde.
20 min later is mijn dochtertje geboren zonder epuderale of andere pijnstilling!
Nu ja de dagen erna waren wel zwaar om te herstellen maar het was het allemaal waard 🥰
3 maanden geleden
Op 21 juli met 39 weken laatste controle gehad bij verloskundige. Die middag niet helemaal lekker, misselijk en heel moe. Vroeg naar bed gegaan. Om 5 uur werd ik wakker door weeën, gelijk om de 2 à 3 minuten. Na een half uurtje gebeld en toen gelijk naar het ziekenhuis gegaan. Daar aangekomen braken al snel mijn vliezen. Gecheckt en al 10 cm, dus tijd om te gaan persen. Om 8.50 is ons tweede zoontje gezond en wel geboren. Het was heel mooi, geen pijnstilling gehad en we mochten snel weer naar huis. Ben benieuwd of het over een paar weekjes weer zo mooi en vlot verloopt.💙🩷
3 maanden geleden
Ik kijk heel goed terug op mijn eerste bevalling. Ik zou de dinsdag controle hebben bij de vk maar voelde me niet zo lekker, het was wat aan het rommelen. Even gebeld en afgesproken dat we contact zouden houden. Dinsdagnacht nog goed kunnen slapen en op woensdag werden het lichte weeën. Uiteindelijk begin van de avond kwam de vk en ze gaf aan dat er 2cm was nog wel even te gaan dus. Ik was toen nog thuis en uren onder de douche gezeten. Om 2u waren de weeën zovaak dat we weer hebben gebeld en toen met 6cm naar het ziekenhuis. We waren daar om 6u in de ochtend, vliezen gebroken en om half 9 na driekwartier persen was onze dochter er.
3 maanden geleden
Hier ook een positieve eerste bevalling!
Op 40+3 gestript, ik bleek al 3cm te hebben. Rond 6 uur in de avond begonnen de eerste weeën, ik kon gewoon nog kletsen, eten, tv kijken. Ik ervaarde geen pijn. Rond 10 uur naar bed gegaan. In slaap gevallen zonder pijn, wel een wat weeïg gevoel wat met golven kwam. Om 1 uur in de nacht wakker geworden, even plassen dacht ik 🤭 slijmprop verlopen en de weeen werden iets aanweziger. Nog steeds geen pijn. Zo rond 4 uur moest ik me iets meer concentreren en kwam er een goede regelmaat. Verloskundige vond mij nog veel te vrolijk aan de telefoon dus kwam pas rond half 7. Toen ze er was toch al 5 cm en op naar het ziekenhuis. Daar stond het bad klaar en dat maakte het heel ontspannen. Van 8 tot 12 in bad gezeten en de weeen goed op kunnen vangen. En toen kwamen de persweeen… deze waren wel wat pittiger. Van bad, naar bed, naar baarkruk. Op de baarkruk 15 minuten gezeten en toen is ons zoontje geboren. Na 27 minuten persen kwam ons zoontje de wereld in! 💙
Ik roep altijd, ik beval nog liever dan dat ik naar de tandarts ga! Hopelijk blijf ik dit roepen na de bevalling van onze dochter 👶🏼🩷
3 maanden geleden
Benieuwd naar beval ervaringen na het verwijderen van een preventieve cerclage.
Mijn cerclage wordt over ongeveer 4 weken met 36w verwijderd. Zo benieuwd of de bevalling vervolgens wel of niet snel zal beginnen..
3 maanden geleden
Een positief verhaal:
Wilde een thuisbevalling, na 2e keer strippen 41.5 dagen begonnen dan om 18.00 eindelijk de eerste echte weeën. (Tussen 13.00 en 18.00 gerommel)
Om 21.00 kwam de verloskundige en had 5 cm.
Ze bleef, met het idee dat het snel zou gaan.. en ja het ging ineens heel snel.. om 22.10 had ik onze zoon in onze armen. (Na bijna een uur kwam pas de placenta dus het zat op het randje of ik moest naar het zh. Dat had ik wel zuur gevonden!)
Gekgenoeg geen naweeën gehad wat je vaak hoort bij een weeenstorm..
3 maanden geleden
41.1 gestript en met 4 uurtjes die nacht al bevallen.. nu wilde ik zo graag weer thuis maar helaas hebben ze het Streptococcus bij mij gevonden waardoor ik waarschijnlijk met antibiotica moet bevallen in het ziekenhuis. Iemand hier toevallig al ervaring mee gehad? 😞
3 maanden geleden
41.1 gestript en met 4 uurtjes die nacht al bevallen.. nu wilde ik zo graag ...
Ah wat jammer, zeker als je van plan was thuis te bevallen. Ik had de bacterie ook tijdens m'n vorige zwangerschap. Je krijgt dan antibiotica via infuus tijdens je bevalling. Ik had er geen last van, want ik had toch al allerlei andere draadjes aan me, en wilde sowieso in het ziekenhuis bevallen. Voordeel ervan is dat je baby dan waarschijnlijk zelf geen antibiotica hoeft na geboorte. Dan kan hij/zij lekker naar huis. Als je het niet doet id het risico dat de baby gbs-ziekte krijgt
3 maanden geleden
Positieve bevalervaring:
Bij m'n 1e (nu zwanger van m'n 4e) erg bang voor de bevalling, ik kreeg rust toen ik de ruggenprik had vast gelegd in m'n bevalling en dit serieus werd genomen door de verloskundige.
Bevalling begon met zaterdag slijmprop verliezen na een rustiger nacht en ochtend. Eind vd ochtend uit t niets braken m'n vliezen. Na 2/3 uurtjes begonnen de serieus weeen. Verloskundige mat 3 cm ontsluiting en ik kon door naar t ziekenhuis. Weeen kon ik slecht ophangen in t ziekenhuis, het was wee, kotsen, wee, kotsen. Ik had t koud en m'n benen zwiepten heen en weer (geen controle over). Toen kwam de ruggenprik... niet van gevoeld. Ik kreeg t warm, m'n lijf ontspande, 0 pijn en niet kotsen. Wat een verlossing! Ik moest wel aan een weeeninfuus want m'n baarmoeder trok niet genoeg samen, geen probleem door de ruggenprik. Toen ik ei delikat mocht persen was t 2x persen en kind was er. De verloskundige liet tijdens het hechten de pijnmed. Aan zodat ze rustig de tijd kon nemen en ik geen last er van had.
Al m'n angst weggenomen. M'n andere 2 ook met ruggenprik maar wel veel rustigere start. En nu voor de 4e staat die ruggenprik weer gepland.
Voordeel: na de bevalling ben je niet helemaal bekaf van alle pijn die je hebt doorstaan. Verder heeft je lichaam natuurlijk net zo goed een bevalling gehad en heb je de naweeen en de hechtingen/stuing zoals elke kraamvouw. Wat ik trouwens geen probleem vind. Tuurlijk is niet leuk, maar na 1 week is dat voorbij. Ik heb wel een verzakking overgehouden na m'n 1e en dat probleem vind en vond ik het heftigst.
3 maanden geleden
Kan er geen aparte topic worden geopend voor eerdere bevallingen? Vind het juist leuk om de verhalen van de vrouwen te lezen, die deze maand uitgerekend zijn. Nou krijg je een hele rits aan verhalen waardoor je de “verse” bevalverhalen over het hoofd ziet.
3 maanden geleden
Ik was eigenlijk 28-9 uitgerekend. Maar 15-7 is onze kleine meid gekomen met 29 weken. Ik heb die nacht krampen gekregen in buik en rug wat ik dacht dat het wat gerommel was oefenweeën. Na werk gegaan die hebben mij naar huis gestuurd en advies van verloskundige douche gepakt en lekker in bed gaan liggen. Die middag was niet erger geworden maar toch controle gehad. Alles was goed ( echo, soepele buik, urine ) maar niet inwendig gecontroleerd. Haar advies je moet wat rustiger aan doen.
Die avond begon ik te spugen rond 21:15 en werd rond 22:00 die pijn frequenter en dacht ik dit klopt niet. Verloskundige weer gebeld die kwam binnen 10 minuten en geluisterd en toen wel gevoeld en had ik 9 cm ontsluiting. Snel met haar naar WKZ gegaan 22:25 was ik binnen en uur later is ze geboren. 1765 gram en 39 cm. Gelukkig doet ze super goed en hopen we gauw naar huis te mogen. Mijn advies is bel liever te veel dan te weinig en vertrouw op je eigen gevoel 🍀🍀
3 maanden geleden
Reactie op september2021
Kan er geen aparte topic worden geopend voor eerdere bevallingen? Vind het ...
Dit topic is juist voor de vrouwen die in september uitgerekend zijn , maar als mensen uit deze groep eerder bevallen … mag dit uiteraard hier worden gedeeld .
De “ verse” verhalen staan altijd bovenaan . Dus om het zo overzichtelijk mogelijk te houden , houden we het bij één beval topic :)
3 maanden geleden
Reactie op Kimbeerly94
Ik was eigenlijk 28-9 uitgerekend. Maar 15-7 is onze kleine meid gekomen me ...
Woow gefeliciteerd met je dochter. Wat heftig dat ze zo ineens eerder kwam! Hoe voel je je nu?
Ik had bij de 2e langdurig gebroken vliezen en werd tot 3 keer toe 'naar huis gestuurd' uiteindelijk met 36.4 geboren ivm langdurig gebroken vliezen.. (2wken)
Het was die dag dat ik me grieperig voelde (had dus een infectie daardoor opgelopen) en voelde de baby niet meer.. gelukkig is het ook goed afgelopen.
3 maanden geleden
Reactie op BabyBoy3th
Woow gefeliciteerd met je dochter. Wat heftig dat ze zo ineens eerder kwam! ...
Ik voel me goed maar wel emotioneel alles aan het verwerken samen 😊. Ze doet het super goed en daar halen we kracht uit. En vragen af waarom ze niet inwendig heeft gevoeld die middag maar dat is achteraf.
We genieten van elke dag. Ze mocht vandaag uit couveuse en kleertjes stap voor stap komen we er wel 🩷
3 maanden geleden
Bij onze eerste zoon een hele fijne bevalling gehad.
Uiteindelijk 40+5 bevallen.
Begon de dag ervoor met een beetje rommelen, rond 23.00 begonnen de weeën regelmatig te worden, verloskundige gebeld. Was er rond 00.30 toen 3 cm ontsluiting. Afgesproken dat ze rond 04.00 terug zou zijn.
Echter rond 01.30 kwam ik in een weeënstorm terecht. Deze onder douche grotendeels opgevangen. Dus de verloskundige terug gebeld. Ze was er weer om 14.15. Toen op 6 cm, toen heel hard geroepen dat ik naar het ziekenhuis wilde, ondanks dat ik eigenlijk thuis wilde bevallen. Verloskundige wilde nog even afwachten, als het om 03.00 nog zo heftig was en ontsluiting zou niet vorderen dan zouden we naar het ziekenhuis gaan. Echter was het om 03.00 al 10 cm! Dus om 03.15 lag ik in m'n eigen bed en om 03.33 is ons zoontje geboren (2 persweeën). Binnen 5 minuten was ook de placenta er.
Achteraf heel blij dat de verloskundige me nog even heeft laten wachten en dat de kleine dus thuis is geboren. Kraamzorg was doordat het opeens toch snel ging wel te laat om de verloskundige te ondersteunen, maar ze had geen hulp nodig.
Helaas wel flinke naweeen gehad, maar ontzettend blij met de vlotte bevalling.
Nu hopen dat nummer 2 ook vlot gaat, maar veel sneller dan de eerste hoeft niet. 🙈
3 maanden geleden
Reactie op Jaleesa - Moderator
Dit topic is juist voor de vrouwen die in september uitgerekend zijn , maa ...
De topic is inderdaad bedoeld voor vrouwen die in september uitgerekend zijn, maar waarom wordt er gevraagd naar eerdere bevallingen, ik snap niet dat dat relevant is voor de september bevallingen. Nou lees je dus verhalen van vrouwen die bijvoorbeeld in 2018,2019 zijn bevallen. Die zijn niet heel vers meer 😂
3 maanden geleden
Reactie op september2021
De topic is inderdaad bedoeld voor vrouwen die in september uitgerekend zij ...
Er staat toch in de eerste post dat het ook over eerdere bevallingen mag gaan? Ik vind het juist waardevol om te lezen hoe een eerste of tweede bevalling is gegaan bij iemand. Je kunt uit de post zelf afleiden of het om een eerdere geboorte gaat of die van de huidige zwangerschap. Dan sla je de oudere toch lekker over?
3 maanden geleden
Reactie op september2021
De topic is inderdaad bedoeld voor vrouwen die in september uitgerekend zij ...
Vind ik zelf juist ook prettig om te lezen. Een bevallingservaring is een bevallingservaring, of het nu recent is of een paar jaar geleden. Aangezien dit mijn eerste is, vind ik met name bevallingen van een eerste kind interessant om te lezen ;)