143 Reacties
3 maanden geleden
Hi! Mijn baby is 11 maanden en ik geef nog volledig borstvoeding, naast de hapjes uiteraard. Momenteel kolf ik nog 1x p dag, maar ik ben dat wel echt zat en wil daar graag mee stoppen. Dan blijf ik nog 1x in de ochtend en 1x in de avond voeding geven, als dat lukt. Wat zijn jullie ervaring daarmee? Ik heb het idee dat ik nu al veel minder melk aanmaak, mn borsten voelen zelden meer echt vol.. hebben jullie dat ook of maakt mijn lijf te weinig?
3 maanden geleden
Wat te doen met een verstopte melkklier/een harde pijnlijke borst?
Ik weet dat ik het zvm met rust moet laten en voeden zoals gewoonlijk, maar het doet nu echt zeer en ik wil graag de melk eruit. Kan ik dan toch even goed afkolven? Ik neem zo ibuprofen om te voorkomen dat het een ontsteking wordt vannacht. Mij zoontje gaat zo nog 1x drinken voor de avond/nacht begint, maar hij drinkt niet goed ivm doorkomende kiezen. Dat is denk ik ook de oorzaak van mijn probleem, dus durf er niet vanuit te gaan dat hij zo de borst goed gaat leegdrinken.
3 maanden geleden
Reactie op Mies1235
Wat te doen met een verstopte melkklier/een harde pijnlijke borst?
Ik wee ...
Volgens mij wordt idd geadviseerd met rust laten en niet kolven maar ik heb dit regelmatig en kolf dan wel. Ik heb het idee dat als ik zo lang mogelijk wacht en dan de borst zo leeg mogelijk krijg, het daarna langzaam weg gaat. Ik zorg dan dat m'n kindje veel trek heeft, kolf eerst zoveel mogelijk af en leg haar dan aan. Dan komt er niet zoveel uit als normaal maar spoor ik haar aan om zoveel mogelijk te drinken. Daarna kolf ik nog na. Omdat zij de melk goed laat stromen, komt er dan altijd nog wel wat uit. Dan heeft ze wss nog trek/dorst en geef ik wat ik gekolfd heb. Misschien werkt dit ook voor jou? Ik heb snel overproductie trouwens, dus probeer niet heel vaak aan te leggen en geef nooit twee borsten. Heb jij dat ook?
3 maanden geleden
Reactie op Floordeel
Hi! Mijn baby is 11 maanden en ik geef nog volledig borstvoeding, naast de ...
Geen ervaring mee, maar in mijn omgeving hoor ik vaak dat rond deze tijd je borsten gewoon soepel blijven en dat de melk gewoon komt als het nodig is. Als je nog twee keer live voedt, dan blijft dat de vraag en jouw aanbod gaat daarin mee dus dat lijkt me geen probleem. Misschien dat als je kindje in een vakantie ofzo weer in de middag wil drinken, dat je dan wel te weinig melk hebt, maar zou net zo goed kunnen dat het gewoon gaat stromen, dat verschilt per vrouw.
3 maanden geleden
Reactie op Lulau
Ik zit met hetzelfde. Wat ga jij doen met de melkvoedingen overdag? Bouw je ...
Op de opvang (2 dagen) krijgt ze smiddags gekolfde melk. De andere 2 dagen dat ik er niet ben (maar ze bijna papa of oma is), krijgt ze smiddags geen melk want ze wil bij hen absoluut niet uit een fles drinken :( ze krijgt daar dan volle yoghurt als vervanging en dat gaat heel goed.
3 maanden geleden
Reactie op Floordeel
Hi! Mijn baby is 11 maanden en ik geef nog volledig borstvoeding, naast de ...
Mijn dochter is bijna 1 jaar en ik voed nog 3 keer per dag maar zit te twijfelen om de middag voeding eraf te halen. Merk dat mijn borsten ook minder vol zijn en volgens mij gebruikt ze het bijna alleen als speen voor het slapen. Geef jij dan in de middag kunstvoeding of helemaal geen fles meer maar brood?
3 maanden geleden
Reactie op September馃┓
Mijn dochter is bijna 1 jaar en ik voed nog 3 keer per dag maar zit te twij ...
Ik heb een vergelijkbare vraag hoe het eigenlijk werkt als je 眉berhaupt zou willen afbouwen als ze een jaar zijn.. want volgens mij zouden ze dan geen kunstvoeding meer horen te krijgen, maar mijn zoontje drinkt nu nog 3x overdag en 2x 鈥榮 nachts.. heb het gevoel dat ik niet eens kan stoppen de komende maanden ook al zou ik dat al willen, of hoe werkt dit?
3 maanden geleden
Reactie op September馃┓
Mijn dochter is bijna 1 jaar en ik voed nog 3 keer per dag maar zit te twij ...
Ah dat is dus heel vergelijkbaar wat wij hebben! In de middag bied ik brood aan als lunch maar ze eet niet veel, soms een boterham, maar soms ook maar een kwart.. ze eet wel goed fruit, maar k vraag me inmiddels af of ze daar soms niet te veel van binnenkrijgt.. eet jouw kindje goed brood?
3 maanden geleden
Reactie op lindsayf
Ik heb een vergelijkbare vraag hoe het eigenlijk werkt als je 眉berhaupt zou ...
Ze zeggen idd dat ze vanaf een jaar koemelk (of sojamelk) mogen en dan is kunstvoeding dus niet nodig. Maar een overgang lijkt me voor jou en je kindje sowieso fijn.
De nachtvoedingen heb ik recent af kunnen bouwen van 2x per nacht naar 0. Gedaan door haar maar 1 borst per keer te geven ipv 2 en na een paar dagen sliep ze opeens door!
3 maanden geleden
Reactie op Floordeel
Ze zeggen idd dat ze vanaf een jaar koemelk (of sojamelk) mogen en dan is ...
Ja maar geven mensen dan een fles koemelk in de ochtend en voor het slapen gaan? Heb het idee dat je dat dan niet meer doet met koemelk toch en een glaasje melk tijdens de lunch ofzo? Vind het maar weer ingewikkeld die nieuwe fase 馃ぃ en wat super goed! Ik geef altijd al 1 borst 鈥榮 nachts, dus die tactiek kan ik helaas niet toepassen 鈽癸笍
3 maanden geleden
Reactie op lindsayf
Ik heb een vergelijkbare vraag hoe het eigenlijk werkt als je 眉berhaupt zou ...
Je kan ook prima kunstvoeding geven en volgens mij is de overgang van melk naar vast ook nog tot 2 jaar. En dan vanaf 1 neemt de vaste voeding steeds een beetje meer plek in. En natuurlijk is dit ook nog een richtlijn en verschilt het per kindje.
3 maanden geleden
Ik wil rond de 1 jaar wel echt gaan afbouwen. Ben inmiddels ook opnieuw zwanger, dus vind het wat dat betreft ook wel echt tijd.
Ik denk dat ik begin met de (2) voedingen overdag afbouwen; ik stop met kolven op mijn werkdagen en dan ben ik voornemens mijn dochter een bekertje koemelk te geven op die momenten dat ze normaal dus afgekolfde melk krijgt.
Daarna de ochtend- en avondvoeding (niet tegelijk) eraf en ik denk dat ik in ieder geval 1 van die 2 voedingen vervang door kunstvoeding.
3 maanden geleden
Reactie op Floordeel
Ja dit hoor ik ook vaak. Maar mijn baby drinkt nog echt niet goed/veel uit ...
Hier krijgt ze in de ochtend bv, met fruitmoment een beker (rietjes/oefenbeker of tuitbeker), bij brood een fles, bij tussendoortje en avondeten een beker (rietjes/oefen of tuit) en avond weer bv en er staat altijd een munchskin beker waar ze zelf bij kan op de kleine tafel of grond. Ze drinkt niet bijster veel maar met de bv/fles krijgt ze al voldoende binnen en hoop dat het water drinken steeds beter gaat en dus meer wordt.
3 maanden geleden
Reactie op Floordeel
Drinkt jouw dochtertje goed uit een beker? Ik zie nog niet voor me hoe ik e ...
Ja. Op de opvang weigert ze inmiddels de fles en wil ze het juist alleen uit een beker. Ze krijgt daarom afgekolfde melk uit een 360 graden beker.
Wij hebben eerst een rietjes beker gehad, kon ze ook uit drinken. Misschien is dat nog het proberen waard?
3 maanden geleden
Vraagje voor de koffiedrinkende borstvoedinggevende mama鈥檚 :)
Wie van jullie drinkt al meer dan 3 koppen koffie per dag, terwijl je nog bv heeft of kolft?
Ik drink dus al een tijdje op sommige dagen wel meer, maar het heeft tot zover (volgens mij) niet zoveel invloed meer op je baby als je baby bijna 1 jaar is en vanaf 6 maanden is caffeine sneller uit het bloed.