68 Reacties
3 maanden geleden
Vorige week ook geprikt en m’n ferritine 7.5, hb 6. Ik krijg nu dagelijks ijzertabletten en probeer ook met m’n voeding erop te letten.
Maar verloskundige maakt zich er geen zorgen om en ik ook niet. Had dit bij de vorige zwangerschap ook en dat is ook allemaal goed gekomen. Hoewel ik ook wel vind dat ze dit laat opnieuw hebben geprikt (moest er om zeuren) aangezien het ook even duurt voordat het ijzer wordt opgenomen door het lichaam en ik inmiddels 30 weken ben.
Hoop eigenlijk vooral dat ik nu de laatste weken weer íéts meer energie krijg dan ik had.
3 maanden geleden
En wat zou je eigenlijk nog met je huisarts willen bespreken? Denk dat je sowieso hb moet afwachten en verloskundige wel met een plan komt?
3 maanden geleden
En wat zou je eigenlijk nog met je huisarts willen bespreken? Denk dat je s ...
Jaaa sowieso wacht ik natuurlijk even de Hb af en wat de verloskundige dan zegt.
Maar reden dat ik sowieso een keer met de huisarts wil bespreken is dat die ferritine bij mij eigenlijk pas in beeld is gekomen na een miskraam. Kan me niet herinneren dat er tijdens mijn vorige zwangerschap op is geprikt en kan het ook niet terugvinden in de uitslagen van toen. Maar ik had dus eind oktober een miskraam en heb daarna behoorlijk zware ijzersupplementen geslikt tot begin januari. In maart was ferritine 23.
Dat was dus eigenlijk nog vrij kort nadat ik die supplementen had gehad en zat zelfs toen tegen de ondergrens aan. Nu vraag me me dus af of het bij mij altijd laag is. Ik las dat het ook genetisch bepaald is en ook dat het mogelijk is dat mijn lichaam ijzer uit voeding onvoldoende opneemt. Ik vind zelf mijn energieniveau standaard ook vrij laag en ook heb ik een superslechte concentratie wat eigenlijk vooral de laatste jaren slechter is geworden. Vroeger kon ik op mezelf rekenen dat ik dingen netjes regelde en ik vergat bijna nooit iets. Nu is dat drama. En echt niet alleen doordat ik nu een kind heb of door zwangerschapshersenen. Dit is een ontwikkeling die ik al jaren merk. Zelfs zo erg dat ik me weleens heb afgevraagd of ik ADD heb. Maar daarbij is het niet per se logisch dat ik als kind en nog tot volwassen leeftijd eerst juist een heel erg goede concentratie had, in staat was om dingen af te maken en te onthouden etc. Ik was helemaal niet chaotisch! En nu... Ik herken wat dat betreft mezelf soms niet. Ik lees nu ook dat een laag ferritinegehalte kan zorgen voor concentratieproblemen. Dus vraag ik mij af of daar misschien een oorzaak kan liggen. Wil niet zeggen dat het zo is of misschien is het maar deels een oorzaak. Maar het zou wellicht geen kwaad kunnen om hier eens naar te kijken. Ik zou graag weten wat de huisarts daarvan denkt. En ik snap dat het nu geen goed moment is om er helemaal in te duiken, maar wellicht kunnen we een plan maken om straks na de bevalling een aantal keren te prikken om de zoveel tijd. Om eens te kijken hoe die waardes zich ontwikkelen.
Ook merk ik dat ik emotioneel gezien veel minder stabiel ben. En ja, natuurlijk: zwanger, hormonen etc. Maar ik neem nu dus ijzer bisglycinaat en de laatste dagen voel ik mij minder vermoeid en ook emotioneel stabieler. Het is nog te vroeg om er echt iets over te kunnen zeggen maar ik vind het wel interessant en goed om even in de gaten te houden of dit mogelijk samenhangt. Allerlei redenen om in ieder geval een beter inzicht te hebben in mijn ijzerwaardes, ook buiten de zwangerschap, en of ik er wellicht bij gebaar ben om standaard een supplement te nemen.
3 maanden geleden
Ik slik sinds week 25 3x per week ferrofumaraat ivm laag ferritine, via de huisarts gegaan.
Voelt echt alsof ik mijn leven weer terug heb en weer kan genieten van deze zwangerschap want lag daarvoor ook bijna alleen maar op bed.
Helemaal geen last van bijwerkingen en ook had ik dit de vorige zwangerschap niet. Contact opnemen met de HA kan denk ik sowieso geen kwaad.
Succes
3 maanden geleden
Hallo,
Ik ben morgen 30 weken zwanger en heb o.a.een peuter van 2,5. (Jij hebt geen peuter, maar een dreumes als hij 1 is 😅).
- Begin november was mijn HB 8,9 en Ferretine 60.
Ik moest ik met 28 weken bloed prikken ivm mijn rhc bloedgroep en vroeg toen om mijn HB en vitamine D etc.ook te checken. Ik heb last gehad van flink lage bloeddruk en duizeligheid.
- Op 1 juli met 28 weken was mijn HB 7,6 en mijn Ferretine 7.
HB was voor tijdens de zwangerschap dus nog goed, maar mijn Ferretine te laag.
Ik ben volledig medisch en van het ziekenhuis moest ik " ijzer bisglycinate" gaan gebruiken. Ik gebruik die van Holland & Barret 20mg per dag.
Naast de gewone zwangerschapsvitamines raden ze aan;
Calcium 400mcg
Vitamine D 2000IE
Omega3
En nu dus ook;
ijzer bisglycinate 20mg (gewoon ijzer heeft bijwerkingen, dit niet en zou beter worden opgenomen). Zelf kopen, geen recept, wordt niet vergoed.
Ik was de afgelopen anderhalf week echt heel moe en futloos. Van de ijzercapsiles merkte ik niet meteen wat. Ik kreeg ook meer pijn in de onderrug door de groei en druk waarschijnlijk. Ik ben een paar dagen geleden yakult gaan gebruiken, want mijn ervaring is dat vermoeidheid ook met de darmen te maken kan hebben. Baat het niet dan schaad het niet. Sinds gisteren voel ik me beter, ik werd een beetje uitgerust wakker, inlaats van compleet gesloopt....
Toen ik bij de vorige 3 maanden zwanger was, was mijn HB 8,9 en ferretine 169.
Een dag na mijn vorige bevalling was mijn HB 7,4. Anderhalve maand erna was mijn HB 8,6 en Ferretine 71. Dus normaal zit ik juist aan de hoge kant.
Op grond van alleen de ferretine zonder te laag HB is het advies dus ook ijzer gaan nemen. Hoef je je HB niet perse voor te weten. Met vitamine C innemen en juist rond die tijd geen koffie, thee en andere middelen die de opname verminderen/ijzer verlagen.
En natuurlijk even de voedingsadviezen bij laag ijzer opzoeken. Dat is namelijk geen spinazie 😉.
Verder kan vitamine B12 een rol spelen bij een laag HB, maar je weet niet of je dat hebt. Dus daar durf ik niks over te zeggen. In ieder geval zal het bij jou dan (ook) komen door de te lage ferretine,
En je darmen een steuntje in de rug geven is ook het proberen waard.
Je glucosewaardes, opname van vitamines en voedingsstoffen uit je eten worden ook bepaald/beïnvloed door je darmflora.
Succes!
3 maanden geleden
Reactie op Dee89
Jaaa sowieso wacht ik natuurlijk even de Hb af en wat de verloskundige dan ...
Ik herken je verhaal over concentratie, vergeetachtigheid en vermoeden van add (en in mijn geval misschien zelfs oowel beetje autistische trekjes) ook. Vroeger bewoog ik veel en praatte ik heel snel. Ik kan in principe heel goed leren (VWO), heb een grote rekenknobbel maar kwam niet super veel van te recht als ik niet werd uitgedaagd door de docent. Hier is een boekje (economisch iets of boekhoudkundig iets) volgende uur toets! Dat hielp dan. Maar nu steeds vergeetachtiger, slechte concentratie, langzamer, dingen uitstellen, heel veel van plan in mijn hoofd, maar weinig gedaan krijgen op een dag enzo. Ik leef nu vooral heel erg in mijn hoofd. Slaap ook wel slecht. Vorige zwangerschap en tijd erna heel veel last van emoties, dit keer (nog) niet. Ik heb wat jij hebt dus ook, maar ook zonder ferretine tekort.
En wat je zegt over dat het niet logisch zou zijn dat je er nu opeens zoveel last van krijgt van add... dat is het bij (vooral intelligente) vrouwen juist wel;
--------
Toch komt ADD vaker voor bij vrouwen dan bij mannen, maar de diagnose ADD wordt alleen niet snel gesteld. Deze ADD vrouwen weten hun ADD stoornis echter goed te verhullen door gebruik te maken van hun hoge intelligentie, creativiteit en doorzettingsvermogen. Het resultaat is echter steeds vaker lichamelijke en emotionele uitputting op volwassen leeftijd. Dit komt vooral voor bij vrouwen tussen de 35 en 55 jaar. De ADD diagnose wordt dus vaak pas later gesteld. Veel vrouwen worden pas voor het eerst gediagnosticeerd in de menopauze.
https://www.psyq.nl/adhd-bij-volwassenen/symptomen-add#:~:text=Mensen%20met%20ADD%20komen%20dromerig,voor%20bij%20mensen%20met%20ADD.
------------
Ik merk het al 15 jaar steeds erger worden, ben nu 40.
3 maanden geleden
Vorige week ook geprikt en m’n ferritine 7.5, hb 6. Ik krijg nu dagelijks i ...
Bij mij is het ook alleen maar geprikt omdat ik er zelf om vroeg, omdat ik toch al bloed moest prikken voor iets anders.
28 weken HB 7,6 en ferretine 7. Morgen 30 weken zwanger.
Geen idee of en wanneer ze het anders nog geprikt zouden hebben.
3 maanden geleden
Reactie op Sunshine1212
Ik ben nu 30 weken zwanger en mijn ferritine is nu 9, hb ook aan de lage ka ...
Ik was op het moment van bloedprikken ook nog niet moe, halve week later toen ik al was begonnen met ijzer pas, anderhalf week lang. Sinds gisteren pas wat beter (ook na paar dagen yakult).
3 maanden geleden
Reactie op StR3
Is het bij jullie standaard dat er weer bloedgeprikt wordt? Ik heb alleen r ...
Klopt, dat is alleen HB. Ijzer, dus ferretine is echt bloedprikken. Het is inderdaad geen standaard onderzoek. Ik moest ook voor de rhesusfactor bloedprikken en vroeg of ze dat ook konden prikken ivm lage bloeddruk duizeligheid etc. Anders was het niet geprikt en was het volgens mij ook niet meer standaard geprikt tijdens de zwangerschap
3 maanden geleden
Hier ook laag hb en ferretine . Ferretine was een jaar geleden al laag . Bloedbank gaf aan dat ik niet mocht doneren ivm ondergrens. Eerste keer tijdens zwangerschap was feretine wederom laag, 13 bij 12 weken. HB was toen 7.8. Bij 27 weken hb gezakt naar 6.2 en ferretine wederom laag. Optie gekregen va ijzerbisliniaat of ferroferaat. Begonnen met ijzerbislycinaat maar merkte daar niks van 7x per week 20 mg. Nu ferrofumaeaat via de huisarts gekregen en daar meer hoop op. Die gaan per 200(!!!) Mg per keer. En hoeft maar 3x per week in te nemen. Dat betekent een extra stijging van 140 mg naar 600mg per week hopelijk doet dit iets voor mijn vermoeidheid en hoofdpijn.
3 maanden geleden
Hier ook bekend mee.
Bij 12 weken was mijn hb 7.8 en ferrritine 15. Hb was dus keurig, maar ferritine wel echt laag.
Ik kreeg heel veel klachten en daarom werd rond de 20 weken alles weer geprikt. Toen was mijn hb 6.1 en mijn ferritine 12. Toen krijg ik ijzerpillen voorgeschreven.
Klachten werden alleen maar erger en met 28 weken bleek mijn hb 4 te zijn en met ferritine 3. Allebei extreem laag dus. Ik heb toen de dag erna een ijzerinfuus gekregen. Dat werkte echt fantastisch. Ik voelde me tien dagen erna als een soort energiebom. Bijna alle klachten waren verdwenen!
3 maanden geleden
Oké. Ik heb dit veel te snel getypt. Excuses voor alle spel- en tikfouten haha.
Conclusie; wacht even je hb af en als die waarde inderdaad laag is, kijk dan of je met ijzertabletten (op voorschrift) uit de voeten kan. Anders is een ijzerinfuus misschien een goede optie voor je.
3 maanden geleden
Reactie op mamma4
Ik was op het moment van bloedprikken ook nog niet moe, halve week later to ...
Pff hoop dat het snel beter gaat! Ik moet ook beginnen met ijzertabletten🥲 maar de vermoeidheid is niet te doen😞
3 maanden geleden
Reactie op mamma4
Hallo,
Ik ben morgen 30 weken zwanger en heb o.a.een peuter van 2,5. (Jij ...
Thanks! Ik ben inderdaad al begonnen met ijzer bisglycinaat (icm vitamine c). Leek me eigenlijk toch wel verstandig en van alles wat ik lees kan dat sowieso geen kwaad.
Mijn dochtertje wordt overigens over 3 weken 2 jaar dus wel redelijk peuter inmiddels! 😅 Het is ook een zeer vlotte en intensieve dame die in veel opzichten wat voorloopt in haar ontwikkeling. Gaat als een speer, maar is niet de makkelijkste, haha.
3 maanden geleden
Reactie op mamma4
Ik herken je verhaal over concentratie, vergeetachtigheid en vermoeden van ...
Oh wat typisch! Ja, ik herken helemaal wat jij schrijft ook. Hmm.. Hier inderdaad ook gestudeerd aan universiteit. Wel een echte alpha (met cijfers kan ik niks, haha!)
Maar ik heb me op werk altijd onzeker en niet op mijn plek gevoeld. En zeker de laatste jaren (dus ook al vóór zwangerschap) merkte ik dat het achteruitgang met mijn prestaties. Qua intelligentie kan ik het echt wel maar op veel andere vlakken schoot ik steeds meer tekort. Dat zorgde ervoor dat ik me ook steeds onzekerder ging voelen over mijn kunnen en dst ik me steeds ongelukkiger voelde. Nu was mijn werkomgeving ook gewoon niet top (ook totaal niet motiverend etc), maar ik kwam uiteindelijk tot de conclusie dat ik het helemaal niet meer zag zitten om kantoorwerk te doen of überhaupt werk waar teveel verantwoordelijkheid bij kwam kijken. Ik ben toen tijdens mijn eerste zwangerschap gestopt en ben na de geboorte van mijn dochter in een delicatessewinkel gaan werken 😅 Heeft voor- en nadelen. Maar het ging me in ieder geval beter af dat het werk super overzichtelijk was en ik meer fysiek bezig was dan met mijn hoofd. Dan vertoon ik ook veel minder uitstelgedrag. G
Heel erg bedankt voor je reactie. Grappig om op dit forum dan weer hele andere dingen te weten te komen. F
Heb jij je ooit laten testen op ADD? Of denk je erover om dat te doen? Ik zit nu zelf nog te twijfelen of dat wel zinvol zou zijn.
3 maanden geleden
Reactie op Dee89
Oh wat typisch! Ja, ik herken helemaal wat jij schrijft ook. Hmm.. Hier ind ...
Ik zie er het nut op dit moment er eigenlijk niet van in. Ik kan ook helemaal niet met psychologen overweg, ik denk te veel na; jij hebt dit allemaal uit een boekje geleerd en je probeert bij iedereen hetzelfde trucje....En ze hebben vaak bolle/iets verder uitpuilende ogen die je recht aankijken 😳😅, brrrrr.
Ik krijg ook last met mensen horen als er veel andere geluiden zijn. Ik heb niet het idee dat er niks mis is met mijn gehoor, want ik vind de tv en alles snel te hard, maar ik denk dat ik mezelf af sluit mezelf voor het geluid/de prikkels van buiten.. Mijn gehoor ga ik wel laten testen.
Kijk jij mensen (lang) aan als ze tegen je praten? Daar ooit opmerkingen over gehad? Ik houd het maar even vol, zo vermoeiend en gaat me gewoon duizelen als ze te veel praten. Tegen mijn kinderen kan ik wel...😅🤔.
School vond ik nog wel mee vallen, maar aan een dag werk lijkt geen einde te komen, voor de middag mentaal al opgebrand. Tja... ieder huisje heeft zijn kruisje...